Hojen som gick på auktion är en föregångare till Husqvarnas racingmaskiner från den kortlivade perioden 1932-1935.
Till säsongen 1935 summerades erfarenheterna i en i princip helt nykonstruerad motor, förändrad ram osv.
Den enda fabriksracer som såldes till en privatförare leverarades till...
Du kan alltid montera en laddhandske av den typ som finns att köpa här:
https://www.batteriexpressen.se/category.html/handtag-handskar-stift
Finns i olika storlekar, alla som varit i närheten av en truck inom industrin vet vilken typ av kontakt det är frågan om. :)
Finns dom som är ganska så...
Rugga upp både lameller och tryckplattor så som kollegan tipsar om.
(det skadar iallafall inte att få lite ruggad yta)
Om det är en 2-taktare (separat växellådsolja): ATF-olja i växellådan så greppar det bra, t.ex. Biltema 34-018.
Om det är en 4-taktare (gemensam olja i motor och växellåda)...
Har ett par Ryobi skruvdragare och dom beter sig också så: Varvtalsregleringen går i steg.
Ska man ha steglös reglering får man gå upp på lite "finare" märken.
Du har nog rätt i det.
Jag kör själv billig elbil, en med anemisk räckvidd redan när den var ny för snart 10 år och 17.000 mil sedan.
Jag har inget val; Ska jag komma fram överhuvudtaget så gäller det att köra bränslesnålt...
Det är som att köra en fossilbil med tank-lampan ständigt lysande...
Undefär så här har jag förstått det hela:
Ett bly-syra mår inte bra av att laddas ur för djupt. Det havererar snabbare ju djupare det laddas ut. Tål färre cykler om man utnyttjar det fullt ut (100% -> 0% -> 100%.
Kör man det istället 100% -> 50% -> 100% lever det betydligt längre.
Ett...
Den blågula är så gräslig att...det måste vara föräldrakänslor som väcks för endast en förälder kan få varma (positiva) känslor för en sådan...skapelse... :hihi
Visst habegär väcks...
12V batterier och så gömmer det sig ett 6V där inne också?
Lite som moderna elbilar som har ett 400V batteri men ändå envisas med ett 12V blybatteri...
Alltid de enkla åtgärdena först: Oljebyte!!
Minns att jag på någon hoj gjorde bort mig och körde i "bil-olja", alltså sån där med "friktionssänkare". Gick åt skogen med kopplingen, slirade som fasen.
Bytte till motorcykelolja, alltså olja avsedd "för våt koppling". Löste problemet i princip...
Liksom många andra har även jag historier relaterade till detta.
Kommit undan provkörning 4 gånger genom åren med 4 olika hojar:
-90-talet och en enduro-hoj (bekant enduroåkare på SBP):
"-Vi sågs ju på banan i helgen, jag vet ju att den funkar så du behöver inte lasta av den från släpet..."...