Var köpa titan- och rostfri skruv?

De här har jag handlat lite titanskruvar ifrån, men bara lite enstaka skruvar när man behövt något med specialmått.
Engelsmän.
Det är kul med titanium, starkt som rostfritt men känns som plast i handen.

Jag skulle nog inte välja att ha en hjulaxel i titan dock. Har titanskruv till bromsoken fram på Busan, men även det avråds från vissa. Beror nog lite på konstruktionen också.

Last edited:
Ahh, RSR hade lite smågodis, tack!

Jag kommer inte att byta hjulaxel, till att börja med är det några på bakramen. Men man kanske får titansjukan...

De där Ödeshögslirarna hade jag kikat på tidigare, de har sparsamt med M8. Det "akuta" behovet är M8 x 16 och M8 x 20, kullrig skalle gärna torx. De har en 23 mm, det får duga om jag inte hittar nåt annat, hade varit fint att slippa sätta sågen i dem direkt och kapa bort dyra gram titan...
lägg en massa brickor under då behöver du inte kapa :hihi

Ahh, RSR hade lite smågodis, tack!

Jag kommer inte att byta hjulaxel, till att börja med är det några på bakramen. Men man kanske får titansjukan...
Ja, jag höll på att få det. Skaffade mig litiumbatteri, bakram i aluminium (original i stål på min årsmodell) som nu bara ligger och skräpar samt fästskruvar i titan. Har inte bestämt mig om jag ska byta den.

Blev den ena skruven efter den andra tills jag insåg att det är svårt att banta en Busa med bara skruvar 🤣

Det blir dyrt j-vligt fort också.

Läckert med titan är att det typ aldrig förändras på ytskiktet. Förutom vid hög värme då...

Last edited:
Jag känner mig stark mot att hamna i nån titanskruvslättningsloop, det skall till annat än skruv för att göra nån skillnad på min klots...

Låter dock lovande med ett uthålligt ytskikt, bristen på sådant är anledningen till att jag hamnat här.

Att tänka på!!! Titanskruvar saknar den elasticitet som stål har - dvs skruven tappar förspänning lättare, framförallt vid vibrationer. Titan har högre expansion/förlängning än stål vid värmeutveckling.
Båda dessa faktorer gör att skruvar bör låsas med tråd eller Loctite.

Titan har sämre utmattningshållfasthet - inget problem om man dimensionerar rätt (ex. vevstakar är jäkligt fräckt o lätt, men f-n så känsligt om man har dålig koll på krafterna)

Att tänka på!!! Titanskruvar saknar den elasticitet som stål har - dvs skruven tappar förspänning lättare, framförallt vid vibrationer. Titan har högre expansion/förlängning än stål vid värmeutveckling.
Båda dessa faktorer gör att skruvar bör låsas med tråd eller Loctite.

Titan har sämre utmattningshållfasthet - inget problem om man dimensionerar rätt (ex. vevstakar är jäkligt fräckt o lätt, men f-n så känsligt om man har dålig koll på krafterna)
Sen är tydligen filspån och fint pulver av titan lättantändligt. Solida bitar har ingen brandrisk i sig.

Kanske något att tänka på och köpa rätt längd på skruvar istället för att kapa befintliga.

Sen är tydligen filspån och fint pulver av titan lättantändligt. Solida bitar har ingen brandrisk i sig.

Kanske något att tänka på och köpa rätt längd på skruvar istället för att kapa befintliga.
Visste jag inte - kollade och det stämmer - alltid lär man sig något nytt :)

Carbix tar hem hela Probolt sortiment, du kan gå in på problt och ta art.nr och beställa från carbix

En hel del typer finns det också, som med allt annat.

*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back