Ang. sänkning av BMW 900 GS

sylta nr1

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 BMW f900gs
Om man ska sänka en hoj bak, vilken metod är då bäst?
Det gäller en bmw 900 gs och det finns 2 alternativ. Antingen byter man fjäder eller så byter man "brickan" som är i ändan av fjädern till en förskjuten modell.
Tänker att en kortare/mjukare fjäder blir konstigt med hänget medans med en sån bricka så har man ju kvar fjäderkonstanten? Vad säger experterna? Modellen har alltså inte länkage. Tacksam för inputs!

Utan att korta slaget på dämparen(och därmed totallängden)lär det bli rätt dåligt resultat oavsett metod.

Om man ska sänka en hoj bak, vilken metod är då bäst?
Det gäller en bmw 900 gs och det finns 2 alternativ. Antingen byter man fjäder eller så byter man "brickan" som är i ändan av fjädern till en förskjuten modell.
Tänker att en kortare/mjukare fjäder blir konstigt med hänget medans med en sån bricka så har man ju kvar fjäderkonstanten? Vad säger experterna? Modellen har alltså inte länkage. Tacksam för inputs!

Hej!

Bästa sättet att sänka en hoj är att hitta en lägre och/eller smalare sadel.
Näst bäst är att sänka fram och bak lika mycket eftersom geometrin annars ändras och hojen uppför sig annorlunda än vad konstruktörerna avsåg.

Handlar det om mycket man villhöver sänka står man nog istället inför två val: 1. Lära sig hantera (vilket är svårt och medför osäkerhet i all hantering) och 2. Byt hoj till en som passar en själv bättre.

Till 900GS finns det rimligen sänkningssatser och antingen kikar du på en sådan eller så ser du hur den är konstruerad och så gör du likadant.

Men ta utmaningarna på allvar, både vad gäller benlängd som chassigeometri.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hej!

Bästa sättet att sänka en hoj är att hitta en lägre och/eller smalare sadel.
Näst bäst är att sänka fram och bak lika mycket eftersom geometrin annars ändras och hojen uppför sig annorlunda än vad konstruktörerna avsåg.

Handlar det om mycket man villhöver sänka står man nog istället inför två val: 1. Lära sig hantera (vilket är svårt och medför osäkerhet i all hantering) och 2. Byt hoj till en som passar en själv bättre.

Till 900GS finns det rimligen sänkningssatser och antingen kikar du på en sådan eller så ser du hur den är konstruerad och så gör du likadant.

Men ta utmaningarna på allvar, både vad gäller benlängd som chassigeometri.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Och kolla om sidostödet behöver kortas. Jag har haft två sänkta hojar (både fram och bak) och har erfarenhet av att sidostödet kan vara för långt när hojen sänks så att hojen står alltför upprätt vid parkering. (Särskilt lurigt vid tankning, där det i regel är ojämnt med gatubrunnar och fall. Kan bli svettigt om man hamnar fel, upptäcker det sent och närapå tappar hojen. Hur vet jag det? Ja, gissa du! :))

I det ena fall så valde jag att leva med olägenheten, i det andra blev det att ta fram kapskiva och svets och kapa stödet en bit.

Kolla också att centralstödet (ifall du har sådant) inte hamnar för lågt och riskera skrapa i. Det finns också risk att hojen blir väldigt svår att få upp på centralstöd. Eftersom du sänkt hojen krävs en massa mer kraft för att dra upp den. OM du har centralstöd, alltså.

Att bara sänka genom att korta av fjädringen ger ju fortfarande samma benvinklar mm när man sitter på hojen, så Brooklyns förslag om annan sadel gör ju också förarmiljön på hojen blir mer naturlig för någon med korta ben. Det man normalt sett gör mest med en hoj är ju ändå att köra den, inte att bara stå gränsle över den.

Att bara sänka genom att korta av fjädringen ger ju fortfarande samma benvinklar mm när man sitter på hojen, så Brooklyns förslag om annan sadel gör ju också förarmiljön på hojen blir mer naturlig för någon med korta ben. Det man normalt sett gör mest med en hoj är ju ändå att köra den, inte att bara stå gränsle över den.
Om man ens överväger att sänka fjädringen är det väl för att man är nöjd med förarmiljön och vill nå ner till marken när man stannar helt enkelt?

Jo, det är ju bara så att det sänks på olika sätt beroende på fabrikat och det är det som frågan gäller, alltså annan fjäder eller förskjuten bricka. Är ju fullt medveten om stödets längd, markfrigång, chasseigeometri mm. Lågsadel har jag (frugan) redan men hon önskar nån cm till... Lägre alltså:hihi

Och kolla om sidostödet behöver kortas. Jag har haft två sänkta hojar (både fram och bak) och har erfarenhet av att sidostödet kan vara för långt när hojen sänks så att hojen står alltför upprätt vid parkering. (Särskilt lurigt vid tankning, där det i regel är ojämnt med gatubrunnar och fall. Kan bli svettigt om man hamnar fel, upptäcker det sent och närapå tappar hojen. Hur vet jag det? Ja, gissa du! :))

I det ena fall så valde jag att leva med olägenheten, i det andra blev det att ta fram kapskiva och svets och kapa stödet en bit.

Kolla också att centralstödet (ifall du har sådant) inte hamnar för lågt och riskera skrapa i. Det finns också risk att hojen blir väldigt svår att få upp på centralstöd. Eftersom du sänkt hojen krävs en massa mer kraft för att dra upp den. OM du har centralstöd, alltså.
Precis. Sänkte min hd. Tänkte inte på stödet.
Men det fanns kortare stöd att köpa👍

Varför köper man en ovanligt hög hoj, om man har korta ben?

...Tänker att en kortare/mjukare fjäder blir konstigt med hänget medans med en sån bricka så har man ju kvar fjäderkonstanten? Vad säger experterna? Modellen har alltså inte länkage...
Varför har du skrivet kortare/mjukare? Fjäderlängd och fjäderkonstant går att välja separat.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back