Sverige idag..

1760086605285.png
Har hon tydligen bestämt utan att fråga partiledningen...

"Liberalerna" fortsätter att ta auktoritära beslut?

Fy satan så trött jag är på folk som berättar vad de inte vill göra och som gnäller på vad andra borde ha gjort förut.
Om nån ska ha min röst får de gärna berätta vad de vill göra, hur de praktiskt ska genomföra det och när det ska vara gjort.

Fy satan så trött jag är på folk som berättar vad de inte vill göra och som gnäller på vad andra borde ha gjort förut.
Om nån ska ha min röst får de gärna berätta vad de vill göra, hur de praktiskt ska genomföra det och när det ska vara gjort.
Ursäkta att jag skrattade men tyvärr verkar det inte fungera så i demokrati av Svensk modell.
Målsättningen för Svensk Politiker är att rädda jobbet (sitt eget jobb) och det erbjudande som går hem bäst bland de allra flesta väljare tror dagens politiker är "Visioner". Tror jag !
Och så går det som det går: Visionerna blir "Maximal Otur"
1760097657901.png
från dagens gp.se

Last edited:
Ursäkta att jag skrattade men tyvärr verkar det inte fungera så i demokrati av Svensk modell.
Målsättningen för Svensk Politiker är att rädda jobbet (sitt eget jobb) och det erbjudande som går hem bäst bland de allra flesta väljare tror dagens politiker är "Visioner". Tror jag !

Absolut, det viktigaste är att man får sitta med skeden i grytan, även om man kokar bajs.....

Överskådligt diagram, man ser när det blåser iallafall ;)
View attachment 522049

Citat:
View attachment 522050

088d9ddcd0412fd3d7cfd8a2ad156044.jpg

Jag tycker att denna bild är bättre då den visar totalen. OBS att detta är sista vinterhalvåret.

Vindkraften levererar ungefär lika mycket som kärnkraften sett över året. Självklart skiftar det, precis som vattenkraften som används för att parera detta. I SE4 blir det pga brist på kraftproduktion och export till kontinenten priset som påverkas.

Utvecklingen i hela världen går som tidigare visat mot sol- och vindkraft. Billigare, snabbare och med större potential då priserna sjunker hela tiden samtidigt som kapaciteten ökar.

Med vänlig hälsning,

088d9ddcd0412fd3d7cfd8a2ad156044.jpg

Jag tycker att denna bild är bättre då den visar totalen. OBS att detta är sista vinterhalvåret.

Vindkraften levererar ungefär lika mycket som kärnkraften sett över året. Självklart skiftar det, precis som vattenkraften som används för att parera detta. I SE4 blir det pga brist på kraftproduktion och export till kontinenten priset som påverkas.

Utvecklingen i hela världen går som tidigare visat mot sol- och vindkraft. Billigare, snabbare och med större potential då priserna sjunker hela tiden samtidigt som kapaciteten ökar.

Med vänlig hälsning,

Tittar man i den där grafen på de dagar då vindkraften ger som minst effekt så ser man att dessa dagar sammanfaller med de dagar då elkonsumtionen har lokala maximum.
Men det visste vi ju båda att extremt kalla vinterdagar så brukar det vara ganska vindstilla.

Fundera även på hur allt skulle förskjutas ifall vi plockar bort kärnkraften. Eller säg att hälften av kraftverken skulle råka bli stående dessa kallaste vinterdagarna.

Att 3 kärnkraftverk skulle bli stillastående är inte helt osannolikt och det skulle nog inte bli så kul för elkunderna.

cebc8ce99e6e66b109d56c423923ec5d.jpg

1f1a7b2db5f8695e423d70e967c7b0d7.jpg

Inte dagliga dock, men jag har någonstans en kurva för alla timmar över året typ… både produktion och konsumtion - återkommer om jag hittar den.

Med vänlig hälsning,

Du förstår alltså inte varför jag var intresserad av den dagliga förbrukningen.
I genomsnitt är det ganska skönt att stå med en fot i 70 gradigt vatten och den andra i isvatten.

