Sverige idag..

View attachment 533623
Ja för mig är det inte konstigare än att när Ryssland anföll Ukraina 2022 hade snart 5000 frivilliga från andra länder anlänt till Ukraina. Hälvten reste hem igen när dom upptäckte att den andra hälften tagit med sig sina privata smartphones till Ukraina.
Lite senare bombade Ryssland samlingsplatsen för dom "frivilliga.
Otänkbart för mig att ha en person som lägger ut sitt liv på internet i ett militärt förband.
Ser ut som han Nordic Capital killen som gått bananas, är det han?

Över 850 elever saknas i skolorna, kommunerna vet inte var de är​

Är det flickor med rötter i Östafrika är dom nog sålda till giftaslystna män med pengar ! :)
När jag reste genom Sudan sommaren 1977 kostade en hustru i södra Sudan 12 kor.
Men numera finns det nyare sätt !

Last edited:
SVTs rapportering kring våldsamheterna i Frankrike. Inte ett enda försök att problematisera det som händer. Istället beskrivs det som att situationen är ett resultat av frustration kring lärarbrist och slitna skolor. Franska medier har inget problem med konstaterandet att majoriteten av de gripna är casseurs, alltså kravallturister som inte har någon koppling till skolorna.

Franska medier har inget problem med konstaterandet att majoriteten av de gripna är casseurs, alltså kravallturister som inte har någon koppling till skolorna.
Likadant är det i sverige, idioter kommer dit och tar tillfället i akt att stöka till det.
Men det säljer inte så bra...man skriver rubrik och innehåll som ger mest "klick"

Är det flickor med rötter i Östafrika är dom nog sålda till giftaslystna män med pengar ! :)
Jag har erfarit hur en familj i min nära omgivning hade en dotter som när hon fyllde 14 eller 15 helt plötsligt försvann, plötsligt hade familjen köpt en ny bil. Dom berättade för mig att hon hade "åkt till USA".

Ett par år senare var jag på väg nerför gångvägen framför mina hus och hittade mamman i familjen avsvimmad på gräset nedanför vår bänk mittemot huset. Jag plockade upp henne och lade henne på bänken med min jacka under huvudet. Jag hämtade ett glas vatten och frågade om jag behövde ringa efter abmulans. Hon svarade "nej", och berättade att "min dotter ska komma på besök imorgon".

Jag frågade inte så mycket mer eftersom jag kände på mig att saker inte stod rätt till. För henne måste det kännts som maktlöshet, för mig kändes det som att en liten revolution hade varit på sin plats.

Vidare kan man fundera över hur hon hade träffat sin man, om den tanken gjorde sådan åverkan på hennes medvetna, eller undermedvetna.

.. för det där är väl människohandel va?

Jag har erfarit hur en familj i min nära omgivning hade en dotter som när hon fyllde 14 eller 15 helt plötsligt försvann, plötsligt hade familjen köpt en ny bil. Dom berättade för mig att hon hade "åkt till USA".

Ett par år senare var jag på väg nerför gångvägen framför mina hus och hittade mamman i familjen avsvimmad på gräset nedanför vår bänk mittemot huset. Jag plockade upp henne och lade henne på bänken med min jacka under huvudet. Jag hämtade ett glas vatten och frågade om jag behövde ringa efter abmulans. Hon svarade "nej", och berättade att "min dotter ska komma på besök imorgon".

Jag frågade inte så mycket mer eftersom jag kände på mig att saker inte stod rätt till. För henne måste det kännts som maktlöshet, för mig kändes det som att en liten revolution hade varit på sin plats.

Vidare kan man fundera över hur hon hade träffat sin man, om den tanken gjorde sådan åverkan på hennes medvetna, eller undermedvetna.

.. för det där är väl människohandel va?

Så dottern hade blivit myndig och kommer nu tillbaka till Sverige som ankare åt sin man/kusin.

Är väl också bara en rysk myt det där?
Kanske någon på Afa eller etc kan gå igenom alla 850 elever och sedan konstatera att det finns inget som tyder på någonting, så de så.

Tidigare bott totalt 5år vid medelhavet, där fick vi stränga order ”lämna inte era barn utan uppsikt”, skolan var bevakad och lämnade bara ut barnen till resp förälder eller anhöriga med legitimation och styrkande dokument.
Flygplatser och köpcentrum har många bilder på barn&tonåringar som saknas…
Bra business tyvärr!

Det är nog många tjejer som "skickas hem" för att giftas bort med en kusin innan dom har blivit för västerländska också, och det är fån många länder.

Hur var det gamla tipset nu, sno en sked och stoppa i trosan innan säkerhetskontrollen så att du utlöser larmbågen och tas åt sidan undan din far/farbro/annan leddsagare för vidare undersökning...

Hur är könsfördelningen på de saknade barnen?
När min dotter gick i en skola i Kista så var alltid några flickor som saknades på uppropen vid skolstart efter loven.

Hur är könsfördelningen på de saknade barnen?
När min dotter gick i en skola i Kista så var alltid några flickor som saknades på uppropen vid skolstart efter loven.

Det är nog många pojkar också, dom skickas tillbaka för att få den rätta religiösa indok.. ..uppfostran, så att inte dom heller blir för västerländska.

