Kollektivavtal, fördelar och nackdelar?

Saabraggarn

Lat, snål och kräsen.
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
Honda VFR 750F 1995
Halloj!
Har varit på jobbintervju nyligen och väntar på svar därifrån.
Företaget hade inget kollektivavtal pga anledning.. Främst att dom inte kunde "tillåta" mer än 3 veckor semester på sommaren. Säsongsbetonad bransch.
Dom lovade att försäkringar och pensionsinbetalningar sköttes, även lite bättre en enligt avtal.
Är det någon fara egentligen att jobba utan avtal? Tillagas bör att det är en väletablerad firma som funnits i 45 år hittills.
Kom med fördelar(?) och nackdelar.

Halloj!
Företaget hade inget kollektivavtal pga anledning.. Främst att dom inte kunde "tillåta" mer än 3 veckor semester på sommaren. Säsongsbetonad bransch.
Dom lovade att försäkringar och pensionsinbetalningar sköttes, även lite bättre en enligt avtal.
Är det någon fara egentligen att jobba utan avtal? Tillagas bör att det är en väletablerad firma som funnits i 45 år hittills.
Om du ska sitta utan kollektivavtal så ska du ha allt du kan tänka dig att förvänta dig av din arbetsgivare statuerat i ditt anställningsavtal.
Jag hade också krävt högre lön pga riskfaktor.

Jag har jobbat utan kollektivavtal nästan hela mitt liv, enda undantaget har nog varit när jag jobbade på en fabrik. Och roligt nog hade jag mer besvär med IF på de tre åren än vad jag haft med alla arbetsgivare sammanlagt under resten av tiden.
Men som sagt, du får förhandla precis allt själv istället, och hantera alla eventuella konflikter. Är det en vettig arbetsgivare är det smidigare än med facket, är det en rövhatt så är det ett jävla aber. Se till att ha en exitplan så du inte hamnar i beroendeställning.

Semester är reglerat i lag, inte avtal, vad jag förstått
Japp, men just när man tar ut sin huvudsemester om 3 veckor är förhandlingsbart, det måste inte ske på sommaren, och arbetsgivaren och arbetstagaren kan göra avkall från lagen endast om det är bättre än vad lagen föreskriver, till arbetstagarens fördel.
Så om arbetsgivaren vill kan de ge mer semester, eller längre tillåten huvudsemester och sånt där, men de kan inte neka arbetstagaren att ta ut 3 veckors sammanhängande semster någonstans under året, om de nu inte bjuder på något ganska extra fräsigt istället. Att inte ha facket där är inte tillräckligt fräsigt för att göra avsteg från lagen.

Själv har jag mer semester än vad lagen kräver, men har haft problem med att ta ut allt och i december upptäcker jag varje år att jag har en hel hög dagar jag måste ta ut innan året tar slut. I år tror jag att jag lyckades avverka 12 sparade dagar för första gången på 10 år. :hihi

Jag har jobbat på en arbetsplats som varit väldigt sommarintensiv, och semestrar har gått att lösa om alla har hållit sig friska dom veckor någon har haft semester.

Ett par år har jag (på grund av andras sjukskrivningar) jobbat hela sommaren för att ta ut semester på vintern istället + någon form av tacksamhetsbonus helt reglerad utanför facket.

Semester på vintern för mig är helt värdelös om jag inte åker till solen, men gör jag det så är det en enorm energiboost och ganska välbehövligt.

Ett år när jag offrade sommaren hann jag faktiskt lära mig hyfsad spanska med full lön kommande vinter...

Japp, men just när man tar ut sin huvudsemester om 3 veckor är förhandlingsbart, det måste inte ske på sommaren, och arbetsgivaren och arbetstagaren kan göra avkall från lagen endast om det är bättre än vad lagen föreskriver, till arbetstagarens fördel.
Så om arbetsgivaren vill kan de ge mer semester, eller längre tillåten huvudsemester och sånt där, men de kan inte neka arbetstagaren att ta ut 3 veckors sammanhängande semster någonstans under året, om de nu inte bjuder på något ganska extra fräsigt istället. Att inte ha facket där är inte tillräckligt fräsigt för att göra avsteg från lagen.

