Sverige idag..

Det är viktigt att vi är miljövänliga i Sverige för att kompensera processen att smälta skrot i Pakistan
View attachment 522863
Exakt, det som inte händer i Sverige, finns inte!
Som att lägga ned fullt fungerande kärnkraftverk och nu importera skitig el (framställd från gas, olja, gas)
Går bra nu...

Jomen i somras exporterade vi ju ström. :poop:
Vilka Vi ? Götaland, Svealand eller Norrland ?
Om vi exporterar till Norge från Norrland och importerar från Norge till Svealand.
Hur räknas det då ?
Omkring 1995 sa en man på Energimyndighten till mig att i EU behöver landet inte ta upp utsläppen från el på Export så därför fick jag långt senare en ide varför Tyskland både exporterade till och importerade el från Polen många år senare.

Last edited:
1763027551564.png
Om du varken kan tala, läsa eller skriva svenska är du då analfabet ?
Finns efterfrågan på analfabeter på arbetsmarknaden i Sverige ?

Last edited:
2025 finns förhoppningen att barnen ska kunna läsa och skriva när dom är 15 år.
1952 när jag skulle börja 2:a klass i Bergaskolan i Uppsala konstaterade läraren att jag inte kunde läsa och skriva tillfredställande för 2:a klass. Så jag fick gå om ettan istället för komma ifatt. Kravet var att för börja i 2:a klass skulle eleven kunna läsa och skriva.
1763032857628.png
Allt är inte bättre idag.

2025 finns förhoppningen att barnen ska kunna läsa och skriva när dom är 15 år.
1952 när jag skulle börja 2:a klass i Bergaskolan i Uppsala konstaterade läraren att jag inte kunde läsa och skriva tillfredställande för 2:a klass. Så jag fick gå om ettan istället för komma ifatt. Kravet var att för börja i 2:a klass skulle eleven kunna läsa och skriva.
View attachment 522923
Allt är inte bättre idag.

Jag minns dom där proverna som elever på gränsen skulle gå igenom.
Dom gjordes i klassrummet, så att alla kunde se vilka som riskerade att få "gå om"

Allt var inte bättre förr....

(PS, jag behövde aldrig göra några prov, jag läste och skrev innan jag började skolan, men jag tyckte synd om dom som behövde det)

Jag minns dom där proverna som elever på gränsen skulle gå igenom.
Dom gjordes i klassrummet, så att alla kunde se vilka som riskerade att få "gå om"

Allt var inte bättre förr....

(PS, jag behövde aldrig göra några prov, jag läste och skrev innan jag började skolan, men jag tyckte synd om dom som behövde det)
Tack vare jag fick gå om kunde jag tillgodogöra mig andra ämnen i skolan. De andra ämnena förutsatte ju , tex historia och geografi, att eleven kunde läsa böckerna. Idag kan tydligen 1/4 av eleverna inte läsa tillfredställande när de lämnar skolan.
Hur står det till med dom här elevernas kunskaper i andra ämnen än svenska ?
Vilken framtid har dom utom fängelse ?

Tack vare jag fick gå om kunde jag tillgodogöra mig andra ämnen i skolan. De andra ämnena förutsatte ju , tex historia och geografi, att eleven kunde läsa böckerna. Idag kan tydligen 1/4 av eleverna inte läsa tillfredställande när de lämnar skolan.
Hur står det till med dom här elevernas kunskaper i andra ämnen än svenska ?
Vilken framtid har dom utom fängelse ?

Ja, jag ifrågasätter inte nyttan, jag ifrågasätter utförandet.

Tydligen kan man tillgodogöra sig nog av dom andra ämnena för att få godkändt i dom, annars skulle ju alla dessa elever faila alla ämnen, inte bara svenska...

Jag förstår dock inte hur.

View attachment 522970

Logiskt borde väl nästa steg för (c) vara att avkriminalisera sexköp ?! Med samma motiv!:)
Citat från TT angående narkotika:
– Frågan är om det är rätt sätt att prioritera rättsväsendets resurser. De här personerna hade nog själva mått bättre av att mötas med vård- och stödinsatser, säger han.
Ombuden på stämman röstade samtidigt emot förslaget att avkriminalisera narkotika för eget bruk.
dn.se

Sveriges narkotikapolitik har bara gått baklänges.

Fram till 1988 var eget bruk av hasch/maruijana avkriminaliserat, så tillvida att hade man ingenting på sig (innehav) så kunde man inte dömas för något även om man var märkbart påverkad.
Eftersom man inte hade någonting på sig som man kunde dömas för så kunde man inte heller tas in och testas.

Nuförtiden tas det pissprov till höger och vänster om man misshagar en polis på något sätt, i hopp om att dom ska hitta spår av en partyjoppe för 14dagar sedan och kunna sätta dit en för ett ringa narkotikabrott, vilket kan leda till förlust av både körkort och jobb.
(Bängen bottentrålar numera)

Det i sin tur leder till att man kan åka dit på ett ringa för att ha rökt i ett land där det är legalt, nyktrat till och åkt hem, jobbat en vecka och sedan blivit "randomly selected" i en krog-kö.
För i Sverige räknas man som "påverkad av narkotika" så länge som ett test kan detektera restprodukter i blod, urin eller hår

I blod syns det upp till 36 timmar, urin upp till 14 dagar och i hår upp till 90 dagar...

Logiskt borde väl nästa steg för (c) vara att avkriminalisera sexköp ?! Med samma motiv!:)
Citat från TT angående narkotika:
– Frågan är om det är rätt sätt att prioritera rättsväsendets resurser. De här personerna hade nog själva mått bättre av att mötas med vård- och stödinsatser, säger han.
Ombuden på stämman röstade samtidigt emot förslaget att avkriminalisera narkotika för eget bruk.
dn.se

Men det passar dåligt med vad mediadrevet tycker för tillfället.

1763312708850.png
Ska barn ha rättighet att döda ostraffat, dessutom med uppsåt och betalning? :va
Ta bort alla åldersgränser och rabatter för brott, jag vet att även barn förstår att det "kostar" att göra ett brott, även omyndiga barns föräldrar/vårdnadshavare skall ha ett ansvar för vad barnen gör.
Sen hur straff/vård skall utformas är ju en diskussionsfråga, dags att återinföra barnaga istf saft och bulle?

View attachment 522996
Ska barn ha rättighet att döda ostraffat, dessutom med uppsåt och betalning? :va
Ta bort alla åldersgränser och rabatter för brott, jag vet att även barn förstår att det "kostar" att göra ett brott, även omyndiga barns föräldrar/vårdnadshavare skall ha ett ansvar för vad barnen gör.
Sen hur straff/vård skall utformas är ju en diskussionsfråga, dags att återinföra barnaga istf saft och bulle?

Det fungerar ju tydligen lika bra med människor som är för gamla för att bli straffade.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!