GP-Shift 2019 Yamaha R6

kaninfaan

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen und/そして 2019 Yamaha R6
Inför den kommande sommaren hade jag tänkt prova "gp-shift".
Konsensus på det största r6-forum jag hittat (https://www.r6-forum.com) är att man inte bara kan vända på den övre delen om man har yamahas orginal quickshifter.
Jag förstår inte varför eftersom det tydligen skall fungera om man inte har quickshiftern.
Om den får plats och sladden (den blåa) fortfarande når så borde det väl inte vara någon skillnad?
Bild på min:
quickshifter.jpg

Video på snubbe som gjort "workaround" genom att byta växlingsspaken till en R1-spak med fästhål på "fel" sida.
Jag har också hittat folk som bara borrat i R6-spaken på "fel" sida och fäst på det sättet.

Bild på den "standardlösningen":
r6forum.solution.jpg

Finns här någon som vänt på sin 2017+ R6?
Finns här någon som kan förklara varför det inte skulle fungera att vända på det övre fästet?
Kan jag förstöra något om jag lossar skruvar och provar att vända? Mäter man så verkar det som att det skall gå även om det är på det berömda håret...
#noob #mekasjälv

Last edited:
Nu är jag mosig i skallen men i nedersta bilden så är det ”dragkraft” vid uppväxling i båda fallen medan det ändras från drag till tryck ifall du vänder däruppe eller?

Så sensorn i stången kanske inte fixar detta? Går den att byta? Mäter den båda kanske det går att ändra i mjukvara?

Folk är väl olika men jag tycker rejsväxlat är överlägset på bana, i synnerhet med quickshift.

Om du bara vänder på det övre länkaget så kommer väl quickshiftern att börja jobba på nerväxlingar istället? Låter inte supertoppen för växellådan.

Om du bara vänder på det övre länkaget så kommer väl quickshiftern att börja jobba på nerväxlingar istället? Låter inte supertoppen för växellådan.

Som verkstadsmekaniskt okunnig så lever jag i villfarelsen(?) att medurs-rotation i punkten som den röda pilen pekar på ger nedväxling och moturs-rotation ger uppväxling.
Det var min tolkning av att man kunde vända på fästet i den punkten och därmed vända växlingsmönstret.

quickshifter.röd.pil.jpg

Baserat på vad ni skriver så tolkar jag det som att det inte fungerar så.
Kan någon förklara hur det fungerar?
Det finns inget om quickshiftern i service-manualen och jag har inte lyckats hitta något på nätet.
#noob #diy :hojraket

Som verkstadsmekaniskt okunnig så lever jag i villfarelsen(?) att medurs-rotation i punkten som den röda pilen pekar på ger nedväxling och moturs-rotation ger uppväxling.
Det var min tolkning av att man kunde vända på fästet i den punkten och därmed vända växlingsmönstret.

View attachment 524625

Baserat på vad ni skriver så tolkar jag det som att det inte fungerar så.
Kan någon förklara hur det fungerar?
Det finns inget om quickshiftern i service-manualen och jag har inte lyckats hitta något på nätet.
#noob #diy :hojraket
Rent logiskt bör det fungera som du tänker, testa med hojen på depåstöd.
Sen bör du ju kolla switchens placering för funktionen, ev flytta om ledare i kontaktstycket om den gör skillnad på upp och nerväxling eller bara vända på den.

...
ev flytta om ledare i kontaktstycket om den gör skillnad på upp och nerväxling eller bara vända på den.
Där nådde vi snabbt nivån där jag inte skall vara och peta... :lol
Tack för svar. Då vågar jag, iallafall, vända och testa. Det får dock bli till våren då jag inte vill köra den i vardagsrummet den vinterförvaras i. :tummenupp:hojraket

tack faan allihop och kommer det någon sent till tråden med åsikter, kunskaper eller bara glada tillrop så är ni varmt välkomna.
#noob #diy

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back