Skulle dessa mc-kläder funka fint för stads/landsvägskörning & pendling till jobbet?

dwadw

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2026
Hoj
Ingen för tillfället :( Men blir kanske en Duke 790 eller Mt-07
Tjenare, är ute efter lite mc-kläder inför nästa år samt lite övningskörning då jag planerar att ta kortet till kommande maj/juni. Jag har letat begagnat men det är svårt att hitta i rätt storlek nära en då jag är rätt liten (174 cm och 60kg :confused:).

Hjälm 1 eller Hjälm 2 Jag vet inte riktigt skillnaden mellan hjälmarna utöver priset, men jag fick möjlighet att prova dom i butik och dom satt rätt bra i storlek M.

Jacka Snygg jacka enligt mig, CE klass 2 samt level 2 skydd vid axlar och armbågar vilket jag vill ha.

Handskar Handskar vet jag inte riktigt vad man ska kika efter utöver bra skydd för handflata/knogar? Så om någon har bättre tips säg gärna till

Byxor Tyvärr inga höftskydd, finns det någon liknande byxa med knä och höftskydd?

Skor 1 eller Skor 2 Lutar mer åt skor 2 då dom verkar ha mer skydd.

Ryggskydd

Har ni några tips eller andra synpunkter hojta gärna till. Det enda jag är bestämd på är nog jackan om det inte är så att det är en tvärkass jacka. Tanken är väl att jag kommer köra blandat mellan stadskörning och landsväg samt pendling till jobbet under sommaren. Så inga långresor eller dylikt.

Mvh

EDIT: Brukar dessa affärer köra några reor när säsongen börjar ta slut? Ifall man borde ha lite is i magen tänker jag. Jag har däremot en 15% rabattkod hos onebike.se

Last edited:
Går du in i en butik och säger att du köper en komplett utrustning om dom ger dig lite rabatt och ett schysst pris. Skulle bli förvånad om dom inte går med på det nu när det börjar närma sig slutet av säsongen.
Fördelen med att gå till en fysisk butik är att dom har kunskapen vad som passar dig bäst och rätt om det skulle bli lite dyrare än att leta runt på en massa olika sidor på nätet. Många gånger beställer man något som visar sig inte sitta så bra efter ett tag sen blir den instoppad i förrådet och man köper en ny.

Om du vill och har tid innan ska börja använda så går det alltid att hitta begagnade kläder på blocket och market place väldigt billigt. Kan vara bra till övningsköra och känna efter vad du vill ha.
Men snåla inte och köp en ny hjäm som verkligen passar.

Tjenare, är ute efter lite mc-kläder inför nästa år samt lite övningskörning då jag planerar att ta kortet till kommande maj/juni. Jag har letat begagnat men det är svårt att hitta i rätt storlek nära en då jag är rätt liten (174 cm och 60kg :confused:).

Hjälm 1 eller Hjälm 2 Jag vet inte riktigt skillnaden mellan hjälmarna utöver priset, men jag fick möjlighet att prova dom i butik och dom satt rätt bra i storlek M.

Jacka Snygg jacka enligt mig, CE klass 2 samt level 2 skydd vid axlar och armbågar vilket jag vill ha.

Handskar Handskar vet jag inte riktigt vad man ska kika efter utöver bra skydd för handflata/knogar? Så om någon har bättre tips säg gärna till

Byxor Tyvärr inga höftskydd, finns det någon liknande byxa med knä och höftskydd?

Skor 1 eller Skor 2 Lutar mer åt skor 2 då dom verkar ha mer skydd.

Ryggskydd

Har ni några tips eller andra synpunkter hojta gärna till. Det enda jag är bestämd på är nog jackan om det inte är så att det är en tvärkass jacka. Tanken är väl att jag kommer köra blandat mellan stadskörning och landsväg samt pendling till jobbet under sommaren. Så inga långresor eller dylikt.

Mvh

EDIT: Brukar dessa affärer köra några reor när säsongen börjar ta slut? Ifall man borde ha lite is i magen tänker jag. Jag har däremot en 15% rabattkod hos onebike.se
Har du begränsad budget så kolla på Blocket. Där säljs massor av begagnade mc-kläder, felfria skinnställ går för några tusenlappar. Hjälm bör du köpa ny. Gå till en fysisk handlare så du kan testa och få hjälp. Vissa hjälmmodeller passar bättre för runda skallar och andra för avlånga.

Köp kvalitetshandskar med förstärkningar i handflatorna och gärna knogskydd. Finns historier om billiga modeller som ser bra ut men släpper i sömmarna. Återigen, kolla Blocket.

Många föredrar textilställ då de kan vara svalare än skinn. För mig funkar skinn utmärkt till pendling, nöjesturer och bandagar. Mycket få dagar per säsong i Sverige då det blir för varmt. Skinn håller mycket bättre om man glider omkull. Finns skäl till att inga roadracingtävlande kör i något annat.

Beroende på var i Dalarna du bor så kan en tripp till handelsboden i Gävle eller Västerås vara en god idé.

Att ekipera en kund från topp till tå tror jag inte skulle tackas nej till av säljare.

