Ser två potensiella orsaker till att ventilen gått av. Att ventilen glappat i ventilstyrningen väldigt mycket om ventilen wobblat- och belastats snett. Och att änden på ventilskaftet gjort att det blivit stort ventilspel. Ventilen landar väldigt hårt i ventilsätet.
Vad jag förstår hårdlöder man...
Om vi bortser från Harley Davidson med Dragracinghårda ventilfjädrar. Hur många har haft problem med smörjning i sin motor pga fel olja?
Kopplingsproblem har jag haft med Castrol olja på 90 talet. Jag har också haft lite problem med tvåtaktsolja, men det berodde egentligen på att jag var för feg...
Det som skiljer sig lite mot en 4 taktare är att slitaget blir koncentrerat på olika ställen. Vid avgasporten och vid insuget.
Så när man mäter upp ett slitage på, ex vis 0,07mm vid avgasporten måste man borra MINST 0,14mm för att cylindern ska bli rund. Helt plötsligt blir det inte så stor...
Ska återkoppla vad felet var.
Jag öppnade pumpen och hittade även fitret i tanken. Ganska enkelt när man viste hur det skulle göras.
Slangen mellan pumpen och filtret var totalt rutten, konsistensen påminde mest om en geleråtta. Hittade en slang i gömmorna och satt ihop igen. Braaap... Den gick...
Hjälper en "Kompis Kompis" att få igång en KTM som stått i flera år.
Den startar faktiskt ganska snällt, men efter 15-20 sekunder stannar den. Med måttliga mängder startgas håller den i liv.
Verkar som att den inte får bränsle som den ska.
Planen är att ta ur bränslepump och filter för...
Det vanligaste felet när det blir dessa symptom är att emultionsrören är utslitna. Trottelnålen sågar upp hålen i emultionsröret, så hålet blir ovalt. Då får den för mycket bränsle. Upplevs som okänslig.
Totalrenovera förgasarena med nya rör och nålanr, byt också alla munstycken och packningar...
Kan bara hålla med.
Orginal satt det Bridgestone på på Min Tiger XCX800. Var aldrig imponerad av det däcket. Konstig känsla.
Böt sedan till TKC70. Fungerade superfint första 300 milen, men sedan började det blir klackar på framför allt framdäcket, Bra grepp på alla underlag. Men tappade känsla...
Måste rapportera. Fick hem och testade idag. Jag är fan imponerad. Den är verkligen skitbra. Så många välgjorda detaljer.
Priset kommer jag att glömma fort. Den är värd sina pengar.
Den här kabeln går till star-relä. Fortsättninge på kabeln efter relät ska gå till startmotor.
Då är det plus.
Den andra kabeln bör då gå till chassi eller motorblocket.
Då är det minus.
Nää. Det går inte att mäta utan batteri.
Lite sugen på att unna mig en Rabaconda Street. Filmer jag sett på nätet verkar grejerna fungera väldigt bra. Någon som har andra erfarenheter än "Reklamfilm"
Vet inte om det finns några undantag. Men vad jag vet så sitter det en skiljekolv som separerar olja och gas i alla Öhlindämpare. Då är det ingen risk att dämparkolven "pumpar luft".
Så det ska gå bra.
4t får ha ich dubbla cylindervolymen. Så skillnaden är inte så stor. Det är först och främst de pojkar och flickor som törs, och behärskar, att köra fortast genom kurvorna som är vinnare.