Själv har jag mer semester än vad lagen kräver, men har haft problem med att ta ut allt och i december upptäcker jag varje år att jag har en hel hög dagar jag måste ta ut innan året tar slut. I år tror jag att jag lyckades avverka 12 sparade dagar för första gången på 10 år. :hihi
Det var paragraf 12 jag fiskade efter. Är inte jätte påläst på annat än mitt eget kollektivavtal men anser att lagen är rimlig initialt. Minst 4 veckor i ledighetsperiod är att tolka som 4 på varandra följande veckor enligt jurist jag haft kontakt med. Men som sagt, annat kan avtalas.

"12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439)."

Halloj!
Det ställer högre krav på dig när du skriver anställningsavtal. Finns det kollektivavtal är allt redan klart när det gäller de viktiga bitarna. Utan så måste du själv försäkra dig om det, för så länge avtalet inte brister mot arbetsrätten är det fritt fram.

Förutom det ser jag inga problem med att jobba utan kollektivavtal, så länge förmåner och framförallt tjänstepension är på minst samma nivå. Seriösa verksamheter utan kollektivavtal erbjuder inte sällan bra villkor.

Sen låter det märkligt att de använder semesterplanering som anledning, och där hade jag börjat bli misstänksam.

Semester och hur den ska förläggas är inte något som kollektivavtalet styr, det gör Semesterlagen. Vissa kollektivavtal har bättre villkor, men grundregeln att du har rätt till fyra veckors sammanhängande semester under juni, juli eller augusti gäller alla, även om det sen finns undantag och systematiskt missbruk (läs sjukvården).

Det var paragraf 12 jag fiskade efter. Är inte jätte påläst på annat än mitt eget kollektivavtal men anser att lagen är rimlig initialt. Minst 4 veckor i ledighetsperiod är att tolka som 4 på varandra följande veckor enligt jurist jag haft kontakt med. Men som sagt, annat kan avtalas.

"12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439)."

Ja, jag har också hört 4 veckor sammanhängande, men har inget belägg för att det är så.

På min nuvarande arbetsplats hängdes det upp listor med "önskad period" Juni , Juli eller Augusti, dom fem första som skrev upp sig ville ha två veckor i slutet av juni och två i juli eller motsvarande men i juli/augusti

På ett möte senare klarlades att det var tre fasta perioder, en period per månad.
Jag som inte har några speciella skäl att vara ledig någon speciell period hade inte skrivit upp mig på någon period och när dom frågade sa jag "jag tar vad som blir över"

Jag blev således tilldelad den minst populära perioden Augusti, det gick inte en vecka så kom en och ville byta period med mig
Dessutom kommer det att vara rullande schema, så att man har nästa period nästa år osv...

Semesterlagen har jag koll på, men trodde/ tänkte att den gick under kollektivavtalet.. Men den kanske ligger utanför det? Annars har jag hört anledningen till att inte ha kollektivavtal skulle vara kostnaden, men om försäkringar och pension sköts så är det inga besparingar där heller för arbetsgivaren? Arbetstidsförkortningen blir man ju utan också..

Semesterlagen har jag koll på, men trodde/ tänkte att den gick under kollektivavtalet.. Men den kanske ligger utanför det? Annars har jag hört anledningen till att inte ha kollektivavtal skulle vara kostnaden, men om försäkringar och pension sköts så är det inga besparingar där heller för arbetsgivaren? Arbetstidsförkortningen blir man ju utan också..
Till skillnad från många har jag haft hjälp av facket och kollektivavtal. Så jag skulle tänka extra noga innan jag skrev med en firma utan.

Men åas har jag haft litet otur med mellanchefer i kombination med föräldraskap och barn med större vårdbehov än normalt.

