År 2027 - nedlagd kärnvapenbas - asfaltstouring

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Planerna för nästa års resa börjar ta form.
@Hepponoms aka. Skalden, har lagt upp någon typisch rutt genom Finland och runt vattnet mot Polen.
Tanken är att Skalden skall avnjuta denna resa på en K1100LT som han fyndat billigt :)
För att allt ska bli riktigt och rätt behöver även jag införskaffa ett lämpligt åkdon. Men frågan är vad!? Jag gillar komfort och funktion, hellre bra egenskaper på dåliga vägar än knivskarpa egenskaper i hög hastighet på släta fina vägar.
Kikat på GL1100, GL1500, K1200LT, R1200RT, Venture, Concours och liknande. Driftsäker, bekväm, servar själv.
Inte provkört någon av dem ännu, vikt är inget bekymmer så länge sadelhöjden är förlåtande, tänk er typ grävlingsfysik...
Jag vill sitta upprätt med ben/höft hyfsat nära 90/90.

Allra helst byter jag släden rakt av mot något vettigt - orkar inte hålla på med de alltför många svagsinta blocket/marketplace användarna.
Släden = Scrambler Desert Sled -2021, 4400mil, försiktigt förädlad till något som sätter funktion före form 🤣

Vad rekommenderar folket på detta forum? Helst baserat på egna upplevelser :)

@Stigfinnaren kommer troligtvis köpa något obskyrt, typ Dneipr med sidovagn... Men har ni tips till honom så är även det välkommet!

Tips på sevärdheter i våra östra grannländer vore kul, vi fick några tips i tråden "Tre män ,- destination Gästboken" men fler är alltid välkomna!

Last edited:
Dnepr med sidvagn är 100% mitt tips. Den gör varje liten tur till en äventyrsresa.
Antar att ni måste åka båt till Estland?

Tanken (från Skalden) är att ta båten till Finland och köra genom Finland först...
Är det en dålig ide?
Nej då, jag menade båten Finland-Estland. Jag hade ju gärna kört genom S:t Petersburg men det är väl knappast möjligt i nuläget.

Nej då, jag menade båten Finland-Estland. Jag hade ju gärna kört genom S:t Petersburg men det är väl knappast möjligt i nuläget.
Ja just det... Den lilla detaljen missades nog då kartan studerades i stora drag 🤣
Då känns det lämpligare att ta färjan direkt från Sverige till Tallin 😋
Det skulle kunnat bli ett hyfsat antiklimax på resan, att bli stoppad och kanske kvarhållen vid en rysk gränskontroll 😱

Låg sitthöjd och bekväm?

Haha, jag var inne på en såndär för ombyggnation ett tag. Men efter att ha kört min 200cc piaggio kom jag fram till att det är lite för lite pulver i dem + att just den där är något bara en mor kan tycka är vacker 🤣

Låg sitthöjd och bekväm?

Nej förihelahelvetet!
De där går sönder bara man tittar på skiten. T o m begärt pris i annonsen är för dyrt!
:fakta

Kollade i Europa nu, mellan 80-100tkr för en 2014-2016. Måste vara för att de lite udda. Har svårt att se mig själv betala de pengarna för en sån...

Någon som kört en K1600GTL? Förutom servicebiten så är jag jäkligt sugen på en sådan.
Det som talar emot är ju ventiljusteringen som enligt vad jag sett, är allt annat än smidig..
Goldwing 1500 - hydrauliska ventiler men kamremmar...

Tanken (från Skalden) är att ta båten till Finland och köra genom Finland först...
Är det en dålig ide?
Jag har inga dåliga ideer, det är oförutsedda omständigheter som kan påverka utfallet negativt. Jag hade dock inte tänkt stresstesta den sovjetiska krigsmakten utan åka nästa båt från Finland bara :)

Såg nån film på tuben där steve mk och co besökte
Uprising Monument nation Banija and Kordun i kroatien med, det såg jäkligt fränt ut. En liten nätt omväg på 190 mil dock :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg