Båtsemester västkusten 2026

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Frågar man båtfolk nördar de in på oviktigt, så frågar här.
Vi har kört mc en del på västkusten och hittat lite guldkorn, men har säkert missat lika många.

Nu har vi barn och vill lära dem lite om livet, krabbfiske med klädnypa osv tex.

Tänker ta med trailerbåten och sen åka runt lite.
Vi vill gärna bo på Carlstens fästning, eventuellt besöka Smögen... man kan inte bo i båten, utan menar bo i stuga/stugor och tänker oss 5-7 dagar totalt men på olika ställen.

Det vi oroar oss för lite är ramper, p-plats för bil och släp mm... plats att lägga till med båten invid Marstrandsön tex osv... nån med erfarenhet i ämnet?
(båten är 6,40 och väger väl 1500, så föredrar hårdgjorda ramper)

Just Marstrand kan jag hyfsat. I Nordöhamnen kan du sjösätta och parkera med trailer.
Lägga till vid Marstrandsön är trångt o dyrt - gäller att vara tidigt ute.
Generellt trångt att lägga till överallt i kustsamhällena (Smögen är också - som Marstrand - en rysare)
Västkusten måste man leta efter de barnvänliga stränderna, mycket klippor och ofta djupt, men sök i denna länk
Är barnen hyfsat simkunniga så är det enklare - men sätt på dem flytväst om de skall fiska från klippor ändå. Simkunnighet brukar försvinna om man ramlar i helt plötsligt o får en kallsup.

Om det blir av och du har en resrutt med båt så kanske jag kan komma med några fler tips - har seglat en hel del efter kusten (men så många sandstränder känner jag inte till förutom mellan Havstensund o Rossö - där kan jag nästan alla)

Om det blir av och du har en resrutt med båt så kanske jag kan komma med några fler tips - har seglat en hel del efter kusten (men så många sandstränder känner jag inte till förutom mellan Havstensund o Rossö - där kan jag nästan alla)
Trippen blir med största sannolikhet av, ifall vi får ihop semestrar osv...
Har kikat på dina tips på satellitbilder och de var guld värda!

När du säger att man måste vara ute i god tid, gällande tex Marstrand... hur menar du då..?
God tid på dagen, eller boka i god tid på året... för en båt-plats..?
(tänkte att det med 150 drop-in-platser och en liten styrpulpetare borde kunna gå att få en plats, men det kanske inte är så..?)

Trippen blir med största sannolikhet av, ifall vi får ihop semestrar osv...
Har kikat på dina tips på satellitbilder och de var guld värda!

När du säger att man måste vara ute i god tid, gällande tex Marstrand... hur menar du då..?
God tid på dagen, eller boka i god tid på året... för en båt-plats..?
(tänkte att det med 150 drop-in-platser och en liten styrpulpetare borde kunna gå att få en plats, men det kanske inte är så..?)
Marstrand under högsäsong är fullsketet med båt - mycket festande. Vet inte vad de har för regler nu, men på 90-talet kunde man ligga upp till tre båtar utanpå varandra - ett j-la springande på innersta båten. Tror det är lite tuffare regler idag pga att man börjat tänka på brandrisken. Men skall man ligga i Marstrand skulle jag satsa på att vara där som senast 13-14. Smögen likaså. Övriga hamnar något, men inte mycket lugnare.
Vill man ligga nära Marstrand men inte i så är viken "Utkäften" på Klåverön bra att ligga i om det inte blåser från sydväst (det gör det oftast på sommaren) - då kan man ligga längst in på sydsidan, annars guppar det.
Bassholmen söder om Lysekil är värt ett besök om man gillar gamla båtar.
Någon gång under sommaren brukar det vara "Tändkulans dag" i Lysekil
Gluppöbassängen utanför Fjällbacka är en trevlig (men oftast fullsatt) naturhamn
Men - som sagt - lägg upp en plan på start o mål så kan jag pricka in lite trevliga platser att besöka.
Lite miljöbilder från Marstrand bifogas :lol - båten är morfars fars
1768860409803.png1768860505980.png1768860564950.png

Det finns mängder av bra ställen på västkusten. Jag är född, uppvuxen och bor i en liten ort här ute, och livet är bra gott asså när man har 4 min gång för att komma till fantastiska bad eller till båten.

Ska ni traila runt och sjösätta på olika ställen så har jag koll på de flesta vettiga ramper från orust upp till grebbestad typ.

Det finns mängder av bra ställen på västkusten. Jag är född, uppvuxen och bor i en liten ort här ute, och livet är bra gott asså när man har 4 min gång för att komma till fantastiska bad eller till båten.

Ska ni traila runt och sjösätta på olika ställen så har jag koll på de flesta vettiga ramper från orust upp till grebbestad typ.
Tips mottages tacksamt!
...för ja, precis så är det tänkt... med "styrpulpetare" och med boende i stuga/vandrarhem eller liknande.
Krav är Marstrand och Carlsten, och vad jag förstår kan man få plats om man kommer vid lunchtid... vi börjar väl rulla runt sju så att sjösätta på tex Instön vid tolvtiden (fyra-fem timmar upp med trailer) bör ju kunna gå.
En natt på Carlsten, sen trailer igen och uppåt var tanken... men det kanske är så "vindsäkert" att man kan köra båt hela vägen till Smögen och "bo vart som"?

Vi har stor båtvana, men bara från Blekinge... och där är det ofta dagar man inte går ut alls i oskyddade områden.

Tips mottages tacksamt!
...för ja, precis så är det tänkt... med "styrpulpetare" och med boende i stuga/vandrarhem eller liknande.
Krav är Marstrand och Carlsten, och vad jag förstår kan man få plats om man kommer vid lunchtid... vi börjar väl rulla runt sju så att sjösätta på tex Instön vid tolvtiden (fyra-fem timmar upp med trailer) bör ju kunna gå.
En natt på Carlsten, sen trailer igen och uppåt var tanken... men det kanske är så "vindsäkert" att man kan köra båt hela vägen till Smögen och "bo vart som"?

Vi har stor båtvana, men bara från Blekinge... och där är det ofta dagar man inte går ut alls i oskyddade områden.
Många ställen på sträckan Marstrand till Smögen som ligger öppet - båt på trailer låter inte så jättestort så kan vara olämpligt om det blåser över 6m sydväst/väst, beror både på båt och allas båtvana. Dessutom är de bästa ställena att se o lägga till vid på utsidan.
Klädesholmen - Skärhamn (akvarellmuseet och en grym glassbutik) - Kyrkesund - Mollösund - Käringön - Gullholmen (tätbebyggt!!) Malö strömmar till Bassholmen (eller gå utsidan via Fiskebäckskil - där finns nog Sveriges största samling whisky på restaurang Brygghuset) - Lysekil - Lilla Kornö utanför Lysekil m väl skyddad hamn är mysigt - sedan Smögen, och när du ändå är där så kör du igenom Sotenkanalen.

Edit: De fetade ställena når du bara med båt, resten når man även med bil

Lägg ut!

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back