Optimera fjädring efter överlastad sport touring med passagerare

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag har monterat en Wilbers dämpare bak och gafflar fram för 90kg på min VFR 800 från 2007 och är väldigt nöjd jämfört med original. Solo fungerar den riktigt bra och jag har ställt in hänget korrekt för mig själv (ca 90 kg med utrustning) och justerat lite på kompressionen. Nu försöker jag få till det så bra det går inför en resa till Alperna.

Efter första provkörning igår med passagerare märkte jag att hojen sjunker bak ganska mycket trots maxad förspänning. Den känns då lite trögstyrd som att den niger betydligt, inte så konstigt.

Har en knix-kurs inplanerad där det ska skruvas och testas. Kan jag öka lite däcktryck?
Ett Michelin Road 6 GT något att investera i?

Förtydligan, har full justermån bak på dämparen men fram bara förspänning. Inte mätt hänget med passagerare ännu.

En hårdare fjäder är vad du behöver. Det blir kompromisser. Men när det blir 80 kg till bak finns det ingen genväg.

En hårdare fjäder är vad du behöver. Det blir kompromisser. Men när det blir 80 kg till bak finns det ingen genväg.
Förstår, men susade runt i Europa med originalfjäder som inte sett en service och har klarat det hyffsat. Nu har jag full ställbarhet så jag trodde jag kunde parera lite av dyken med kompressionen.

Förstår, men susade runt i Europa med originalfjäder som inte sett en service och har klarat det hyffsat. Nu har jag full ställbarhet så jag trodde jag kunde parera lite av dyken med kompressionen.

Komp påverkar endast hur fort oljan strömmar genom stötdämparen och påverkar inte hur mycket hojen sjunker med en passagerare. Enda sättet att få det bättre är med mycket hårdare fjäder, men finns säkert inte ens så hård för att få det optimalt med passagerare och då skulle hojen dessutom blir hemsk att köra solo.

Nu är detta en större Honda men…

IMG_2607.jpeg
Jag såg en sådan i Norge för några år sedan. Det var 3-4 avstängda tunnlar och trafiken leddes runt mha lots. Mycket väntetid och tid att kolla på de andra hojarna.
På Hondan satt det en kille och normallång och normaltung tjej. Jag frågade inte vad de hade i väskorna. Den norska guldreserven?Markfrigången så ut att vara några centimeter, 5 kanske. Fjädringen rörde sig när tjejen klev av och på så den var inte i botten. Det såg ut att vara alldeles för lite hursomhelst.

Nu ser ju markfrigången ut att vara i minsta laget redan på obelastad hoj.

IMG_2608.jpeg

Man får väga sina ord när man pratar om fjädrar här. 😉
Men tjacka en köttigare fjäder så blir det i alla fall bättre.

Nu vet jag inte hur din hoj var uppsatt orginal och inte heller hur din wilbers är men generellt så är orginalfjädring ofta mer progressiv för att klara många uppgifter halvbra medan viktanpassad eftermarknadsfjädring är mer optimerad för en vikt och ett användningsområde. Alltså är det inte oväntat att det kan bli sämre när man kommer för långt från tänkta parametrar.

Komp påverkar endast hur fort oljan strömmar genom stötdämparen och påverkar inte hur mycket hojen sjunker med en passagerare. Enda sättet att få det bättre är med mycket hårdare fjäder, men finns säkert inte ens så hård för att få det optimalt med passagerare och då skulle hojen dessutom blir hemsk att köra solo.
Jag förstår det. Nu har jag en nigande effekt bak och har susat runt på denna cykeln med samma last tidigare och det fungerar ju men inte optimalt såklart. Nu är känslan dock bättre än sliten 20 år gammal mjuk dämpare.

Typ som exempel, det är baktung vilket det inte går att göra något åt i nuläget. Men att förhindra gas-reskänsla vid pådrag, inte minst i bergen borde kunna att parera lite genom hårdare lågfartskompression bak?

Returen får jag känna mig fram.

Ökar 0,2 Bar både fram och bak för att undvika att däcket kollapsar lika hårt. Tar med kompressor så jag kan testa lite olika.

Stripe på dämpare fram och bak för att få svart på vitt hur nära jag är gränsen.
Köra lagom aktivt och prova mig fram.

Tänkte typ så.

Jag förstår det. Nu har jag en nigande effekt bak och har susat runt på denna cykeln med samma last tidigare och det fungerar ju men inte optimalt såklart. Nu är känslan dock bättre än sliten 20 år gammal mjuk dämpare.

Typ som exempel, det är baktung vilket det inte går att göra något åt i nuläget. Men att förhindra gas-reskänsla vid pådrag, inte minst i bergen borde kunna att parera lite genom hårdare lågfartskompression bak?

Returen får jag känna mig fram.

Ökar 0,2 Bar både fram och bak för att undvika att däcket kollapsar lika hårt. Tar med kompressor så jag kan testa lite olika.

Stripe på dämpare fram och bak för att få svart på vitt hur nära jag är gränsen.
Köra lagom aktivt och prova mig fram.

Tänkte typ så.

Ja med mer comp rör sig dämparen långsammare. Men åkhöjden kommer vara samma. Kan ju vara så att din original dämpare har hårdare fjäder om det är en hoj som är byggd för att skjuta mycket. Och i så fall kan det kanske vara värt att montera den inför resan.

Jag har inte kört särskilt mycket med skjuts, men det blir ju en helt annan hoj och till det sämre. Men har inte engagerat mig att försöka kompensera något med fjädringen.

Kunde inte ens nå korrekt häng för enbart mig med gamla dämparen, den var lägre då än den är nu så den var klart sämre. Det skulle kunna bli att jag köper en ny till nästa säsong.
Vi får se där.

Kunde inte ens nå korrekt häng för enbart mig med gamla dämparen, den var lägre då än den är nu så den var klart sämre. Det skulle kunna bli att jag köper en ny till nästa säsong.
Vi får se där.

Blanda inte ihop fjäder med dämparen nu.

Fjädern blir inte trött med tiden och du skrev att den gamla dämparen fungerade bra förut. Det låter i mina öron som att fjädern var styvare på den gamla dämparen.

När dämparen är helt slutkörd kan lite vad som helst hända, du har tex troligen ingen gastryck i den gamla dämparen.

Nu vet jag inte hur din hoj var uppsatt orginal och inte heller hur din wilbers är men generellt så är orginalfjädring ofta mer progressiv för att klara många uppgifter halvbra medan viktanpassad eftermarknadsfjädring är mer optimerad för en vikt och ett användningsområde. Alltså är det inte oväntat att det kan bli sämre när man kommer för långt från tänkta parametrar.
Detta!

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...