Är fackligt aktiv. Med jämna mellanrum ber både arbetsgivare och kollegor om hjälp.

De där tre sakerna kan vara bra att läsa igenom, och kom ihåg att det är en anställningsförhandling. Beroende på arbetsgivaren kan det vara bra att dokumentera alla avsteg från gällande lagar i anställningsavtalet, och ha med en paragraf i anställningsavtalet att förutom de i avtalet specade avstegen från gällande lagstiftning så gäller alla lagar och regler som definierade av myndigheter.

Personligen ryms mitt nuvarande anställningsavtal på ett A4. :hihi

Ser inga problem att inte ha kollektivavtal- i min värld bara en fördel att arbeta utan facklig inblandning. Förutsätter såklart ett seriöst företag men sånna finns det gott om.

Tack för tipsen och funderingarna hittills. Jag får klura lite mer på det här om det visar sig att dom vill ha mig till tjänsten.

Som arbetsgivare för ett mindre bolag skyr jag kollektivavtal som pesten, inte för dem är fel utan med på det admin det medför. Som några påpekat här är semesterlagen dispositiv, dvs det går att förhandla om semestern men det är den anställde som håller i taktpinnen. Seriösa bolag erbjuder bättre villkor än motsvarande avtal. Summa summarum, bara du som kan avgöra men att inte vara knuten till facket säger inget om arbetsgivaren enligt min erfarenhet.

Överreglering kostar pengar. Och nerver.

Kollektivavtal är olika självklart, men min erfarenhet är att det är mycket som är reglerat för att det passar en grupp arbetstagare eller en större arbetsgivare, men det betyder inte att det är applicerbart på alla ställen.
Men du behöver ändå följa det, även om det ofta går emot allas intressen.

Jag har tvingats neka anställdas önskemål även om jag kunnat se hur det gagnar både den och företaget för att det strider mot kollektivavtalet.

Sedan är det dyrt att bryta mot dem, och när de är otydligt (läs dåligt, min egen åsikt) skrivna så anlitas jurister i tolkningsfrågor, och de är dyra jävlar.

Överreglering kostar pengar. Och nerver.

Kollektivavtal är olika självklart, men min erfarenhet är att det är mycket som är reglerat för att det passar en grupp arbetstagare eller en större arbetsgivare, men det betyder inte att det är applicerbart på alla ställen.
Men du behöver ändå följa det, även om det ofta går emot allas intressen.

Jag har tvingats neka anställdas önskemål även om jag kunnat se hur det gagnar både den och företaget för att det strider mot kollektivavtalet.

Sedan är det dyrt att bryta mot dem, och när de är otydligt (läs dåligt, min egen åsikt) skrivna så anlitas jurister i tolkningsfrågor, och de är dyra jävlar.
Och där har vi anledningen till att vi småttingar vägrar kollektivavtal... Går ju att kolla upp bolag på andra sätt, oren revisonsberättlelse, om, varför? Enkelt att se om bolaget betalar in pension utöver dem allmänna. Folk som vart anställda en längre tid? Hade det vart piss hade de såklart dragit. För mig är iaf dessa avtal en lägsta nivå.

Jag har arbetat utan kollektivavtal de senaste 15 åren och tror att det har varit positivt för mig, men det har inte varit några konflikter mellan mig och mina arbetsgivare ännu. Man slipper stå tillbaka lönemässigt för att andra drar benen efter sig och ändå ska ha del av potten.

Bolaget jag jobbar på har inget kollektivavtal. I varje anställningsavtal är det tydligt definierat vad som gäller för semester, tjänstepension, friskvård och övriga förmåner som t.ex. förmånsbil eller liknande. I tillägg till det finns det tydligt skrivet i avtalen att bolaget följer kollektivavtalet och där det förkommer avvikelser skall det vara till förmån för arbetstagaren.

Som vi tillämpar det blir det då för arbetstagaren aldrig sämre än motsvarande kollektivavtal men det kan bli bättre.

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...