Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag hoppas att Kristersson får nästa försök och att han lyckas övertala SD att släppa sina krav på ministerposter, isåfall borde det inte finnas något hinder för C att ansluta sig till eller åtminstone släppa fram en tidöregering som stöds av SD. Låt oss hoppas att SD också inser att det är deras bästa chans just nu, innan V ändrar sig och låter meddela att man släpper sina krav på ministerposter.
Flera myndigheter i möte om valfusket i Dalarna
Flera myndigheter, däribland Säpo, Myndigheten för civilt försvar och Polisen, deltog i ett extrainsatt nationellt möte efter misstankarna om valfusk i Borlänge. Det rapporterar SVT, som tagit del av dokument.
Även Valmyndigheten, Myndigheten för psykologiskt försvar, Nationellt cybersäkerhetscenter och Post- och telestyrelsen deltog under mötet.
Utredningen kring valfusket beskrivs som högprioriterad enligt dokumenten.
Tycker tvärtom. Varken SD eller V borde vika sej en millimeter. Låt C och S stå där som de fånar de framstår som.Jag hoppas att Kristersson får nästa försök och att han lyckas övertala SD att släppa sina krav på ministerposter, isåfall borde det inte finnas något hinder för C att ansluta sig till eller åtminstone släppa fram en tidöregering som stöds av SD. Låt oss hoppas att SD också inser att det är deras bästa chans just nu, innan V ändrar sig och låter meddela att man släpper sina krav på ministerposter.
Statsmannamässigt så det skriker.Vänsterpartiets vice partiledare, Ida Gabrielsson, är allt annat än nöjd
efter att Anders Ygeman (S) och Rickard Nordin (C) stått i tisdagens Aktuellt för att prata regeringsbildningen. Det, efter att man dagen innan nobbat en inbjudan från samma program, dit även Gabrielsson var inbjuden och närvarade.
Gabrielsson kallar tisdagens S- och C-framträdande för "den mest ohederliga teater jag nånsin upplevt" i ett inlägg på X, och ifrågasätter huruvida S medvetet försöker få V att lämna partiernas gemensamma kartell.
"Vilken bubbla tar övriga rödgröna fram sina strategier i? Inte är det ifrån det vi brukar kalla verkligheten", skriver Gabrielsson i sitt inlägg.
I programmet ifrågasatte Ygeman V:s val att ställa sig bakom Andreas Norlén (M) som talman.
Inlägget i fråga var ett av flera kopplade till kvällens Aktuellt. I ett annat uttrycker Gabrielsson att V inte kommer tillåta att bli behandlade som "hackkyckling". I ett annat kallar hon det "otroligt fult" att S och C inte ställde upp i måndagens Aktuellt, då hon hade kunnat "ge svar på tal".
Om det inte ska gå till omval så kommer någon behöva vika ner sig. Antingen kommer V behöva släppa sina krav på ministerposter, eller så kommer C tvingas svika sitt löfte att inte släppa fram en regering med vare sig V eller SD. Oavsett vilket av dessa alternativ som inträffar först så leder det till att de rödgröna får ihop sitt regeringsunderlag, och det måste undvikas till varje pris. Det tredje alternativet så som jag ser det är att SD släpper sina krav på ministerposter innan V gör det så att centern tvingas välja mellan en rödgrön regering innehållandes V eller en tidöregering som endast stöds av SD. Det är den enda möjliga vägen som C har att gå om de inte ska svika något av sina allra heligaste löften, just därför hoppas jag att de kan övertalas att välja detta alternativ. I dagsläget ser det ju ut att vara den enda chansen för tidös fortsatta styre, vilket jag fortfarande hoppas på.Tycker tvärtom. Varken SD eller V borde vika sej en millimeter. Låt C och S stå där som de fånar de framstår som.
C har ju guldläge att kunna välja fritt vilken koalition de vill ingå i, men de måste välja någon sida. Antingen rödgrön regering med V eller blågul regering med SD. Spelar de denna maktposition på bästa sätt lär de kunna få igenom mycket av sin politik oavsett sida.Om det inte ska gå till omval så kommer någon behöva vika ner sig. Antingen kommer V behöva släppa sina krav på ministerposter, eller så kommer C tvingas svika sitt löfte att inte släppa fram en regering med vare sig V eller SD. Oavsett vilket av dessa alternativ som inträffar först så leder det till att de rödgröna får ihop sitt regeringsunderlag, och det måste undvikas till varje pris. Det tredje alternativet så som jag ser det är att SD släpper sina krav på ministerposter innan V gör det så att centern tvingas välja mellan en rödgrön regering innehållandes V eller en tidöregering som endast stöds av SD. Det är den enda möjliga vägen som C har att gå om de inte ska svika något av sina allra heligaste löften, just därför hoppas jag att de kan övertalas att välja detta alternativ. I dagsläget ser det ju ut att vara den enda chansen för tidös fortsatta styre, vilket jag fortfarande hoppas på.
Tror både S och C räknar hårt med att V viker ner sig i slutänden för att slippa en högerregering.C har ju guldläge att kunna välja fritt vilken koalition de vill ingå i, men de måste välja någon sida. Antingen rödgrön regering med V eller blågul regering med SD. Spelar de denna maktposition på bästa sätt lär de kunna få igenom mycket av sin politik oavsett sida.
Om de däremot väljer att fortsätta vara de tjuriga fåntrattar de framstår som, så inser väljarna att det inte blir någon regering så länge C finns, vilket förhoppningsvis straffar partiet i ett omval.
Jag hoppas verkligen att väljarna även straffar S, som gått till val utan några löften eller visioner alls. Istället har de bara erbjudit en vag antydan om en rödgrön koalition så länge deras block blir större. De har kanske utgått från att V blir deras nickedocka som alltid, helt i strid med Vs officiella hållning sedan länge. Nu när V står vid sitt ord blir S helt plötsligt skitsura och försöker lägga skulden på V, när det i själva verket var S ansvar att det fanns ett färdigt regeringsalternativ på valdagen.
Fast att C då skulle vika ner sig och släppa fram en regering innehållande SD ser jag som väldigt osannolikt, då tror jag att de hellre skulle välja att stötta en rödgrön regering med V. Måste de välja mellan två onda ting så tar de nog hellre V än SD i dagsläget helt enkelt, men det är ju bara vad jag tror.C har ju guldläge att kunna välja fritt vilken koalition de vill ingå i, men de måste välja någon sida. Antingen rödgrön regering med V eller blågul regering med SD. Spelar de denna maktposition på bästa sätt lär de kunna få igenom mycket av sin politik oavsett sida.
Om de däremot väljer att fortsätta vara de tjuriga fåntrattar de framstår som, så inser väljarna att det inte blir någon regering så länge C finns, vilket förhoppningsvis straffar partiet i ett omval.
Jag hoppas verkligen att väljarna även straffar S, som gått till val utan några löften eller visioner alls. Istället har de bara erbjudit en vag antydan om en rödgrön koalition så länge deras block blir större. De har kanske utgått från att V blir deras nickedocka som alltid, helt i strid med Vs officiella hållning sedan länge. Nu när V står vid sitt ord blir S helt plötsligt skitsura och försöker lägga skulden på V, när det i själva verket var S ansvar att det fanns ett färdigt regeringsalternativ på valdagen.
|
|
Seriösa mc-kläder till bra pris
Raven Moravia TX Air+: Seri... |
|
Márquez obeveklig i Misano
Misano gav Márquez hans fem... |
|
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |