Inbyggd Active Noise Cancelling i hjälmen? Nu kommer det!

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
S1000R, -2025
Cardo kommer strax ut med en ny hjälm som heter Cardo Beyond GTS. Bromsljus i nacken kommer, men en kanske fränare nyhet är inbyggd Active Noise Cancelling! Vindljud ska till stor del filtreras bort, men motorljud, signalhorn och annat ska kunna komma igenom. Om man som jag hatar att åka med proppar och istället siktar på att bli döv så låter det ju underbart! Musik och övrig kommunikation som hos "vanliga" Cardo och Sena mfl. ingår naturligtvis också. För egen del så står jag nog bland de första i kön när den släpps..

Hoppas någon handlare i närheten av mig tar in den så jag kan prova först. Den kommer säkert att gå på över 10k gissar jag.

Riktpriset var väl 1000 Euro så 12-13000 här hemma för en hjälm från en ny tillverkare.
Undrar vad den kommer att väga. Allt över 1500g och under 4* på SHARP går bort.

Schubert visade samma lösning med Cardo på Eicma. Schubert får väl klassas som etablerad hjälmtillverkare.
Hur väl skyddar detta hörseln jämfört med proppar? Schubert säger inte att man kan köra utan proppar.

In ear lurar med noise cancelling finns ju redan och borde ju fungera lika bra?
Fast grejen är att slippa ha något i öronen. Dessutom aktivt filtrering så att motorljud, signalhorn osv, släpps igenom. Många kör med kommunikationssystem och då är det praktiskt med en allt i ett lösning. Se text och video som trådskapare jomo la upp.

Nu har jag inte testat allsköns in ear, men jag har hittills inte stött på några som känns som att de skulle sitta skönt nån längre tid med hjälp på huvudet. Framför allt inte sitta kvar ordentligt i örat efter påtagning av hjälm, det är ju knappt att gula proppar reder ut att sitta kvar när hjälmen tråcklas på.. 🤣

ANC in ear och vanliga slutna hörlurar fungerar mycket pga passiv isolering (tänk hörselkåpor eller vanliga öronproppar). Det gör att det inte blir spilljud.

ANC i hjälmen kommer förhoppningsvis att kunna hjälpa till en bit med det ljud som väl når hörselgången, så öronpropparna helt enkelt får lite mindre att passivt isolera. Jag ser inte att jag kommer att kunna slänga mina proppar.

Sen är jag tveksam till priset, och till viss del tekniken i hjälmen. Jag gillar min Cardo Edge. Lätt att flytta till annan eller ny hjälm.

Jag har också slutat köpa dyraste hjälmen som jag gjorde innan. Numera blir det HJC som passar mitt huvud perfekt, har precis lika bra egenskaper som Schuberth jag körde innan fast för halva priset.

Jag har en snav kravspec också, inbyggt solvisir, inte korvis och dubbel-d ringar (hatar det jävla snabbspännet på många hjälmar idag). Just de tre sakerna är det inte så många hjälmar som erbjuder.

Nu har jag inte testat allsköns in ear, men jag har hittills inte stött på några som känns som att de skulle sitta skönt nån längre tid med hjälp på huvudet. Framför allt inte sitta kvar ordentligt i örat efter påtagning av hjälm, det är ju knappt att gula proppar reder ut att sitta kvar när hjälmen tråcklas på.. 🤣
Alpine öronproppar för motorsport är bra, de sticker inte ut. Jag använder alltid en buff över huvudet som en städgumma för att hjälminteriören glider fint mot det tyget. Så slipper man vikta öron eller proppar som dras med ut. Borde stå på första sidan i körskoleboken. 😂

Jag fortsätter att köra med öronproppar som jag redan gjort i gott och väl 30 år.

Kommer att tänka på en rolig sak jag såg när vi för många år sedan var på uppvisning hos militären. Då hamnade vi bakom ett gäng som låg och sköt på skjutbanan.
Brevid mig står en gammal gubbe och tittade. När dom börjar skjuta med kulsprutan så ser jag att gubben sticka ner handen i fickan och tar upp en liten vit servett sådan man får på korvkiosken tillsammans med varmkorven. Han river av servetten på mitten och stoppar en bit i varje öra. Vi kunde inte hålla oss för skratt när ser den flintskalligiga med en vit strut i varje öra.

Schubert kommer med samma teknik i en C5 i vår. 👍
Blir nog kanske ett köp av den. 🤔

Är det inte lite kontoverser om brusreducerande hörluar skyddar mot tinnitus och andra hörselskador på samma sätt som öronproppar gör?

Edit:
Lite googling ger svaret att det funkar inte som hörselskydd.

Last edited:
Är det inte lite kontoverser om brusreducerande hörluar skyddar mot tinnitus och andra hörselskador på samma sätt som öronproppar gör?

Edit:
Lite googling ger svaret att det funkar inte som hörselskydd.
Örat utsätts ju för högt ljudtryck även med ANC så bullerskador uppstår säkert minst lika lätt.
I några projekt jag varit inblandad i har det funnits ANC för större volym, typ flygplan, buss o liknande.
Det är vansinnigt komplicerat att släcka ut brus effektivt och samtidigt släppa fram framförallt tal.
En stor del av ANC-installationen består av avstämda dämpare som mekaniskt ger motfasljud och så mängder med mikrofoner och högtalare.
Att nå till en så hög dämpningsgrad i en hjälm tror jag är svårt, möjligen till nivå med brusdämpade hörlurar och varken mina Bose QC45 Over ear eller mina Sony X5 in ear är så värst imponerande.

Örat utsätts ju för högt ljudtryck även med ANC så bullerskador uppstår säkert minst lika lätt.
I några projekt jag varit inblandad i har det funnits ANC för större volym, typ flygplan, buss o liknande.
Det är vansinnigt komplicerat att släcka ut brus effektivt och samtidigt släppa fram framförallt tal.
En stor del av ANC-installationen består av avstämda dämpare som mekaniskt ger motfasljud och så mängder med mikrofoner och högtalare.
Att nå till en så hög dämpningsgrad i en hjälm tror jag är svårt, möjligen till nivå med brusdämpade hörlurar och varken mina Bose QC45 Over ear eller mina Sony X5 in ear är så värst imponerande.

Att skicka ut ljud i motfas mot ett regelbundet brus är väl hur lätt som helst med en hörlur.
Att däremot hinna göra det för plötsliga ljud som tex ett skott är väl lätt i teorin men ställer helt plötsligt krav på att prylarna är tillräckligt snabba. En mikroprocessor är tillräckligt snabb men kanske inte högtalaren.

I flygplanet blir det ju dock problem med avstånden till ljudkällor och olika avstånd till passagerarna. Då är det helt plötsligt krångligare att få det rätt.

Fast mesta jobbet i ljudreducernde hörlurar görs ju genom att dämpa ner allt ljud, oavsett om det är kåpor eller pluggar, men sedan slussa in filtrerat ljud med talfrekvenser via mikrofoner och högtalare.

Det är väldigt lite av ljudet som släcks ut med "motljud"

Last edited:
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis”