Hur många mil körde du i dag?

Yes! Se foto samt färgad "plupp" på satellitbilden.
Rundan runt Landvetter flygplats är en fin tur, se gul markering. Nästan enbart kul väg. (Körtips ifall det finns någon i trakten som inte redan hade koll på den.)

1787555939956.png

1787556387021.png

Yes! Se foto samt färgad "plupp" på satellitbilden.
Rundan runt Landvetter flygplats är en fin tur, se gul markering. Nästan enbart kul väg. (Körtips ifall det finns någon i trakten som inte redan hade koll på den.)

View attachment 532117

View attachment 532119
Längsedan jag flyttade från Gbg men tillgången på fina mc-vägar inom nära räckhåll saknar jag fortfarande. Skåne är en öken i jämförelse.

Längsedan jag flyttade från Gbg men tillgången på fina mc-vägar inom nära räckhåll saknar jag fortfarande. Skåne är en öken i jämförelse.
Jag vet att vi är flera stycken här som inte håller med dig, kör du mer än på 108:an och E6 ?
Skåne har mängder med roliga vägar men smaken är som baken.
Norra delen är bättre än södra om man gillar krokvägar, området kring Knutstorp är bra.

Last edited:
Haru äti knark äller?. Jag åker 140mil enkel väg för att köra hoj i Skåne, några gånger per år. Prova vägen mellan bassholma och vedby tex. Eller bara åk runt på åsen en dag. Finns hur mycket som helst

@Coola Ola har rätt. Däremot är ”öken” en överdrift. Skåne har mycket bra, det är bara bättre däruppe. Kalasvägarna bara avlöser varandra när man kör guidat med någon som verkligen kan regionen.

Edit;

Ändrat p g a att jag kan ha tagit fel på användare.

Last edited:
För en gångs skull har @Coola Ola rätt, vilket svider att medge. Däremot är ”öken” en överdrift. Skåne har mycket bra, det är bara bättre däruppe. Kalasvägarna bara avlöser varandra när man kör guidat med någon som verkligen kan regionen.
Med Hixman som guide hade man säkert fått en kalasdag värd namnet.
Kanske har du och coola Ola sått ett frö....hm

Jag vet att vi är flera stycken här som inte håller med dig, kör du mer än på 108:an och E6 ?
Skåne har mängder med roliga vägar men smaken är som baken.
Norra delen är bättre än södra om man gillar krokvägar, området kring Knutstorp är bra.
Det är inte det att det finns bra vägar i Skåne, det finns en hel del och jag skulle tro att jag har upptäckt de flesta mellan Malmö-Båstad-Hässleholm-Simrishamn efter 20 år i Skåne. Det är bara det att finns så enormt många fler runt Göteborgstrakten. Du kan åka i princip åt vilken riktning som helst (som inte är västerut… 🤭) och du kommer hitta flertalet fantastiska vägar, utan att ens behöva leta. Inte en diss av Skåne men vet man inte vad man har att jämföra med så…

För en gångs skull har @Coola Ola rätt, vilket svider att medge. Däremot är ”öken” en överdrift. Skåne har mycket bra, det är bara bättre däruppe. Kalasvägarna bara avlöser varandra när man kör guidat med någon som verkligen kan regionen.
Ja, öken sa jag kanske lite för att provocera… men notera också att jag sa _jämförelsevis_

För övrigt, ”för en gångs skull”… 🙄

Med Hixman som guide hade man säkert fått en kalasdag värd namnet.
Kanske har du och coola Ola sått ett frö....hm
Jag är f ö bleking, som bott större delen av mitt vuxna liv i skåne och haft hoj sen jag tog kortet för en 40 år sen. Kör med jämnårig kusin som hittar runt fenomenalt bra däruppe. Lika många år med hoj, samma tempo. Jämförelsematerial saknas alltså inte.
Ett par minus är trafikintensiteten, risken att åka dit och att samhällena kommer något tätt. Kompenseras av flödet och kvaliteten på vägnätet.

Det blev ca 10 mil idag bl.a. till Nässjö för 1000-mil service, passade på medans man väntade att provköra en Tracer 7, jag har inte provat en hoj med CP2-motorn så....riktigt kul hoj, lägre vikt och en lite mer kompakt körställning jämfört med min Tracer 9 men helt OK för mina 183cm, det kombinerat med en mjuk gasrespons från botten så känns den väldigt förtroendeingivande som kurvsmiskarhoj, bara vika ner och sen slå på gas utan att behöva tänka på att dosera effekten, väldigt lättkörd. Men nu är ju hojåkat mer än krokvägar och då är det skönt att ha lite mer effekt, för mig är CP3-motorn den "sweet spot" man vill ha i en gathoj. Men jag gillar Tracer 7'an och skulle helt klart välja den framför en MT-07.

20260824_144229732.JPG

20260824_144237701.JPG

Jag monterade av min Puig alu bellypan för att underlätta servicen och konstaterade att den har skrapat i på vänster sida, själva bellypan'en är helt symmetrisk men den sitter med ca 2cm offset till vänster, inte centrerad, så på höger sida sitter den bra nära motorn men på vänster är det en rejäl glipa, fattar inte varför de gjort så, de kunde ha gjort den 4cm smalare så den suttit centrerad och tajt på båda sidor. Skit. Nu tar den i backen före pliggen på fotpinnen vilket är oacceptabelt. Skit samma jag kan köra utan, kanske fixar något annat, jag vill gärna ha nåt som skyddar motor/undersida mot stensprut från framdäcket.

20260822_123921354.JPG

20260824_122742319~2.JPG

Asch, lite avgasbandage bara så blir det som nytt :hihi
Nja, det var alldeles märkligt.
Men det måste varit en väldans ljudkuliss de sista milen, folk trodde antagligen det var en sån där gangster från en MC-klubb…
Det lät konstigt så jag stannade och såg att det hade spruckit och styrde hemåt. Genom Örsundsbro fick det gå på väldigt lite gaspådrag.
Jag skyller på förra ägaren.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...