Hur pålitlig är en airbag?

Min trådutlösta väst hade ett pyttelitet ryggskydd med som omedelbart togs bort så med den västen är det separat riktigt skydd som gäller. Hit-Air RS1.
Har en likadan. Använder skyddet som bröstskydd i min knox-jacka

RS1 ser man på en gång att den behöver kompletteras med ett vanligt ryggskydd.

Har en Helite trådlös. Löst ut en gång på bana, funkade utmärkt och räddade sannolikt mitt nyckelben.
På gata funkar den sämre, iaf om man ibland vill åka bakhjul. Har löst ut två gånger vid lite hårdare nedsättningar.

Har en Helite trådlös. Löst ut en gång på bana, funkade utmärkt och räddade sannolikt mitt nyckelben.
På gata funkar den sämre, iaf om man ibland vill åka bakhjul. Har löst ut två gånger vid lite hårdare nedsättningar.
Och hur hårt är "lite hårdare nedsättningar"? 100++ och stampat på bakbromsen med rejält bottnad gaffel? Annars skulle det ju vara jobbigt på vägar med tjälskott :näsblod

Alpinestars trådlösa västar är bra. Inget abonnemang och har utvecklats inom motogp. Anses väl vara det bästa på marknaden. Har själv uppdaterat Tech air 5 till nya Tech air 5 Plasma.
Tech air 5 västen räddade förmodligen livet på mig i somras.

Sedan är det väl så att västarna inte ska lösa ut varje gång? Om det inte är tillräckligt med energi i fallet löser västen inte ut, per design?

Alpinestars Tech 5 här, och den har inga problem med uppkopplingen åtminstone. Har dock aldrig ramlat i backen med den på.

Har wheeliat som tusan med min Held e-väst och slagit i marken hårt med framhjulet flera gånger. Den har aldrig löst ut på grund av det.
En nackdel med en trådad väst är att man måste separeras från hojen i en olycka för att den ska lösa ut.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk

Har en klim ( sport in motion) funderade om den funkade🙄
När jag senare kraschade så funka den klockrent 👍
Jag bröt visserligen foten , men där hjäper ju inga västar.
Rekommendation: köp en elektroniskt styrd airbagväst !!!

En anledning att jag valde hyr ab med in motion var att man kunde byta ut själva enheten, bara till skicka in. Ex om batteriet börja bli dåligt eller likande

En anledning att jag valde hyr ab med in motion var att man kunde byta ut själva enheten, bara till skicka in. Ex om batteriet börja bli dåligt eller likande

Jag fick min utbytt, laddkontakten i den första blev lite glapp,nya hade USB-C så den är bättre på flera sätt.
De ordnade upphämtning av gamla enheten och skickade nya fort.
Tror jag var utan enhet i några få dagar. Inte kul mitt i säsongen kanske men mitt problem var inte dramatiskt bara störande.

Har 3 airbag västar från Helite. Alla har "snöre", mekanisk utlösning :hihi

Har provskjutit en gång och det funkade bra :tummenupp Elektriska lösningar vill jag absolut inte ha på en airbagväst. Finns ju tom vissa där man måste betala ett abonnemang för att de ska fungera. "Ojsan åker du av nu? Tyvärr har du inte betalat din månadsavgift, vi önskar dig därför lycka till och hoppas du har betalat tills nästa gång om du inte dör nu, hej svejs!" :hej

Mina krav på airbagväst är relativt simpla. Snöre och lättillgängliga fickor. Ska kunna sitta utanpå allt annat. That´s it. Däremot ganska knepigt att hitta sådana västar nu, men men :7peta

Lyckades tom övertala polaren att börja köra med en, tog ganska mycket om och men men tillslut gick det :) Där var det ju jäkligt petigt med att den inte skulle hindra alla briljanta skinnställsrörelser osv :tungan Har inte behövt en i skarpt läge än tackochlov, vet att "snöret" kräver en viss distans till hojen innan västen smäller upp (tex vid lowside), men det är ett pris jag mer än gärna betalar (tror jag) för att slippa nymodiga abonnemang och urladdade batterier :wiggle
"Ojsan åker du av nu? Tyvärr har du inte betalat din månadsavgift”

Så fungerar det som tur inte. Man får flera påminnelser om att man inte har betalt. Om man sedan inte betalar går det inte att sätta på/få grönt ljus på airbagen. De stänger inte av airbagen så långe den är aktiv.

Abonnemang har den fördel att man får en lägre startkostnad samt att man har livslång garanti på produkten. Om det kommer ny elektronik så får man den nya elektroniken.

"Ojsan åker du av nu? Tyvärr har du inte betalat din månadsavgift”

Så fungerar det som tur inte. Man får flera påminnelser om att man inte har betalt. Om man sedan inte betalar går det inte att sätta på/få grönt ljus på airbagen. De stänger inte av airbagen så långe den är aktiv.

Abonnemang har den fördel att man får en lägre startkostnad samt att man har livslång garanti på produkten. Om det kommer ny elektronik så får man den nya elektroniken.

"Hallå? Hallå? Det här är din sjunde påminnelse för dagen. Ditt abonnemang är ej betalt och din väst kan därför upphöra att fungera. Vänligen betala snarast, annars fortsätter västen att pipa högljutt av säkerhetsskäl." :7peta

Hehe nej men tur är väl det :tummenupp Har redan cardo, gopro och lur som ska laddas inför körning, det räcker så för min del :) Jag vill inte ha att göra med uppdateringar, service, på/av knappar, ny elektronik, kontinuerliga betalningar, glömma ladda, ovälkomna utlösningar osv :fakta Men alla är olika, man väljer väl helt enkelt det man tycker passar bäst. Jag kunde inte vara mer nöjd med mina airbagvästar, innan upplevelse av skarpt läge iaf :hihi Klicka i när man stiger på. Klicka ur när man stiger av. Simpelt, enkelt, funkar (y)

Har en Alpinestars Tech-Air 7 som jag ”testat” två gånger i år. Den löste ut vid båda krascherna utan problem. Det va på bana och i race-läget.
Svårt att veta konsekvenserna utan förstås men kändes som den hjälpte bra.
Stukade foten kan jag inte klandra västen för….

Har monterat två nya patroner och kommer förlita mig på den även nästa säsong :)

Om man nu kör omkring och är livrädd att den inte ska lösa ut, ja då kan man ju alltid fixa det innan man kör. Bara att täta den ordentligt också, så att kolsyran inte smiter ut

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck