Öppet hus i Järvsö.....

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S BMW F900XR
Mc-samlare o mc-handlare borde anlägga vallgrav o vindbrygga runt sin verksamhet...

1760082023935.png

Mc-samlare o mc-handlare borde anlägga vallgrav o vindbrygga runt sin verksamhet...

View attachment 521958

"Våra nya -26or visas i vårt ombyggda showroom".

1000000746.jpg

Välkomna!

Japp, det är en bild på Götiska Batteriet.
Ett insamlingsfinansierat spärrbatteri som var aktivt ända fram till 1986.
Mer än 80 år i drift!

Vad är det för hojar som inte går att få tag på? Vi kan väl utesluta KTM?
Ett snittpris på mer än 120' nya och nio stycken ryms i en skåpbil...

På deras hemsida framgår att de har ett antal KTM 300 EXC och de är slutsålda i övrigt. Känns som en rimlig slutsats.

De hojarna kommer nog att dyka upp som delar i befintliga hojar.

Det borde ju gå att finna dem, har de gjort detta på 4 minuter så vet de både vart hojarna står och att hjullastaren står där den står, troligen med en nyckeln i?

Inside - job?

På deras hemsida framgår att de har ett antal KTM 300 EXC och de är slutsålda i övrigt. Känns som en rimlig slutsats.

Det låter ju positivt för KTM att de har lyckats tömma lagret på åtminstone en modell!

Kanske är jag nojig, men när en helt ny medlems första och enda inlägg är att fråga efter var Toymans hojar står, då blir jag bekymrad

Jag tror också på crosshojar, dom är oregistrerade och kan lätt säljas som dom är.
Att demontera för att säljas i delar är inte så snabba pengar som tjuvar brukar vilja ha.

Kanske är jag nojig, men när en helt ny medlems första och enda inlägg är att fråga efter var Toymans hojar står, då blir jag bekymrad
Om jag inte minns fel (har varit där 2-3 ggr) så står de i ett skyddsrum. Så den tjyv som inte har pansarvärnsvapen med riktad sprängverkan eller någon sorts bunkerbomb i pocketstorlek göre sig ej besvär. :)

Last edited:
Aktuell statistik (dock bara 4 märken)

Halvårsstatistik för crossmotorcyklar
04 september 2025

Antalet stölder av crossmotorcyklar har ökat sedan våren förra året, och under 2025 har siffrorna legat på en fortsatt hög nivå. Under årets första halvår efterlystes 170 crossmotorcyklar (av fabrikaten KTM, Husqvarna, Husaberg och Sherco), vilket är en ökning med 33 procent jämfört med samma period föregående år. Trenden har fortsatt även efter sommaren: fram till slutet av augusti har totalt 275 crossmotorcyklar anmälts efterlysta, vilket kan jämföras med 233 under motsvarande period 2024. Under juli månad nåddes en topp med hela 69 efterlysta crossar.

Som sagt, bara 4 populära märken, och - eftersom det är Larmtjänst som sammanställt siffrorna kan man utgå från att det är hojar som varit försäkrade på något vis. Vidare verkar man bunta ihop endurohojar i samma kategori. Inte jättefel, men tjyvarnas MO kan skilja på en punkt: ägarnas hemadresser är enkelt sökbara i register...

Hursomhelst: siffrorna förfärar.
Min uppfattning är att dessa stölder till allra största delen är förberedda, organiserade och att hojarna försvinner utomlands snabbt. (Se där, det gick att undvika ordet "professionella". Klart är dock att detta handlar om bizznizz.)

Sedan har vi allt som står oförsäkrat - och stjäls. Dessa syns varken hos Larmtjänst eller i någon annan tillgänglig statistik.
Mörkertalet är gigantiskt!

Lock up your daughters!

Aktuell statistik (dock bara 4 märken)

Sedan har vi allt som står oförsäkrat - och stjäls. Dessa syns varken hos Larmtjänst eller i någon annan tillgänglig statistik.
Mörkertalet är gigantiskt!

