2026 Qatar Airways GP of Great Britain

Ja, Marc stack ju ut denna gången. Kan inte komma på någon gång tidigare där han rasat igenom så kapitalt i slutet av ett race, brukar ju annars vara en av hans styrkor att kunna köra bättre än konkurrenterna på slitna däck. Var det Michelin-lotteriet som drabbade honom denna gången tro?
För sådär 50 år sedan hörde jag i jobbet att Franska prylar ska vara tillverkade före lunch.

Ja, Marc stack ju ut denna gången. Kan inte komma på någon gång tidigare där han rasat igenom så kapitalt i slutet av ett race, brukar ju annars vara en av hans styrkor att kunna köra bättre än konkurrenterna på slitna däck. Var det Michelin-lotteriet som drabbade honom denna gången tro?
Jag vill tro att de bara inte skötte sitt jobb tillräckligt bra. Fel inställningar, taktik och körstil för att de skulle kunna vara konkurrenskraftiga med soft på den här banan, på den här dagen.

Gissningsvis så höll medium-däcket bak tillräckligt bra för att de skulle våga chansa på att soft skulle hålla 10 varv? Jag kan ha missat att de körde med soft på träningen, mer än när de skulle sätta en snabb varvtid, men annars harvade väl de flesta runt på mediumdäcket större delen av tiden och saknade statistik på soft för sprintdistansen?

Jag vill tro att de bara inte skötte sitt jobb tillräckligt bra. Fel inställningar, taktik och körstil för att de skulle kunna vara konkurrenskraftiga med soft på den här banan, på den här dagen.

Gissningsvis så höll medium-däcket bak tillräckligt bra för att de skulle våga chansa på att soft skulle hålla 10 varv? Jag kan ha missat att de körde med soft på träningen, mer än när de skulle sätta en snabb varvtid, men annars harvade väl de flesta runt på mediumdäcket större delen av tiden och saknade statistik på soft för sprintdistansen?
Marc sa själv att han var förvånad över hur stort tapp det blev då han inte noterat problemet under träningen så gissningsvis testade han även soft under något av FP-passen. Hans bror menade däremot att han hade upplevt problem med att mjukaste däcket tappade prestanda under FP2 och att han därför tog det lugnare i början av sprint-racet.

Men ja, kanske att det ligger något i körstil och taktik också, Marc var ju superaggressiv de första varven och skulle uppenbarligen behövt hantera det annorlunda.

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda