Nya körkortsregler i hela EU

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Intressant om de nya reglerna som klubbats.

Specifikt för Sverige kommer det få stor betydelse för hela EPA-kulturen. A-traktorerna tas bort och ersätts med B1-klassen. Oklart dock vad detta innebär, om det är ombyggda personbilar eller en helt egen fordonstyp i likhet med mopedbilar.
B1-klassen ska enligt vissa artiklar redan finnas i vissa EU-länder men jag har inte hittat nån info om vad det är.
 
Som jag förstod det ska det kunna vara ombyggda personbilar också, men under 2500kg för att slippa fler Scania-traktorer

Men förmodligen buntar dom ihop det med mopedbilar som andra länder redan har
 

Intressant om de nya reglerna som klubbats.

Specifikt för Sverige kommer det få stor betydelse för hela EPA-kulturen. A-traktorerna tas bort och ersätts med B1-klassen. Oklart dock vad detta innebär, om det är ombyggda personbilar eller en helt egen fordonstyp i likhet med mopedbilar.
B1-klassen ska enligt vissa artiklar redan finnas i vissa EU-länder men jag har inte hittat nån info om vad det är.
B1 är fyrhjuliga mc.
 
Jag tror alla A-traktorer som väger under 2500Kg kommer bli B1'or.
Sedan får dom gå 45.
Kommer också kräva teoriprov och förarprov för att få köra dom.
Medans "moppe-bilar" får köras på moppe-kort.
 
Det känns ju stabilt att släppa ut rattsurfande 15-åringar med en bil på 2,5 ton i 45kmh :näsblod Och i synnerhet som alla fossileldande bilar ska förbjudas så tillåter man fordon som kör runt på ettan/tvåan och drar stora mängder soppa. När det ändå finns mopedbilar, vad är vitsen med A-traktor/B1? :va
 
Det känns ju stabilt att släppa ut rattsurfande 15-åringar med en bil på 2,5 ton i 45kmh :näsblod Och i synnerhet som alla fossileldande bilar ska förbjudas så tillåter man fordon som kör runt på ettan/tvåan och drar stora mängder soppa. När det ändå finns mopedbilar, vad är vitsen med A-traktor/B1? :va
Särskilt som vad jag förstår så är åldersgränsen i eu 18 och medlemsländerna måste söka dispens för lägre ålder med bevis för att det inte försämrar trafiksäkerheten.
Hade ju funnits en poäng om det var 70 km/h istället.
 
Finns någon skum ombyggnad man kan göra i Tyskland som får köras av 16 åringar. Den kan man ju hoppas försvinner med den nya lagen.
 
Det känns ju stabilt att släppa ut rattsurfande 15-åringar med en bil på 2,5 ton i 45kmh :näsblod Och i synnerhet som alla fossileldande bilar ska förbjudas så tillåter man fordon som kör runt på ettan/tvåan och drar stora mängder soppa. När det ändå finns mopedbilar, vad är vitsen med A-traktor/B1? :va

Det kändes jävligt stabilt när jag hade en 15åring som hade sin flickvän 2 mil bort att han kunde åka i en A-traktor istället för på en spakcykel/cykel/moped/mopedbil

Speciellt vintertid.
 
Finns någon skum ombyggnad man kan göra i Tyskland som får köras av 16 åringar. Den kan man ju hoppas försvinner med den nya lagen.

Ja den där trehjuliga varianten som får ha fyra hjul om man sätter bakhjulen tätt under karossen, jävla idioti...
 
4250kg total fordonsvikt på b-kort
Det var på tiden

Ja, fast dom hade kunnat höja ännu mera..

Förut var man tvungen att välja en extra stor familjebil för att få dra max husvagn efter den.

Nu måste man välja en lätt småbil för att få dra samma husvagn...

Varför väger småbilarna nu som herrgårdsvagnarna förr?
Visst det har blivit mer gadgets, och krocksäkerheten har förbättrats, men allt annat har blivit lättare och smidigare med tiden och utvecklingen trots att det har fått mer gadgets
 
Ja, fast dom hade kunnat höja ännu mera..

Förut var man tvungen att välja en extra stor familjebil för att få dra max husvagn efter den.

Nu måste man välja en lätt småbil för att få dra samma husvagn...

Varför väger småbilarna nu som herrgårdsvagnarna förr?
Visst det har blivit mer gadgets, och krocksäkerheten har förbättrats, men allt annat har blivit lättare och smidigare med tiden och utvecklingen trots att det har fått mer gadgets
Det är mest krocksäkerhet som ligger bakom den ökade vikten, det och komfort.
 
Det verkar vara för batteribilar. Alltså de bilar som borde uppmuntras i andra riktningen. Detta är som att ha fri tårtbuffe för överviktiga. Så dumt.

Vi har väl haft det för batteribilar länge redan?
Det var ju enda sättet att kunna tillverka en hantverkarbil som fick frakta något annat än glasull i skåpet....
 
Nyheter
GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

Back
Top