3 tunga skäl att flytta till Japan

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Möten:
Kom fem till tio minuter före utsatt tid, annars anses du oartig.
Svensk tidsoptimism uppfattas som ren respektlöshet
Hela samhället bygger på att alla litar på att du håller vad du lovar – på minuten.

Transport:
På tåg, bussar, restauranger och gator dämpar man rösten.
Mobilen ska vara på ljudlös. Inga samtal.
Följ köerna och låt alltid folk kliva av innan du går på.

Restaurang:
I Japan är service en profession, inte en förhandling.
Dricks är lika malplacerat som att försöka muta en präst.
Vill du visa uppskattning – beställ ett glas till.
 
Kanske inte flytta men måste f@n åka dit och uppleva landet lite.
Kanske under MotoGP? 🤔
 
På minuten kan få konsekvenser.
Jag såg dokumentären.

Amagasaki-tågolyckan​





Varför stress och press spelade in​


  1. Tidsförlust och förseningar
    • Föraren hade tidigare gjort misstag: han hade kört för långt vid en station (Itami) och behövde backa, vilket orsakade en ~90 sekunders försening. timenote.info+1
    • Denna försening gjorde att han försökte “köra ikapp” för att återställa tidtabellen. World Socialist Web Site
  2. Psykologisk press och straffsystem
    • Det fanns rapporter om att JR West (företaget) hade ett mycket strikt system för förare. World Socialist Web Site+1
    • Förarna kunde skickas på omställnings- / reträningsprogram (“nikkin kyōiku”) som upplevdes som ett straff snarare än utbildning — ibland med förödmjukande inslag. Wikipedia
    • Utredare antog att föraren var stressad av rädslan att bli bestraffad igen, och att detta påverkat hans beslut. timenote.info
  3. Distraktion
    • Rapporten nämner att föraren kan ha varit distraherad av en radiokonversation mellan konduktören och trafikstyrningen, vilket kan ha påverkad hans förmåga att bromsa i tid. ble-t.org+1
    • När han insåg att tåget körde för fort, använde han inte nödbromsen utan “servicebroms”, troligen i ett försök att undvika att göra ett brott mot reglerna (användning av nödbroms måste motiveras). safety.productions



Slutsatser och lärdomar​


  • Olyckan visar hur organisatorisk kultur och arbetsvillkor (t.ex. hård press på tidtabell, rädsla för bestraffning) kan bidra till mänskliga misstag och risker.
  • Säkerhetssystem (som automatisk broms / ATS) är viktiga, men kan ha begränsningar om föraren gör riskfyllda val.
  • Det finns ett behov av att balansera effektiv drift med att ge förare rimliga arbetsvillkor och psykologiskt stöd.
 
Japan har också ganska dyster statistik vad gäller psykisk ohälsa och självmord.
Jag var där under några veckor för ett antal år sedan och jag fick krupp på den underdåniga serviliteten man möttes av så fort man gick in i en affär. Jag vill bli trevligt bemött och få god hjälp, jag vill inte känna som att jag blir uppassad av en slav som lyder min minsta vink.
Men visst, lite mer punktlig tågtrafik kan ju inte skada. Inom rimliga gränser då.
 
På minuten kan få konsekvenser.
Jag såg dokumentären.

Amagasaki-tågolyckan​


Dom har väl ett par flygolyckor också som har konstaterats bero på kulturella bakgrunder.

Just piloter har utbildats väldigt hårt i att strunta i gammeldags tänkande och sätta säkerheten absolut först
 
Var det inte någon rapport som säpptes i närtid som konstaterade att 90% av svenska tåg är i tid? Tyskland har det tydligen deppigare t.ex. (nu är ju iofs inte tråden om att flytta till Tyskland så jämförelsen haltar markant)
 
Var det inte någon rapport som säpptes i närtid som konstaterade att 90% av svenska tåg är i tid? Tyskland har det tydligen deppigare t.ex. (nu är ju iofs inte tråden om att flytta till Tyskland så jämförelsen haltar markant)
90% är inte 100% - "i tid" betyder inte samma i Sverige som i Japan
1 minut räknas som försening
5 minuter räknas som betydande försening
bevis om försening (att visa i skola, på jobbet o. liknande) utfärdas ofta efter 5 min försening

Har själv åkt ganska mycket tåg i Japan - helt fantastiskt. Vagnarna stannar med dörrarna på anvisat ställe utefter perrongen (i Sverige är det stora variationer)
Pendeltågen har ofta avstigning på en sida o påstigning på den andra - man börjar tömma vagnen för att 5 sek senare öppna påstigning
De som knuffas o går före i kön är kineser o koreaner
 
Var det inte så att inställda tåg räknas inte som försenade, ej heller tåg som ersätts någon sträcka av buss

Då är det inte så mång kvar
 
Det där är väl i Sverige.

Jo, såklart, men det var en liten förklaring till hur man har putsat siffrorna, riskerar ett tåg att bli försenat så ställer man in det/sätter in buss, så har man inget försenat tåg...


