Mackar i Sverige

Macken i Sundborn är en av de sista i sitt slag. Två pumpar, en liten bemannad butik, en manuell tvätthall och en verkstadshall.

Ägaren byggde den 1967 tillsammans med sin far som hade taxirörelse. Gulf stod för oljan innan Q8 tog över. Sedan blev det Okq8. För cirka 15 år sedan ville Okq8 lägga ned verksamheten, men ägaren ägde ju macken och ville ha den kvar. Då slutade oljebolaget att leverera drivmedel och hämtade kassaapparaten.

Ägaren skaffade ny leverantör och ny kassaapparat och macken finns kvar än i dag. Butiken är minimal, säljer inga korvar men gulfoljor, torkarblad, några enklare slitdelar och några glassar.

Om Lars Molin levt skulle han kunnat göra en film om macken.

Bifogat

• 20251010_152231.jpg
    20251010_152231.jpg
    2.9 MB · Visningar: 47
Inte många ställen kvar att tanka på i stan.

Ja vilka finns kvar egentligen? OKQ8 slussen är borta, CirkleK Birger Jarlsgatan fick väl slå igen, macken uppe i Värtan bommades väl för många år sedan.
Nu gick Lindhagen i graven, Preem på Norr Mälarstrand är väl också borta sedan länge?

Ja vilka finns kvar egentligen? OKQ8 slussen är borta, CirkleK Birger Jarlsgatan fick väl slå igen, macken uppe i Värtan bommades väl för många år sedan.
Nu gick Lindhagen i graven, Preem på Norr Mälarstrand är väl också borta sedan länge?
Cirkle K på Birger Jarlsgatan finns kvar.
st1 vid Värtan finns kvar och fd Shell nu st1 vid Ropsten/Lidingöbron finns kvar.
Preem på Norrmälarstrand finns också kvar.

Cirkle K på Birger Jarlsgatan finns kvar.
st1 vid Värtan finns kvar och fd Shell nu st1 vid Ropsten/Lidingöbron finns kvar.
Preem på Norrmälarstrand finns också kvar.

Haha men är jag blind då jag är ute och åker!? Tack @Björn F för korrigeringen!
ST1 vid Ropsten visste jag inte om, det var Statoil i Frihamnen jag tänkte på.

Åkte ju ändå Birger jarls gatan mot Roslagstull och Norrmälarstrand mot stadshuset för inte alls många veckor sedan 🫣

Shell i Ropsten är kulturhistoriskt viktig eftersom det är där man samlats inför Stockholm Open (streetracing) sen 80-talet. Det var nära till Stockholms tennishall och gav namnet till tävlingen.

Inte många ställen kvar att tanka på i stan.

Alla stadsmackar ska ju egentligen bort, då dom ligger för nära bostadsbebyggelse, dom lever på att dom godkändes under andra regler och får finna kvar.
Mackarna ska drivas ut i ytterområdena/industriområden.

Det funkar ju i små städer, men det finns ju faktiskt folk i dom större städerna som får handsvett och diarré om dom måste bege sig utanför centrumkärnan.

Snart har vi tjänsten från USA här också, folk som åker runt och tankar folks bilar på hemma-parkeringen.

Investeringen är ju skitlåg, några jeepdunkar och en batteridriven pump till att börja med och sedan kan Hederlige Harry's Hemkörda soppa dra igång....
Jag är säker på att det finns en (liten) marknad för det redan nu.

Och tänk så många poäng du får på ditt eget tank-kort....

Snart har vi tjänsten från USA här också, folk som åker runt och tankar folks bilar på hemma-parkeringen.

Investeringen är ju skitlåg, några jeepdunkar och en batteridriven pump till att börja med och sedan kan Hederlige Harry's Hemkörda soppa dra igång....
Jag är säker på att det finns en (liten) marknad för det redan nu.

Och tänk så många poäng du får på ditt eget tank-kort....
Det vore ju kalasfint!
Jag skulle nappa direkt :)

Söker man på bensinstationer på Google Maps så ser man att det finns massor av mackar kvar i Stockholm och närförort. Jag är inte orolig.

Har jag fått köat till en pump? Inte vad jag kan minnas. Jo i Polen i somras, 25-30 grader. Kö till pump, pump pausad i väntan på betalning i kassan och kö till kassan där folk skulle köpa vatten, glass och kaffe samt de som endast skulle betala soppa.

Ett par år innan också i Polen, där gick personal med kortläsare i kön så man kunde betala soppan snabbt även om man stod sist i kön.