Egentligen skulle man behöva zooma in till timförbrukning för att problemen ska bli verkligt synliga men det skulle inte bli överskådligt i det där cirkeldiagrammet.

Tittar man i den där grafen på de dagar då vindkraften ger som minst effekt så ser man att dessa dagar sammanfaller med de dagar då elkonsumtionen har lokala maximum.
Men det visste vi ju båda att extremt kalla vinterdagar så brukar det vara ganska vindstilla.

Fundera även på hur allt skulle förskjutas ifall vi plockar bort kärnkraften. Eller säg att hälften av kraftverken skulle råka bli stående dessa kallaste vinterdagarna.

Att 3 kärnkraftverk skulle bli stillastående är inte helt osannolikt och det skulle nog inte bli så kul för elkunderna.

Nej, många tror ju det men det är faktiskt tvärtom. Vindkraften levererar som mest när den behövs som bäst. Kall luft är tätare och ger mer energi, det blåser dessutom mer på vinterhalvåret.

412d258c00c82a4961faf5d169d46c66.jpg

55a223adfc359657861048992ce48b30.jpg

Med vänlig hälsning,

Du förstår alltså inte varför jag var intresserad av den dagliga förbrukningen.
I genomsnitt är det ganska skönt att stå med en fot i 70 gradigt vatten och den andra i isvatten.

Nu låter du lite väl bitsk kompis. Ingenjörer förutsätts kunna ta reda på data själv men nu hittade jag den. :)

4bcbbd88a1490908593a1cacac4805ee.jpg

Med vänlig hälsning,

Nej, många tror ju det men det är faktiskt tvärtom. Vindkraften levererar som mest när den behövs som bäst. Kall luft är tätare och ger mer energi, det blåser dessutom mer på vinterhalvåret.

412d258c00c82a4961faf5d169d46c66.jpg

55a223adfc359657861048992ce48b30.jpg

Med vänlig hälsning,

Nu är du åter där och försöker visa nåt med månadsgenomsnittet när frågan handlar om enskilda dagar.

Du är för helvete norrlänning, är du dum eller spelar du dum när du låtsas som att det är blåsigt dagarna som är extremt kalla i januari?
Eller är du bara oärlig när du försöker bevisa nåt med den genomsnittliga vindstyrkan under månaden?

Jag syftar alltså på de dagar i januari då det är avsevärt kallare än genomsnittliga januaridagar. Blanda inte ihop dessa dagar med soliga dagar i juli.

Last edited:
Nu är du åter där och försöker visa nåt med månadsgenomsnittet när frågan handlar om enskilda dagar.

Du är för helvete norrlänning, är du dum eller spelar du dum när du låtsas som att det är blåsigt dagarna som är extremt kalla i januari?
Eller är du bara oärlig när du försöker bevisa nåt med den genomsnittliga vindstyrkan under månaden?

Grälsjuk? Slappna av lite nu.

Du har fått graf per timme och har faktiskt kunnat ta reda på det själv.

Inversion vid extremt kalla dagar innebär att det blir ett ”lock” där kall luft ligger stilla under ”locket” längs marken. Ovanför blåser det och vindkraft som ju står på höjd kan leverera bra även de dagarna, särskilt nyare anläggningar med höga/stora snurror.

Det förekommer självklart dagar och timmar med lägre och högre produktion, ingen påstår att vindkraft levererar konstant varje dag.

Med vänlig hälsning,

Det behövs tydligen kritor ibland. Titta på de dagar där jag placerat pilarna så ser man att vindkraften ger minimalt samtidigt som elkonsumtionen som av en slump råkar ha lokala maximum.

View attachment 522055

Absolut, det gäller inte ALLA timmar men om du hittade 5 av de 100 med högst belastning där vindkraft levererade mindre så får det väl anses ganska bra ändå tänker jag.

Med vänlig hälsning,

Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...