Men förmodligen är det som vanligt tjejerna som inte har någonsomhelst talan eller värde i skitreligioner som drabbas värst

Det är nog många pojkar också, dom skickas tillbaka för att få den rätta religiösa indok.. ..uppfostran, så att inte dom heller blir för västerländska.

Men förmodligen är det som vanligt tjejerna som inte har någonsomhelst talan eller värde i skitreligioner som drabbas värst
Talan är nog sannt men värde har dom absolut ! Det är ju kvinnorna som med sitt arbete på åkrarna försörjer familjen. Hackar jorden, planterar hirs, skördar hirs. Det var därför en hustru kostade 12 kor i Juba , södra Sudan 1977. En jyst man har minst två hustrur för jämfört med en hustru halveras ju jobbet att skaffa fram mat till mannen. Mannens uppgift är att skydda familjen. Vilket innebar att medan hustrun sover i sitt hus med barnen på natten (Varje hustru har eget runt hus), så sover mannen på marken utanför under ett moskitnät. Med sitt spjut och sin pilbåge och pilar. På dagen när det närmar sig skördetid sitter han på en plattform i hirsfältet med en kastkäpp och lerbollar med hål. När fåglar dyker upp och hotar hirsen trär han en lerboll på kastkäppen och snärtar iväg mot fågeln. Korna som kommer in när flickorna gifter sig, (säljs) behövs i sin tur när familjens söner ska gifta sig.
Träffade en rik man på färjan Juba till Kosti. Han hade fyra döttrar , inga söner. Dvs en liten förmögenhet på 48 kor hemma. :) Vilket gjorde han kunde ta färjan på Nilen och hälsa på släkten. Och kanske för att diskutera affärer med släktingar med söner kom jag på nu ! ?

Last edited:
Talan är nog sannt men värde har dom absolut ! Det är ju kvinnorna som med sitt arbete på åkrarna försörjer familjen. Hackar jorden, planterar hirs, skördar hirs. Det var därför en hustru kostade 12 kor i Juba , södra Sudan 1977. En jyst man har minst två hustrur för jämfört med en hustru halveras ju jobbet att skaffa fram mat till mannen. Mannens uppgift är att skydda familjen. Vilket innebar att medan hustrun sover i sitt hus med barnen på natten (Varje hustru har eget runt hus), så sover mannen på marken utanför under ett moskitnät. Med sitt spjut och sin pilbåge och pilar. På dagen när det närmar sig skördetid sitter han på en platform i hirsfältet med en kastkäpp och lerbollar med hål. När fåglar dyker upp och hotar hirsen trär han en lerboll på kastkäppen och snärtar iväg mot fågeln. Korna som kommer in när flickorna gifter sig, (säljs) behövs i sin tur när familjens söner ska gifta sig.
Träffade en rik man på färjan Juba till Kosti. Han hade fyra döttrar , inga söner. Dvs en liten förmögenhet på 48 kor hemma. :) Vilket gjorde han kunde ta färjan på Nilen och hälsa på släkten. Och kanske för att diskutera affärer med släktingar med söner kom jag på nu ! ?
Jamen då blir ju frågan om inte det kanske just är den rätta vägen för dom, där borta. För där verkar det ju fungera. Dom har utvecklat ett system som fungerat under vem vet hur många generationer. Problem uppstår när vi 'berikar' vårt system med det. Varför sabotera nåt som funkar perfekt, .. där borta. Låt dom vara där borta då.

Jamen då blir ju frågan om inte det kanske just är den rätta vägen för dom, där borta. För där verkar det ju fungera. Dom har utvecklat ett system som fungerat under vem vet hur många generationer. Problem uppstår när vi 'berikar' vårt system med det. Varför sabotera nåt som funkar perfekt, .. där borta. Låt dom vara där borta då.
Men kossorna förstör juh klimatet, stoppa alla giftermål!!!!! :mattias :hihi

Men kossorna förstör juh klimatet, stoppa alla giftermål!!!!! :mattias :hihi
Det är människorna som förstör klimatet. Vi har ökat från 2 till 8 miljarder på 100 år. Det är därför jag ser (mp) som ett skämt. Enbart intresserade av jobben som politiker. Och av unga pojkar, barn.
(mp) skulle gå ut med dra in barnbidrag osv. Har du inte råd med barn, skaffa inte barn.

Sol och vind gillas. Men jag tror inte jag träffat på en vegan jag känt mig riktigt bekväm med. Och jag har träffat några.
Det borde finnas elavtal för sådan som dig uncletom. Finns det inte solel eller vindel så slutar du använda el. För säkerhets skull kopplas du bort från elnätet slumpmässigt så det blir rättvist fördelat mellan alla som valt solel + vindel.

Last edited:
Det är människorna som förstör klimatet. Vi har ökat från 2 till 8 miljarder på 100 år. Det är därför jag ser (mp) som ett skämt. Enbart intresserade av jobben som politiker. Och av unga pojkar, barn.
(mp) skulle gå ut med dra in barnbidrag osv. Har du inte råd med barn, skaffa inte barn.

Dessutom vill dom öka antalet människor här där det går åt en väldans massa energi för att kunna hålla bostäder, arbetsplatser mm varma.

Nyheter
Nytt i MotoGP till 2027

MotoGP inför nytt helgforma...

Fyra nya Triumph-modeller

En helt ny Bonneville T40, ...

Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången