Svarar på min egen fråga. Kan kanske svara på nån annan fråga också.
Jag ställde frågan till Transportstyrelsen och fick detta svar i lördags (10/9):
"Tack för ditt meddelande!
Det finns ingen möjlighet att ta bort redan godkända handledarskap innan dessa gått ut, även om det blev godkänt...
Vet ni hur det funkar med tidigare elever man haft/har? Ligger de också kvar och "tar plats" bland de fem tillåtna eleverna?
Tex om jag har 10 aktiva handledarskap utspridda på flera år, där alla redan tagit kortet, måste jag då vånta tills sex av dem gått ut efter fem år innan jag kan ta en ny...
Jag tycker det funkar bra på landsväg och i de farterna. Blir det riktigt slingrigt eller går rejält fort blir det mer tungjobbat. Lite halvrisig markfrigång som jag iofs bara märkt av på bana.
Jag hade en 1:a gen Z1000SX i 8 år och bytte till en H2SX för två år sen.
Vikten känns, det kan man inte skoja bort. Dock märks den inte särskilt mycket till vardags. Däremot är det en buss om man kör tex knixkurser. Accar som en raket men inför och i kurvorna får man brottas rejält.
Kolla batteripolerna så att kablarna sitter ordentligt fast. Hade liknande symptom och tyckte att kablarna satt åt ok när jag kände på dem. Jag drog åt dem ändå och felet dök aldrig upp igen.
Jag har haft båda. En 1999 B1200 och en 2008 B1250. 1200:an var mycket roligare och gick att stegvis lura upp till dryga 150 bakhjulshästar. Mycket gemensamt med GSXR1100 gör att tex kammar är plug&play. 1250:n var lite bekvämare men rätt tråkig i jämförelse. Insprutning och ny motor gör det...
Försäkring, JA. Service, NEJ. Försäkring ca 3xZ1000SX. Service verkar inte lika illa. Pröjsade 2300 för 100-mila och har fått prisuppgift på ca 7000 för stor service. Jag gissar att det kommer nån sinnessjuk service längre fram med kompressor, ventiler å skit men so far so good!
Jag kör Leatt C-frame och de är bra men kan kännas lite klumpiga ibland. Jag såg att Leatt släppt ett par nya modeller och dessa verkar intressanta till ett vettigt pris.
https://www.24mx.se/knaskydd-leatt-z-frame#?p
Även de nya X-frame verkar bra men nästan dubbelt så dyra...
När jag har kört två hojar på släp har jag ställt hojarna bredvid varandra mot framlämmen och dragit ena spännbandet genom hojen bredvid och fäst på andra sidan.
Lägger du reglar i golvet för hjulen bör det ju hjälpa ytterligare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
En Bandit 1200 sänks (eller höjs) vanligen med längre eller kortare länkarmar (sk hundben) mellan stötdämpare och fjädringslänkage. Inte helt enkelt att bara se rakt av om den är sänkt. Den ska ha sitthöjd 835 mm original.
Du kan också kolla om gaffelbenen sticker upp mer än 5-6 mm i...