Sökträffar som smutsar ner internet

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Sökte glatt på "honda xr400r" och första träffen jag fick var denna:

Jag antar att det är nåt ai-skit som inte är sant. Eller?

Min poäng här är att det öht tillåts att smutsa ner internet på det sättet. Är det något man bör typ anmäla, eller annat? Vad kan vi göra mot idioter som luras så där?

Det är inte helt omöjligt att det är AI och hittepå, nej :rolleyes:
View attachment 533150
Det där visas första sekunden i videon du skickade.
Ja. Men det som får mig att baxna är att klippet hamnar högst upp av förslagen jag får av google, när jag söker på XR400. Skojklipp är väl .. skoj, jag gillar skoj. Men blanda inte skoj med information jag tar seriöst. Hade jag bara varit aningens mindre vetande hade jag trott att klippet talade sanning.

Alltså föreställ dig ifall du behöver akut hjälp, du kanske redan har ringt 112 men väntar, och under tiden googlar du på vad du kan göra så länge. Vips får du 'viktig information' som du implementerar och .. hoppsan, jag dog !?

Då ska du bara veta så mycket AI skit det finns därute som inte har någon varningsruta innan.

Man kan anmäla dom klippen för att dom INTE har märkt upp det som AI skit, men det görs inte i tillräcklig utsträckning och YouTube är långsamma på att ta bort dom.

Det är någon som massproducera "Elon Musk invents ...." klipp, där han påstås uppfinna allt möjligt mellan trädgårdstraktorer som går på filmjölk till "radiation free nuclear reactors".

Det räcker ju med att folk klickar på det och tittar i 15 sekunder eller så, då räknas det som att videon har en visning

Alltså jag är kanske lite naiv, men så här var det inte för bara 5 år sen. Detta med ai-skit har kommit nu senaste tiden. Visst bör man källgranska, men enkla grejer man snabbt vill googla har också blivit ai-besudlade. Jag grejar inte det där med ai längre. Det kan bli koola bilder och förslag på loggor och annat användbart, men när ai blandar sig i informationen så är gränsen nådd. Som ett jäkla klotter, man får inte ha sitt google ifred, det ska bara kladdas ner och förstöras. Spräng planeten vet jag.

Det där med AI Slop på Youtube har ju kommit i vågor. Ena dagen flödar det över med nya 16cylindriga guldwingar och Fireblades med V6 och nästa är det helt nya kanaler som pumpar ut skit.
Men... Anmäl dem och skriv att att det är AI slop bara för att generera views.
För tro det eller ej så sållas dessa kanaler ut ganska kvickt. Inte bara ur ditt eget flöde, utan de tas bort.
Sen kommer det hela tiden nya, men de hittar nog nått sätt att begränsa det med när de vet vad som är vad

Alltså jag är kanske lite naiv, men så här var det inte för bara 5 år sen. Detta med ai-skit har kommit nu senaste tiden. Visst bör man källgranska, men enkla grejer man snabbt vill googla har också blivit ai-besudlade. Jag grejar inte det där med ai längre. Det kan bli koola bilder och förslag på loggor och annat användbart, men när ai blandar sig i informationen så är gränsen nådd. Som ett jäkla klotter, man får inte ha sitt google ifred, det ska bara kladdas ner och förstöras. Spräng planeten vet jag.

Det fanns/finns förslag på att allt AI måste märkas klart och tydligt, från det är ju inte steget långt till att ha en inställning på google "Inkludera inte AI genererat material".
Problemet blir ju då att vanliga journalister inte längre skriver något själv utan matar en AI med lite stödord och ber om en story, och då ska ju sådant material också filtreras bort.
Men rena falsifikationer får man ju bort,

jag hatar själv AI, men ändå bad jag just en AI att jämföra priser på ett antal produkter mellan två butiker och sammanfatta det åt mig, den gjorde ett bra jobb och det tog ungefär tre sekunder att jämföra båda butikernas sortiment, något som tidigare skulle ha inneburit två flikar i webbläsaren och en massa klickande fran och tillbaka.

Det där med AI Slop på Youtube har ju kommit i vågor. Ena dagen flödar det över med nya 16cylindriga guldwingar och Fireblades med V6 och nästa är det helt nya kanaler som pumpar ut skit.
Men... Anmäl dem och skriv att att det är AI slop bara för att generera views.
För tro det eller ej så sållas dessa kanaler ut ganska kvickt. Inte bara ur ditt eget flöde, utan de tas bort.
Sen kommer det hela tiden nya, men de hittar nog nått sätt att begränsa det med när de vet vad som är vad

YouTube hade något förslag om ett kryss över eller en färgad ram runt AI genererat innehålls tumnaglar så att man inte skulle klickbaitas till att trycka i onödan.

Ett ämne där det har förekommit mycket AI slop vad jag har sett är husbilar, främst kinesiska, som är byggda på någon Kei Car eller trehjulig tuktuk, medans man i interiörklippen får se dubbelsängar med 40cm golvutrymme på sidorna, eller toaletter med fullstort badkar.
Det är förvånansvärt många som går på Tardis logiken i dom klippen.

Fick den här i flödet nyss:

Det står ingenstans att det är gjort med ai, men jag hör ju på rösterna att det är nåt slags ai. Och nu kan jag inte avgöra om det där är på riktigt. Hojen har jag kollat att den verkligen finns - Voge DS800X Rally

Fick den här i flödet nyss:

Det står ingenstans att det är gjort med ai, men jag hör ju på rösterna att det är nåt slags ai. Och nu kan jag inte avgöra om det där är på riktigt. Hojen har jag kollat att den verkligen finns - Voge DS800X Rally
AI slop.
Sitter någon stackars pakistanier som generar de där i en mörk källare under familjens restaurang

Men blanda inte skoj med information jag tar seriöst.

Tycker också det är irriterande, på samma sätt som folk utan insikt och erfarenhet uttalar sig på ett bestämt och tvärsäkert sätt.

IOM att vem som helst är fri att uttrycka sig på internet får man ta informationen man finner med en stor nypa salt, samtidigt som man bör vara mer källkritisk än någonsin. Detta forumet är ett bra exempel på hur folk uttrycker sig i absoluta termer, vilket AI sedan plockar upp och presenterar som fakta…

Jag vet inte men kanske har jag nån kriminell gen eller nåt, men jag känner pulsen stiga och nävarna knytas. Är det där verkligen en giltig jobbintervju?

Jag såg någon som hade knäckt den vanligaste AI intervjuaren och fick full pott i alla AI intervjuer även till jobb han inte hade någon som helst kvalifikation till... Framtiden är ljus.

ÅAS så genomfördes ju en massa såna där personlighetstest I rekryteringar tidigare, och dom kunde man ju lura, dessutom har dom ju kritiserats hårt för att vara ovetenskapliga.

Den person/personer på vilken som helst verksamhet / myndighet som beslutat att infoga, och offentligt använda, ai behöver hållas direkt ansvariga. Ai kanske kan vara till nytta i vissa lägen, men långt ifrån överallt. Och det behöver regleras, hårt.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!