Valrörelsen 2026

Vilket parti har jag mest gemensamt med och kommer sannolikt rösta på?

• Socialdemokraterna

• Vänsterpartiet

• Miljöpartiet

• Centerpartiet

• Folkpartiet

• Kristdemokraterna

• Moderaterna

• Sverigedemokraterna

• Medborgerlig samling

• Partiet nyans

Results are only viewable after voting.
Sossarna/Magda går nu ut med att de ABSOLUT INTE vill ha miljardärsskatt och sågar fantasisummorna som det påstås kunna dra in. Vilket V och MP har gått ut med att de ABSOLUT måste genomföra vid valvinst, V vill även kombinera med exitskatt. C lär vara minst lika emot som S.

Sossarna ska definitivt bygga kärnkraft. V och MP ska ABSOLUT inte bygga kärnkraft. Har inte hört något från C men historiskt har de varit mot.

Sossarna lovar minst lika stram flyktingpolitik som borgarna undantaget tonårsutvisningar. V och MP vill minst fyrdubbla asylinvandringen och återinföra permanenta uppehållstillstånd som grundregel. C har varit tysta i den frågan.

Sossarna vill ha "nästan" lika hårda straff som borgarna. V och MP vill backa det mesta.

V och MP vill höja skatten mest överallt. Sossarna lite lagom och C vill sänka skatterna.

Kan nog bli många roliga förhandlingar att få ihop allt det där röran den rödgröna röran vinner valet och alla "röda linjer" ska jämkas ihop. Hoppas talmannen har laddat upp med mycket kakor.

Optimalt hade varit status quo tycker jag.
Dvs ett Tidö-lag.
Men det verkar man ha slarvat bort iom SD's krav på plats i regering.
Jag förstår det kravet men det var det som tvingade bort L's röda linje och mer än hälften av dess väljare och fick en del väljare att lämna "Tidö-sidan" helt.
Så man satte sas snubbelben på sig själva.
Å andra sidan är det kanske ganska rimligt att kräva ministerposter om man nu är det största partiet i regeringsunderlaget... Man skulle ju rentav kunna tycka att det allra rimligaste vore att SD får försöka bilda regering med stöd av moderaterna snarare än tvärtom.

Jag tycker att vi borde höja riksdagsspärren så att vi blir av med yttepyttepartierna på ytterkanterna, uppgörelser mellan tre eller fler partier där kompromisser och eftergifter får styra blir bevisligen inte bra. Lägg spärren på 10% och låt sen folket bestämma sig, är man vänster så får man rösta S och är man höger får man rösta M eller SD och sen får den vinnande sidan styra med egen majoritet. Att fjuttpartier som knappt klarar 4%-spärren tillåts diktera villkoren eftersom partierna som erhåller majoriteten av folkets röster tvingas sätta sig i knäet på de förstnämnda för att över huvud taget kunna få ihop ett regeringsunderlag är fan långt ifrån demokratiskt.

Jag är snarare inne på att man borde sänka riksdagsspärren så att man närmar sig riktig demokrati. Jag tror inte riktigt på direktdemokrati med mängder av folkomröstningar eftersom reformer måste finansieras och är man alltför frikostig med omröstningar kommer inte ekonomin gå ihop.

Sossarna/Magda går nu ut med att de ABSOLUT INTE vill ha miljardärsskatt och sågar fantasisummorna som det påstås kunna dra in. Vilket V och MP har gått ut med att de ABSOLUT måste genomföra vid valvinst, V vill även kombinera med exitskatt. C lär vara minst lika emot som S.

Sossarna ska definitivt bygga kärnkraft. V och MP ska ABSOLUT inte bygga kärnkraft. Har inte hört något från C men historiskt har de varit mot.

Sossarna lovar minst lika stram flyktingpolitik som borgarna undantaget tonårsutvisningar. V och MP vill minst fyrdubbla asylinvandringen och återinföra permanenta uppehållstillstånd som grundregel. C har varit tysta i den frågan.

Sossarna vill ha "nästan" lika hårda straff som borgarna. V och MP vill backa det mesta.

V och MP vill höja skatten mest överallt. Sossarna lite lagom och C vill sänka skatterna.

Kan nog bli många roliga förhandlingar att få ihop allt det där röran den rödgröna röran vinner valet och alla "röda linjer" ska jämkas ihop. Hoppas talmannen har laddat upp med mycket kakor.
Det hade ju varit lite spännande att se en SD-S-regering. Om de nu är så överens om alla frågor? Fast jag misstänker att LO inte skulle tillåta att deras betjänter styr ihop med SD .

Jag är snarare inne på att man borde sänka riksdagsspärren så att man närmar sig riktig demokrati. Jag tror inte riktigt på direktdemokrati med mängder av folkomröstningar eftersom reformer måste finansieras och är man alltför frikostig med omröstningar kommer inte ekonomin gå ihop.
Jag håller fullständigt med. Ökar man gränsen till 10% blir det ännu svårare för ett nytt parti med nya idéer att ta sig in. Ta t.ex. medborgerlig samling, ganska många på högersidan brukar tycka att mycket av deras förslag är vettiga men få vågar rösta på dem då det skulle vara en bortkastad röst om man inte får 4% av de röstande att finna partiet samtidigt i samma val.

Dessutom skulle det göra att alla partier utom tre ständigt behövde förhålla sig till risken att åka ut och även folk som tänker rösta på större partier måste förhålla sig till om taktikröster på andra partier behövs för att få större totalt stöd för de viktigaste frågorna.

Har vi 349 platser borde det räcka med 1/349 ~= 0.3 % för att få komma in. Även om det innebär att en och annan Fi, kommunist, klimatalliansare, AFSare, nyansare, örebropartist eller annan motbjudande varelse kommer stå och skrika i riksdagen, det är ett lågt pris att betala i sammanhanget. Eller sänk antalet platser till 149 så krävs det strax under 0.7% så måste man åtminstone samla ihop 50000 galenpannor eller så.

Skiter det sig i år, kommer det aldrig mer att bli ordning här i landet :(
I nedan klippet hörs kategorin som sänker Sverige.

NRIKES. Förtidsröstandet ökar betydligt snabbare i invandrarområden än i landet som helhet. Expo-grundaren Tobias Hübinette tolkar utvecklingen som att invandrare rekordmobiliserar för att rösta bort regeringen och SD.

Lyssnar någon på honom längre?
Jag blev lite nyfiken på det där med Expo, och enligt wikipedia sååå...
Ur gruppen som var med och grundade Expo namnger Expo själva endast Stieg Larsson,[5] men även Andreas Rosenlund, Jennie K Larsson och Jesper Weithz har angett sig som grundare,[9] samtidigt som Tobias Hübinette hävdar att han var ensam grundare.[10]
Kanske han ljuger lite om det? Det är väl lite hans arbetsmetod att ljuga så det ligger väl nära till hands?

Expo själva säger inget om Tobbe, men namnger däremot Stieg:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...