Som jacka har jag kört Knox Urbane pro med för vädret anpassat skalskydd över. Bästa jackan jag haft, faktiskt. (Men inte kraschtestat...)

Handskar, försök hitta långa så de skyddar handleden och med glidskydd på handflatan. Av egen erfarenhet vet jag att glidskydd är att föredra. 🙂

Stövlar. Sportstövlar ger generellt sett bättre skydd än "mc-sneakers". Kör uteslutande i Sidi Mag-1 eller Crossfire 3. Styva stövlar bägge två men när man fastnat med foten mellan hoj och asfalt i 50 efter en lowsider är de bra att ha.

Hej! Kul, jag började också sent på säsongen, man kan ha tur och hitta saker till bra pris då också :)

Tänkte på en sak ang din kombo av jacka och byxa. Köper man båda i samma märke så kan det vara möjligt att sätta ihop dem med dragkedja för att förbättra glidskyddet så inte jackan åker upp. Det är kanske mindre viktigt om man har separat ryggskydd. Men tänkte ändå nämna.

Jag är själv ganska normallång men smal med långa ben. Inte lätt att hitta brallor som passar. Men jag hittade ett par Ritcha som funkar hyffsat. De har höftskydd också. Samt jackan har så man sätta dit extra bröstplattor om man vill också. Tycker deras prylar är ganska trevliga så det har blivit regnställ också. Men hur som helst, Ritcha Infinity 3 heter brallorna. Köpte mina på Handelsboden.

Beroende på var i Dalarna du bor så kan en tripp till handelsboden i Gävle eller Västerås vara en god idé.

Att ekipera en kund från topp till tå tror jag inte skulle tackas nej till av säljare.

Som jacka har jag kört Knox Urbane pro med för vädret anpassat skalskydd över. Bästa jackan jag haft, faktiskt. (Men inte kraschtestat...)

Handskar, försök hitta långa så de skyddar handleden och med glidskydd på handflatan. Av egen erfarenhet vet jag att glidskydd är att föredra. 🙂

Stövlar. Sportstövlar ger generellt sett bättre skydd än "mc-sneakers". Kör uteslutande i Sidi Mag-1 eller Crossfire 3. Styva stövlar bägge två men när man fastnat med foten mellan hoj och asfalt i 50 efter en lowsider är de bra att ha.
Hade ingen aning om att handelsboden fanns i Gävle & Västerås. Var nyligen på intensivkurs nere i Västerås så hade man vetat innan hade man kunnat kika förbi :ROFLMAO:

Men det får bli en liten åktur till Gävle nu till veckan och kolla på lite saker. :)

Hade ingen aning om att handelsboden fanns i Gävle & Västerås. Var nyligen på intensivkurs nere i Västerås så hade man vetat innan hade man kunnat kika förbi :ROFLMAO:

Men det får bli en liten åktur till Gävle nu till veckan och kolla på lite saker. :)
Bor du kring Falun kan du kolla in https://www.bikedalarna.se/. Hittar du inga kläder kan du kolla på ägarens fantastiska Ducati-samling.

Köp stövlar med skaft. Du kommer lägga hojen någon gång, troligtvis under övningskörningen och då troligen i väldigt låg fart - då är det viktigt med bra skydd för anklarna.

Jag hade rekommenderat en airbagväst istället för bara ryggskydd. Dyrare, men en investering för många år. Kolla på tex Alpinesstars Tech-Air 5 Plasma - lätt, luftig, elektronisk (ingen stropp) och passar under jackan.

Höftskydd kan du köpa separat - det finns undershorts med inbyggda skydd i höften.

Viktigast är att köpa skydd du faktiskt kommer använda. Varma dagar kan det kännas motigt att ta på sig skinnstället för att åka till stranden och käka glass… då är det skönt att ha en airbag-väst och en lätt jacka/tröja.

OneBike.se är bra.

Bor du kring Falun kan du kolla in https://www.bikedalarna.se/. Hittar du inga kläder kan du kolla på ägarens fantastiska Ducati-samling.
Jag är skeptisk till de märken som säljs där.
En del väldigt udda / okända.

Till TS. Läs på om CE-klassning av kläder och hjälmar.
Hjälm ska ha ECE 22-06.
Kläder klassas A, AA eller AAA.
Jag skulle inte åka i något lägre klassat än AA, och helst AAA. OBS, Det är en kravgräns för varje grupp så inom en grupp varierar funktionen. T ex så är det få textilkläder med AAA som är lika bra som läder med AAA, men det finns.
Skydden är Level 1 eller 2 där 2 såklart är bättre. Man kan ofta byta ut till bättre skydd.
Handskar har tillägg för om de har hårda knogskydd.
Stövlar och skor har 3 grupper som är L1 eller L2 det är ankelskydd, styvhet och nåt mer.
Så bäst är såklart 2-2-2

Airbag är jäkligt bra, men en del behöver man ändå ha ett löst ryggskydd till, kolla noga.
Anledningen till behov av löst ryggskydd är bland annat skydd mot inträngande spetsiga saker.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret