Tips på rutter i Alperna

sylta nr1

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 BMW f900gs
Jag och frugan funderar på alperna i sommar. Autozug till Lörach kanske och sen ner mot Italien/Frankrike.
2-3 veckor med varsin BMW F900GS. Skulle säga att vi är ganska körvana och har klippt småvägar i Norge några år innan.
Vi önskar lite tips, do:s and dont´s av er rävar. Rutter, boenden, vägtullar, krav mm.
Fyll gärna på med tips, kan ju vara till glädje för flera!

Låter som en kul resa.
Har du bokat tåget? Har hört att det snabbt brukar bli fullbokat.

Ett underskattat land att åka mc i ät Tyskland. Brukar själv åka dit 1-2 gånger om året. Mycket fina vägar och lätt att hitta boende.

Harz bergen är riktigt bra och inte så lång transport dit. Även Moseldalen rekommenderas

Splügen passet ner mot Como sjön är fantastiskt, sen är det inte långt från Como ner till Milano eller Rivieran.

Jag håller med. Ett av de finare passen. Åker man norrifrån finns en väldigt fin liten utsiktsplats över dalen på höger sida direkt efter gallerierna. Pass på, lätt att missa.

Ganska branta kurvor och skoj körning ner på italienska sidan också.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nice, Är det läge att bo på samma ställe några dagar och ta dagsetapper eller är det lätt att fixa boende till dagen efter utmed vägen?

Nice, Är det läge att bo på samma ställe några dagar och ta dagsetapper eller är det lätt att fixa boende till dagen efter utmed vägen?
Jag har blivit lite bekväm med åren.

Så när jag är på resa så kollar jag på väderprognosen på kvällen eller morgonen om det är ostadigt väder. Efter det så kollar jag ut en schysst lagom lång dags ertapp på kartan med fina småvägar där kanske kan undvika regn.

När jag bestämt vilken stad som blir slutmålet för dagen så går jag in på någon av appar som har boende tex Hotel/booking/airbnb och bokar ett lämpligt rum.

Då är det skönt att veta att jag har ett rum och inte behöver börja leta framåt kvällen och bara skriva in adressen på min gps.

Ska man börja leta framåt kvällen så kan man behöva lägga mycket tid på att köra runt och leta. Speciellt mitt under semestern vid dom populära resmålen.

Jo, så brukar vi göra också. Är mest nyfiken på hur svårt det brukar vara att få tag i nåt rum lite allmänt sådär i semestertider där nere?

Jo, så brukar vi göra också. Är mest nyfiken på hur svårt det brukar vara att få tag i nåt rum lite allmänt sådär i semestertider där nere?
Snurrade runt i Österrike med bil för 2 år sedan när jag var nere och kollade på MotoGP. Upplevde inte att det var några problem att hitta hotell dag för dag, men billigt var det sällan :)

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back