Idag bjuder jag er på ytterligare en militär-/maskinteknisk historielektion.
Ropade hem ytterligare ett stycke intressant militärhistoria, just denna tycker jag är lite extra intressant då det utgör ett konkret exempel på att utvecklingen ibland går baklänges av olika, oftast byråkratiska, anledningar:

Detta är en Allen & Wheelock Centerfire Navy (dvs kaliber .36) slaglåsrevolver.
Anledningen till att jag tycker denna revolver är intressant ur ett historiskt och utvecklingsmässigt perspektiv är att det är en slaglåsrevolver som utvecklades
efter att samma företag tagit fram en patronladdad revolver... Kontraproduktivt kan tyckas vid första anblick, men det finns en förklaring.
Allen & Wheelock utvecklade tidigt en patronladdad revolver avsedd för patroner av typen "lipfire", i stort sett samma koncept som rimfire/kantantändning fast istället för ett cirkulärt brätte fyllt av antändningsmedel runt hela basen på patronen så var det bara en liten utstickande del på lipfire-patronen som bar samma uppgift:
Till skillnad från en kantantänd patron som kan laddas med vilken rotationsmässig orientering som helst så måste man manuellt linjera den utskjutande "läppen" på en lipfire-patron med en motsvarande urgröpning i trumman:
Lite bökigare, men i gengäld mer kostnadseffektivt då man inte behöver lika mycket mässing/tändmedel för att täcka hela patronens basomkrets. En kurios parantes i patronladdningens historia som inte blev långlivad, jag tror att de tillverkades under tre-fyra år runt 1860-talet innan konceptet dog ut.
Problemet med Allen & Wheelocks revolvrar var att de utgjorde ett patentintrång. Bara något år innan dessa revolvrar kom till så hade Rollin White (
https://en.wikipedia.org/wiki/Rollin_White) tagit patent på konceptet med en revolvertrumma med kammare som är urborrade rakt igenom och som därmed är avsedda för en enhetspatron, och Smith & Wesson köpte rättigheterna till detta koncept vilket innebar att inga andra tillverkare lagligen fick tillverka revolvrar med rakt igenom urborrade trummor. Man kan jämföra det hela med Colts patent på konceptet "single action", dvs att trumman roterar till nästa eldläge när man spänner hanen och därefter kan revolvern avfyras. Nuförtiden fungerar patent lite annorlunda, man kan möjligen ta patent på HUR man får trumman att rotera i samband med att hanen spänns upp men själva konceptet att dessa två över huvud taget får hänga ihop är liksom inte riktigt patentbart. Men där och då så var det så, och konceptet "revolvertrumma med rakt genomborrade kammare" var alltså patenterat och skyddat.
Tidigare slaglåsrevolvrar fungerade ju fundamentalt annorlunda i och med att man laddar krut och kula manuellt framifrån och därefter ansätter en separat tändhatt på en nippel bak på trumman, men vad gäller en patronladdad revolver så sitter ju tändhatten i själva patronen och dessa revolvrar laddas därmed bakifrån med patroner som utgör en paketerad enhet innehållande allt som krävs för avfyrning.
Allen & Wheelock bestämde sig helt sonika för att strunta i detta patent då dylika tvistemål var en krånglig och utdragen process, så de började helt enkelt tillverka revolvrar efter ett eget koncept, blev stämda, fortsatte tillverka revolvrar medan stämningsansökan prövades och inte förrän ärendet avgjordes ställde man om produktionen till patentvänligare slaglåsrevolvrar. Man konverterade alltså ett patronladdat koncept till slaglås, vilket är i stort sett unikt i sitt slag. Normalt sett går utvecklingen åt andra hållet, men så icke i detta fall.
Allen & Wheelocks revolvrar blir ännu mer intressanta ur maskintekniskt perspektiv eftersom de har en väldigt unik och distinkt konstruerad laddningsmekanism där själva varbygeln utgör hävarmen i ett kuggstångssystem som pressar i kulan i trummans kammare:
Något liknande har jag inte sett på någon samtida revolver, den absoluta majoriteten av slaglåsrevolvrar har en laddarm utformad som en sedvanlig hävstång:
Anledningen till att Allen & wheelocks revolvrar är utformade på detta sätt har så vitt jag förstår med den ursprungliga lipfire-patronen att göra. Tidiga patroner hade en tendens att expandera av gastrycket och fastna i revolvertrummans kammare, så Allen & Wheelock utvecklade ett koncept med en enormt stark och rent ut sagt överdimensionerad hylsutskjutningsmekanism:
När stämningsansökan mot dem vunnit laga kraft så ställde man helt enkelt om produktionen och anpassade verktygen för att istället tillverka slaglåsrevolvrar, och man behöll själva konceptet/mekanismen för hylsutpressning och modifierade den till att istället fungera som laddarm. Därav dess karaktäristiska utseende.
En lite kurios och intressant militärhistorisk parantes såhär på fredagkvällen, hoppas att ni också tyckte att det var intressant!