Bland det värsta du kan göra är att montera nya remmar och sedan låta den stå i flera år.
Är det sedan kallt när du startar upp den efter flera års stillestånd är risken att remmarna mer eller mindre knäcks.
Dina remmar är billiga och enkla att byta.
Å andra sidan kostar en beg 600 motor inte...
Jag slängde på ett Super Corsa 190 däck på min gamla gixxer istället för 180 Michelin som satt på och vips så styrde hojen exakt dit jag ville.
Jag tror det hänger mer på vilket däck man sätter på än bara bredden.
Prova och se så länge kedjan bara går fri.
Mathesis
Jag använder Mathesis till mycket mera än bara mäta remspänning.
Jag ställer in TPSer kollar givare osv.
Det är vanligt att man monterar öppnare avgassystem och sportluftfilter utan att "mappa" om systemet och då brukar fixen vara att ställa upp Co halten rejält. Det är bara ett...
Har du hittat felet?
Vilken årsmodell gäller det?
Det finns flera orsaker som kan göra att laddningslampan tänds.
Har du gamla alternatorn och kilen är borttagen så slutar den att ladda ifall den lossnar. Vilket är bra istället för att snurra runt tills den exploderar och förstör hela V-sida av...
Förtusan Gubbar o Gummor de (hd åkarna) är fullt upptagna med att hålla ihop hojen med händerna. Skulle de släppa styret om så bara för en sekund så ramlar det av. Ni måste förstå att det är väldigt svårt att köra utan styre.
Ni förstår att hålla koll på alla dessa onödiga kilon som dessa hojar...
Att remmar på en Ducce lever ett hårt liv beror mest på kraftigt växlande belastningscykel. Remmarna gör ju en cykel per 2 vevaxelvarv.
En cykel öppnar och stänger avgasventil/er sen öppnar och stänger insugsventil/er efter det dröjer det länge innan remmen belastas igen. Med andra ord mycket...
Om du verkligen vet i vilket skick Desmo Quattro motorerna är så kan det vara en fina hojar. De bara helt underbara både vad gäller ljud och gångkultur. Du måste se upp med slitna kamsläpor och annat jäkelskap i ventilsystemet. Rätt olja och riktig varmkörning minskar problemen radikalt...
Jo hårddragna oljepluggar har jag lossat några stycken. Det beror på en inte alltid helt omotiverad rädsla för att tappa nämnda plugg med avåkning eller rasad motor som resultat.
Om man använder ett gammaldags packningsklister liknande "Permatex" eller Biltemas billiga packningsklister på gängor...
Håll koll på kontakten mellan alternatorn och regulatorn. Den brukar sitta bakom batterihållaren på din hoj. De brukar vara gravt oxiderade och ibland helt uppbrända av den värme som genereras av kontaktresistansen. Dålig kontakt kan kan sabba en regulator. Gör rent då o då sedan smörj in med...
Har du fixat kopplingen?
Rör sig hela kopplingen eller bara tryckplattan?
Normalt räcker det att tryckplattan öppnar sig 0,5 mm för att kopplingen ska släppa iaf. om lammellerna inte är skeva.
Är muttern i centrumet spänd?
Är lagren i hubben hela?
Kolla jorden
Prova att jorda batteriet med en startkabel från batteri minus till motorblocket. Leta upp ren metall utan lack eller större bult att koppla till. Blir det bättre snurr då, så har du hittat en dålig jordkabel. Annars så kan det vara pluskabeln eller en dålig solenoid. Startmotorn...
Bixenon
Tyvärr så säljs det massor xenon av typen Bi-focus med namnet Bi-xenon.
Bi-focus har en rörlig skärm (som alltid går sönder innan lampan) som flyttar sig fram och tillbaka till hel eller halvljusbild.
Bi-xenon har dubbla rör med gnistgapet placerat på samma ställe som glödtrådarna i...