På det glada 80-talet kunde man snurra runt i stan en hel kväll och en halv natt mellan Donken Sveavägen och Grönan bl a. Då fick man tanka i stan. Hojen drog mycket i stadskörning…
Man tankade vid Norrtull, Norra Bantorget och Strandvägen. Dessa är borta nu.

Marken som staden behöver till annat är bara en grusplan nu. Det tar tid att bygga tydligen.

Preem vid E4/E20 (Sätra Bredäng) revs för 2-2,5 år sedan? Bara instängslad grusplan senast jag åkte förbi.

Preem och Shell vid Tele2 Arena, bara grus fortfarande efter 1,5-2 år.

Shell Aspudden bara grus, visserligen bara efter 6-7 månader.

IMG_2239.jpeg

Som sagt, jag är inte orolig. Bara lite nostalgisk.

IMG_3404.jpeg
Ringvägen. Macken revs och mosaiken räddades och flyttades hit.

Varken BP, Esso, Koppartrans, Caltex, Texaco eller Gulf var kult på den tiden. Nu är de det.
Kult och nostalgi.

Denna lilla men ganska changerade pärlan till bensinmack hittar man hos Oxie bilcenter i logiskt nog Oxie utanför Malmö. Endast en pump och den såg ut som att den hängt med rätt länge nu men folk tankar där fortfarande verkar det som. Inte min bild, var lite för fokuserad på att lösa hemtransport för min punkterade mc för att ta bilder när jag var där, men kom och tänka på det när jag såg denna tråden.

Bifogat

• IMG_2559.jpeg
    IMG_2559.jpeg
    438.1 KB · Visningar: 16
Få mina fordon tankade på plats hemma, jösses vad skönt!

Hur mycket skulle du anse att det var värt, per gång? (man kan inte lägga på per liter, då skulle man få åka runt och skvätta i halv tank i moppar)

Jag tror nämligen att marknaden redan finns, om än den kanske är liten (jag tänker inte starta upp det, men någon annan här kanske har lust)
Det kanske faller på krångliga regler kring att köra runt med en massa extra soppa.

I icket yrkesmässig trafik får man som privatperson ha max 200 liter i dunkar har jag för mig
Det diskuterades livligt i motorsportskretsar/bland snöskoter folk

Hur mycket skulle du anse att det var värt, per gång? (man kan inte lägga på per liter, då skulle man få åka runt och skvätta i halv tank i moppar)

Jag tror nämligen att marknaden redan finns, om än den kanske är liten (jag tänker inte starta upp det, men någon annan här kanske har lust)
Det kanske faller på krångliga regler kring att köra runt med en massa extra soppa.

I icket yrkesmässig trafik får man som privatperson ha max 200 liter i dunkar har jag för mig
Det diskuterades livligt i motorsportskretsar/bland snöskoter folk
Ja, det bör ju kunna fungera, men har ingen aning kring regelverk, just nu lever jag i tron att jag får har 240 liter med mig på släpet, och det är nog för lite för att köra som mobil tankstation.
Som alla andra människor vill jag betala så lite som möjligt, och eftersom Foodora fortfarande rullar på, så borde det finnas en möjlighet är få igång tjänsten.

Ja, det bör ju kunna fungera, men har ingen aning kring regelverk, just nu lever jag i tron att jag får har 240 liter med mig på släpet, och det är nog för lite för att köra som mobil tankstation.
Som alla andra människor vill jag betala så lite som möjligt, och eftersom Foodora fortfarande rullar på, så borde det finnas en möjlighet är få igång tjänsten.

240 liter är ju ändå 5 fordon, kanske 6, sedan åker du till macken själv, som du säger så åker ju foodora "till macken" mellan varje kund.

Men jag tror inte dom 240 litrarna gäller i yrkesmässig trafik, utan du får nog ha större tank än så på en pickis, men ÅAS åker du nog på ADR utbildning/krav.

Jag ser ju folk som har stora tankar med diesel till grävare och andra maskiner på pickisar.

Få mina fordon tankade på plats hemma, jösses vad skönt!
Den tjänsten finns redan! Och jag använder det, det är faktiskt ganska bekvämt!

På elbilen alltså, fossilfordonen får jag själv köra och tanka... Men det är en av fördelarna med elbil, fulltankad hemma så ofta jag vill. Och ja, jag vet att alla inte har den möjligheten, men för de som har det är det praktiskt.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...