Lock up your daughters!

Man polisanmäler väl även en oförsäkrad cross som stjäls?

Man polisanmäler väl även en oförsäkrad cross som stjäls?

Somliga gör nog det. Men hur många har sitt ramnummer noterat?
Vidare: polisen för inget samlat och sökbart register på stulna crosshojar.

Det vet den som försökt gardera sig inför ett köp som verkat lite skumt.

Tittar man lite närmare på de uppgifter som finns hittar man pärlor som
'Yamasuki, grön. Motorcross, snabb. Reva i sadeln. '
i listorna.

Meningslöst.

Somliga gör nog det. Men hur många har sitt ramnummer noterat?

Det vet den som försökt gardera sig inför ett köp som verkat lite skumt.

Tittar man lite närmare på de uppgifter som finns hittar man pärlor som
'Yamasuki, grön. Motorcross, snabb. Reva i sadeln. '
i listorna.

Meningslöst.
Man polisanmäler väl, samt till fb, oberoende vad som stjäls? Även lösöre som inte registreras, kontanter etc?

Förutsatt att man inte plockar tjuvarna enligt skjut-gräv-tig principen då, vilket ju är helt rimligt med sådant pack.

Det där är ju faktiskt riktigt märkligt, nästan kriminellt i sig? :va
Jag tänker på att det med dagens teknik inte går att ha ett sökbart, landsomfattande system, hos polisen för förlorad/stulen egendom?

För inte så länge sedan så tappade jag en nyckelknippa.
Den var inte svår att identifiera med tanke på nyckelring med text mm.
Knallade glatt till polisstationen för att höra mig för om dom kunde hjälpa mig att söka.
Japp, det kunde dom....i "upphittat-lådan" på stationen!
Så, svaret jag fick var att om någon hittat den, och lämnat in den till en annan polisstation, då har dom inte möjlighet att hjälpa mig.
Tänkte försöka mig på ett tips om att det finns en sak som heter databas, och så finns det TCP/IP, routingtabeller, och.....men...nä.

Är det någonting i någon lag, förordning, sekretess, inkompetens, inkontinens...eller???
Hur kan det vara så år 2025?

Nu blev det lätt pulshöjning, jag känner att Cafe Dunken faktiskt får bjuda på en så kallad "nedvarvare" nu.....

Jag tänker på att det med dagens teknik inte går att ha ett sökbart, landsomfattande system, hos polisen för förlorad/stulen egendom?

För inte så länge sedan så tappade jag en nyckelknippa.
Den var inte svår att identifiera med tanke på nyckelring med text mm.
Knallade glatt till polisstationen för att höra mig för om dom kunde hjälpa mig att söka.
Japp, det kunde dom....i "upphittat-lådan" på stationen!
Så, svaret jag fick var att om någon hittat den, och lämnat in den till en annan polisstation, då har dom inte möjlighet att hjälpa mig.
Tänkte försöka mig på ett tips om att det finns en sak som heter databas, och så finns det TCP/IP, routingtabeller, och.....men...nä.

Är det någonting i någon lag, förordning, sekretess, inkompetens, inkontinens...eller???

Nu blev det lätt pulshöjning, jag känner att Cafe Dunken faktiskt får bjuda på en så kallad "nedvarvare" nu.....
"Kundnytta" är ett fult ord. Tydligen.

När du säger det så...

Stöldskyddsregistret ville ju att man skulle klistra på deras ettikett på alla nysålda cyklar (och sälja etiketterna och anmälningsblankett till dom som redan hade en cykel) just för att stöldskyddsregistret gjorde en poäng av att deras register gjorde att en upphittad cykel blev spårbar över hela landet, till skillnad från om man graverade in personnummer i ramen......

När jag försynt påpekade att man kan ju skrapa bort klistermärket sa dom "det är därför vi lagrar det numret tillsammans med ramnummer och eventuellt ingraverat personnummer i samma databas, då går det att söka på alla tre"

Nyheter
Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h