det här är löst, om än på ett underligt sätt..
kort sagt så drog den igång direkt när jag bytte plats på sladdarna till spolarna. Alltså var det så enkelt att den tände på cyl 2,3 när den ska tända på 1,4. MEN det som är sjukt är att markeringarna på vevaxeln som säger när vilka cylindrar ska...
Har testat med tejp på halva filterytan, no luck.. hade också nya stift i, de va iaf "fuktiga" efter ett par startförsök, så viss bensin kommer in i cylindrarna.
choken funkar som den ska!
slangarna är fräscha! har använt en "provisorisk" tank hittills (tratt med slang), och bensinen rinner ner fint i förgasarna. Är gammal hederlig "bensin rinner mot marken" matning så ingen vakuumstyrning.
nä det förstår väl iof jag också, att det inte är anlednigen. Har mer felsökning framför mig när det gäller att den inte startar. kanske uttryckte mig otydligt men min huvudsakliga undran är om munstyckena, om det är en bra utgångspunkt och var det är lättast att få tag på.
tjena, min honda cb500 går just nu med originalmunstycken men med 4till1 rör och individuella pod-filter, så nya munstycken känns lämpligt! ska tillägga att den precis är ombyggd och motorn grundligt restaurerad, och nu inte startar(antiklimax). Avgasröret är samma som innan ombyggnad men...
NU är jag sugen på att få ta ut den har jäveln på vägarna snart...
Börjar se ljuset i slutet av tunneln nu iaf. Elen nästan klar, bara lite flätad kabelstrumpa som fattas pga att biltema har haft slut i evigheter, så när de fyller på sitt lager eller jag hittar nån annanstans att köpa så blir...
Tack för svaren!
Så oljans beteckning(grad) handlar mer om ens körförhållanden än motorn? tänk vad man lär sig..
verkar som helsyntet 10w-40 inte är supervanligt, så tänker 5w-40 istället, om säsongen skulle råka sträcka sig in på hösten!
Undrar också angående inkörning! är det nödvändigt att...
Tjena!
Börjar närma mig första start på min ombyggda cb500 :yoparty såpass att det är dags att ha i olja i motorn. undrar lite om det är nån särskild olja som funkar bäst, både med tanke på vilken hoj det är och att den är helt nyrenoverad!
I shop manualen står det 10w-40, så det känns ju...
Tack för svaren, grymma ni är!
att göra den till en expanderplugg vore ju optimalt, och supercleant! För att inte tala om kul och spännande att tillverka! Och med fördelen att den är betydligt lättare att ta bort om startmotor ska installeras igen. TYVÄRR är verkstan med svarv på universitetet...
JB Weld är beställt! rengör absolut så mycket jag kan innan applicering. Ett "orosmoment" är dock att jag tror det an ha kommit in färg i hålet från när jag målade, så blir till att slipa bort det försiktigt.
Tjena!
Har i mitt honda cb500 bygge dumpat startmotorn och kör enbart kick, och behöver därför plugga igen hålet i blocket där startmotorn ska sitta för att det inte ska forsa ut olja.
Har gjort en plugg som passar bra (ej presspassning men nära) i aluminium som jag nu vill sätta på plats med...
Löst:
Tydligen så är brn/vit position ett, och brun position två. Så blev att koppla röd till batteri POS och brun till Lock på m-unit. både svart och brn/vit kopplas ingenstans. Så nu är låset ett två-positions lås där off och position 1 är off och position 2 är tändning. Om brn/vit hade...
Låset satt på hojen när jag köpte den, så ej 100% på varifrån det kommer, men rätt säker på att det är ett eftermarknadslås till just honda cb500(70-tal). Har originallåset också, inte i användbart tillstånd, och de ser nästan likadana ut.