"Det här köpte jag idag!"-tråden

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Köpte mig en sänhär liten sak.
1757527387393.png

Eftersom att min gamla bestämde sig för att få kabelbrott i styret och vägrar att starta utan signal från bromsgivaren.
Jag ska fixa den... Nän gång... Hade det gått att köpa den delen separat och om det vore smidigt att montera isär styret så hade jag antagligen redan fixat den, men eh. Blir att plocka isär skiten och löda ihop med en annan liten kabel. När jag orkar.

Köpte mig en sänhär liten sak.
View attachment 520770

Eftersom att min gamla bestämde sig för att få kabelbrott i styret och vägrar att starta utan signal från bromsgivaren.
Jag ska fixa den... Nän gång... Hade det gått att köpa den delen separat och om det vore smidigt att montera isär styret så hade jag antagligen redan fixat den, men eh. Blir att plocka isär skiten och löda ihop med en annan liten kabel. När jag orkar.
Viktigt att du kommer ihåg att aldrig lyfta blicken från mobilen när du kör sån där.
Tydligen.

Viktigt att du kommer ihåg att aldrig lyfta blicken från mobilen när du kör sån där.
Tydligen.
Här in byn är det spännande nog väldigt ovanligt med folk som fipplar med mobilen på elsparkcyklar, istället är det 3 pers på samma. :hihi och de flesta verkar köra obegränsade, trots att polisen bötfäller folk för det.

I vilka städer gör poleserna något åt elsparkcyklarna?

Den på bild ovanför här är väl inte godkänd i Sverige?
95% av dom man ser på vägarna är inte heller godkända.

Inte ens hyrkickarna är godkända egentligen, men genom mjukvarustrypning har dom lyckats få tillstånd

I vilka städer gör poleserna något åt elsparkcyklarna?

Den på bild ovanför här är väl inte godkänd i Sverige?
95% av dom man ser på vägarna är inte heller godkända.

Inte ens hyrkickarna är godkända egentligen, men genom mjukvarustrypning har dom lyckats få tillstånd
Den i min post är laglig.
Här i byn bötfäller polisen folk som åker olagliga elsparkcyklar. Ovanligt aktiv polis här.

Nej.

Nej.

Motorn har en kontinuerlig märkeffekt på 250w och den har en toppfart på 20 km/h.

Ah, ja dom har satt en klisterlapp med 250W på 1000W motorn i Sverige och begränsat topphastigheten i mjukvaran.....

Det kan man säkert inte kringgå på något vis

Ah, ja dom har satt en klisterlapp med 250W på 1000W motorn i Sverige och begränsat topphastigheten i mjukvaran.....

Det kan man säkert inte kringgå på något vis
Den är spärrad till 250w märkeffekt, sedan använder den såklart 1000w momentaneffekt, men det är fortfarande lagligt.
Vad gäller att ta bort begränsningen så behövde man köpa en obegränsad kontrollenhet till min gamla, eftersom att de är kryptogrsfiskt låsta.
Så det går ju helt klart att låsa upp mer effekt och högre hastighet om man vill. Den här tror jag gör 40 km/h obegränsad.

Screenshot_20250915_233610_Amazon Shopping.jpg
Idag blev det en sån här sladdlös gravyrpenna, inklusive tillbehören på bild, upp till 90 min användning på en laddning, maxvarv på 30000rpm och fem olika snabbval för olika hastigheter/rotationsriktningar som kan customiseras via den tillhörande appen. Klickade hem den från tyska Amazon istället för svenska, samma maskin och samma leveranstid med enda skillnaden att frakten inte var gratis vilket den var på svenska sidan. Det lägre priset plus frakten blev ändå dryga hundringen billigare jämfört med att köpa från svenska amazon så framöver ska jag alltid jämföra priser mellan olika europeiska amazonsidor, verkar som att där finns en del pengar att spara...

Last edited:
Har ju varit sjukt nöjd med min Schuberth E1, men den är nu 6-7 år gammal.
Därav beställdes efterföljaren E2.
1758020752193.png
Med tillhörande Schuberth SC2 Edge Cardo-system:
1758020916522.png

Kepsen tog jag av min E1 DirEcT!1! så det blir samma här.

Har ju varit sjukt nöjd med min Schuberth E1, men den är nu 6-7 år gammal.
Därav beställdes efterföljaren E2.
View attachment 520972
Med tillhörande Schuberth SC2 Edge Cardo-system:
View attachment 520973

Kepsen tog jag av min E1 DirEcT!1! så det blir samma här.

Köpte nyss en E2 av en kompis som var missnöjd efter första turen då den inte passade hans huvud alls. Har sett att Cardo har lanserat en passande Packtalk och det är ju en attraktiv lösning.

Om du får en skärm över köper jag den diRekCt!

Med vänlig hälsning,

Köpte nyss en E2 av en kompis som var missnöjd efter första turen då den inte passade hans huvud alls. Har sett att Cardo har lanserat en passande Packtalk och det är ju en attraktiv lösning.

Om du får en skärm över köper jag den diRekCt!

Med vänlig hälsning,
Dom tar fn 3519 för packtalken på xlmoto.
Typ 500 billigare än vad jag sett någon annanstans.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back