Sedan när jag snabbgooglade så fick jag flera gånger upp mätperioden juni-augusti, man kanske med fördel publicerar dom siffrorna, sedan snön har smält och innan det faller blöta löv på spåren...
 
Japan har också ganska dyster statistik vad gäller psykisk ohälsa och självmord.
Jag var där under några veckor för ett antal år sedan och jag fick krupp på den underdåniga serviliteten man möttes av så fort man gick in i en affär. Jag vill bli trevligt bemött och få god hjälp, jag vill inte känna som att jag blir uppassad av en slav som lyder min minsta vink.
Men visst, lite mer punktlig tågtrafik kan ju inte skada. Inom rimliga gränser då.
Man kan kombinera arbetsmiljö och säkerhet - med god service, hålla ord, vänlighet, respekt och punktlighet.
 
Man behöver inte åka ända till Japan för att hitta hierarkiskt tänkande som hämmar verksamheten. Det är bra att någon har sista ordet i diskussioner, men när man hamnar i "Herr Doktor Doktor-träsket" i Tyskland känns det ibland hopplöst.
 
När det gäller mötesdisciplin undrar jag om vissa förstår konceptet med "förlorade mantimmar". Det är alltid samma individer som tvingar övriga mötesdeltagare att vänta på deras sena ankomst för att de hade något viktigt att avsluta, typ muggbesök eller hämta kaffe. Att övriga har tvingat sig iväg i tid verkar inte gå att förstå.

Om man inte inväntar sitt eget dödsbesked ser jag ingen anledning att ha med telefoner på möten, men andra värderar det annorlunda.
Alla möten som inte uttryckligen är för brainstorming ska ha en agenda satt. Finns det ingen agenda blåser man av mötet.
Man följer agendan och tar frågor under den punkt där de hör hemma. Saknas ett specifikt ärende i agendan tar man det under övriga frågor eller inte alls. Man avbryter inte schemat bara för att man fått en snilleblixt.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW
När det gäller mötesdisciplin undrar jag om vissa förstår konceptet med "förlorade mantimmar". Det är alltid samma individer som tvingar övriga mötesdeltagare att vänta på deras sena ankomst för att de hade något viktigt att avsluta, typ muggbesök eller hämta kaffe. Att övriga har tvingat sig iväg i tid verkar inte gå att förstå.

Om man inte inväntar sitt eget dödsbesked ser jag ingen anledning att ha med telefoner på möten, men andra värderar det annorlunda.
Alla möten som inte uttryckligen är för brainstorming ska ha en agenda satt. Finns det ingen agenda blåser man av mötet.
Man följer agendan och tar frågor under den punkt där de hör hemma. Saknas ett specifikt ärende i agendan tar man det under övriga frågor eller inte alls. Man avbryter inte schemat bara för att man fått en snilleblixt.
- Nu vet jag inte hur möteskulturen i stort ser ut i Japan, men på ett av mina tidigare jobb låste jag dörren in till konferenslokalen vid mötestiden. Kom man i inte i tid så lärde man sig något till nästa gång. Antingen missade man att presentera något som andra borde ta del av, eller så missade man något man borde tagit del av.
Få kom försent mer än en gång, och x💲sparades på högavlönade personer i möte.

Idag är jag aningens mer flexibel eftersom våra arbetsgivare har ett enormt mandat gentemot oss.
 
- Nu vet jag inte hur möteskulturen i stort ser ut i Japan, men på ett av mina tidigare jobb låste jag dörren in till konferenslokalen vid mötestiden. Kom man i inte i tid så lärde man sig något till nästa gång. Antingen missade man att presentera något som andra borde ta del av, eller så missade man något man borde tagit del av.
Få kom försent mer än en gång, och x💲sparades på högavlönade personer i möte.

Idag är jag aningens mer flexibel eftersom våra arbetsgivare har ett enormt mandat gentemot oss.

Jag visste faktiskt inte att komma sent var ett sådant jätteproblem, förutom då om det finns en kaffemaskin i närheten där alla köar upp för att få en kopp med sig in på mötet.
Speciellt då om det är en fancy-maskin som ska ta tre minuter på sig för varje kopp genom att mala bönor och stampa filtret, klämma mjölk ur individuellt tvättade mandlar och tofu-bönor för att sedan avsluta med att printa latte-art.

Ställ in en orange Jede-matic i mötesrummet, dels tar det 30 sekunder att göra en kopp, dels vill ingen dricka sörjan
 
Jag visste faktiskt inte att komma sent var ett sådant jätteproblem, förutom då om det finns en kaffemaskin i närheten där alla köar upp för att få en kopp med sig in på mötet.
Speciellt då om det är en fancy-maskin som ska ta tre minuter på sig för varje kopp genom att mala bönor och stampa filtret, klämma mjölk ur individuellt tvättade mandlar och tofu-bönor för att sedan avsluta med att printa latte-art.

Ställ in en orange Jede-matic i mötesrummet, dels tar det 30 sekunder att göra en kopp, dels vill ingen dricka sörjan
- Planering kallas det lilla prekära ordet som löser problematiken med kaffesorter o annat uppåttjack.
 
*/ ?>
Nyheter
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Back
Top