Kan man ha för lite Rake?

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
På de flesta hojar jag har ägt, har jag minskat Rake, ibland ganska radikalt, de har alla blivit bättre.
Är det någon därute som har minskat Rake och sedan ångrat sig?

På de flesta hojar jag har ägt, har jag minskat Rake, ibland ganska radikalt, de har alla blivit bättre.
Är det någon därute som har minskat Rake och sedan ångrat sig?
Bättre är ett relativt begrepp men om du är nöjd så är det väl ok? När du säger minska, menar du en brantare gaffelvinkel eller flackare?

Legenden Tony Foale gjorde ett antal tester med styrgeometri. Han byggde tom en variant med noll grader gaffelvinkel (rake) men bibehållet försprång (trail). Korta versionen är att gaffeln inte fungerade som den skulle pga ökad ”stiction” och vibrationer vid inbromsning. Läs här: https://motochassis.com/articles/experiments-with-steering-geometry/

Rake=gaffelvinkel.
Nja, rake är vinkeln på ramens styrhuvud. Ofta är den samma som gaffelvinkeln, men på t.ex. långgaffelhojar så är det ofta olika vinklar (för att få till ett vettigt försprång).

Men försprång är ju avståndet mellan där styraxels axel träffar marken och lodrätt från där hjulaxeln träffar marken, är inte det samma sak som "rake"? För lite försprång gör väl hojen överstyrd och för mycket understyrd?

Mmm, nyfiken på hur du ändrar detta...
Är ju inte busenkelt....typ...juh
Pucktvåa .....
Höj bak och sänk fram. Så blir det mindre Rake.
Bak kortare hundben. Bak högre bakdäck.
Fram tryck upp gaffelrören i styrkronan Lägre Framdäck.
Glöm inte att förlänga sidostödet. Vid behov.

Nja, rake är vinkeln på ramens styrhuvud. Ofta är den samma som gaffelvinkeln, men på t.ex. långgaffelhojar så är det ofta olika vinklar (för att få till ett vettigt försprång).
Ok, sant, men väl petigt kan jag tycka eftersom det är samma mått på troligen 99,9% av alla motorcyklar som rullar idag.

Hmmm, gaffelvinkel är en sak, försprång en annan.
Sen, i långgafflarnas värld så pratas det om "rake"- det jag fattat av "rake" är att övre/ undre gaffelkrona ligger i olika linje, fanns väl nån gaffel med övre kronans infästning för gaffelröret med en led, undre kronan kunde sedan justeras så att den flyttades "framåt" för att just justera denna "rake"
Styrvinklen/ gaffelvinkeln i ramen var oförändrad - men med "rake" så blev gaffelrören i förhållande till styrstolpen med annan vinkel (mer "utdragen")
Hur det sen fuckade till försprånget vettefan....men det borde blivit ännu mer försprång??

//

Har du rake på 35 eller mer behöver du kronor med jättestor offset för att få försprånget rätt. Istället använder du kronor som ger gaffeln ännu större lutning än styrhuvudet.
Jättemycket rake är bara jobbigt att köra med, alldeles för stort försprång blir okörbart.

Jag hade en HP2 Sport som fick modifierad teleleverarm för minskat försprång och brantare vinkel. Finns en tråd på forumet jag inte hittar nu.
Den gick efter det att få lite väl nervös genom att hissa bakänden till max. Inte okörbar på något sätt men fladdrigare än önskvärt.
Den enda hojen jag verkligen saknar.

Hmmm, gaffelvinkel är en sak, försprång en annan.
Sen, i långgafflarnas värld så pratas det om "rake"- det jag fattat av "rake" är att övre/ undre gaffelkrona ligger i olika linje, fanns väl nån gaffel med övre kronans infästning för gaffelröret med en led, undre kronan kunde sedan justeras så att den flyttades "framåt" för att just justera denna "rake"
Styrvinklen/ gaffelvinkeln i ramen var oförändrad - men med "rake" så blev gaffelrören i förhållande till styrstolpen med annan vinkel (mer "utdragen")
Hur det sen fuckade till försprånget vettefan....men det borde blivit ännu mer försprång??

//
Vi hade en dödsolycka utanför Luleå för många år sen med en snubbe som hade en justerbar undre styrkrona. Det satt tre grova bultar som gjorde att man kunde "rake:a" ut gaffeln. Styrkronan var kromad och vid den efterföljande undersökningen visade det sig att det var kromet som höll ihop det hela, det var rejält rostigt därunder och när han körde i ett hårt gupp så vek sig gaffeln och motorn gick i backen...

Om man minskar gaffelvinkeln tillräckligt blir den ju negativ, och då får hojen väldigt intressanta egenskaper, tänk shoppingvagnshjul. Förvisso inte riktigt lika illa, och inte riktigt samma sak, men ändå.

Om man minskar gaffelvinkeln tillräckligt blir den ju negativ, och då får hojen väldigt intressanta egenskaper, tänk shoppingvagnshjul. Förvisso inte riktigt lika illa, och inte riktigt samma sak, men ändå.
Tror även minusvinkel är körbar förutsatt att försprånget fortfarande är positivt. Om jag minns Tony Foales forskning korrekt.

Det fanns en hoj med ställbart försprång. Mindre försprång med sidvagn än solo.
Steve McQueen sålde sin Vincent som okörbar. Köparen ställde om den för solo.
MotoGP hojar anpassar rake och trail till olika banor.
Har i liten mån justerat rake genom att flytta upp och ner gaffelbenen i styrkronorna på en Classic racer.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back