Ohoj!
Jag har en vändbar skalle på min sandvik och den ser ut som din fast ingen sprint och clips utan en liten låsknapp man trycker in för att huvet ska trilla ut. Jag är skeptiskt till att din har vändbart huvud. :/
Ja kolla synken. Det är en bra ide. Ibland går den ju lite ruttet till och från om den är osynkad. Du kan ju kolla mekanismen till selektortrumman (sitter bakom kopplingen) och kolla att allt ser okej ut till att börja med. Brukar växlarna hoppa ur på den?
1) låter som schleten selektortrumma och/eller skiftgafflar.
2) har inget med 1) att göra :) den kanske drar lite tjuvluft? testa att spreja startgas runt fuggarna och se om den ökar i varv. Funkar choken som den ska? Det är väl inte helt ovanligt att man drar upp tomgången lite manuellt när...
Ja visst ja, tvärtom menar jag - Ohms lag va? :)
Det går säkert att räkna baklänges på det ena med det andra men jag baserade min terori på följande händelseförlopp:
Koppla in startbox -> Det ryker -> problem uppstår.
Det är tillräckligt för mig för att koppla ur startboxen inse att det inte...
Men om någon komponent inte fungerar som den ska och ger en högre resistans än vanligt så borde ju strömmen öka...?
Men bilden kanske är komplexare än så och det kanske mest är batteriet som tar skada av för mycket ström.
Boxen har säkert 12V men du kan ju ändå skicka in mer ström än vad som är hälsosamt, alltså även med 12v spänning. Själva poängen med en startbox är väl att den under väldigt kort tid kan leverera mycket ström.
Har det rykt så kan man ibland lukta sig till problemet. Lukta lite på laddreg, startrelä osv, luktar det rutten el?
Det är nog inte osannolikt att en sånndär "startbox" skickat på lite för mycket ström än vad som kan anses hälsosamt för en mc.
Jag skulle först tagit bort den andra skruven, gjort rent, dragit på lite fett och sen dragit fast den rejält för att klämma ihop klämman lite extra, det släpper spänningen på den andra skruven, den du önskar få bort.
Tryck in lite 5-56 också lite här och där.