Cb1000R Fel inkopplat batteri

Larbob

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2025
Hoj
2015 Honda CB1000R
När jag skall byta batteri upptäcker jag att batteriet YTZ10S som sitter i är felaktigt inkopplat. + anslutningen sitter på batteriets minuspol. Trots detta har ju Mcn gått att starta som vanligt. Inga säkringar har utlöst eller annat. Har haft startproblem nu i början av säsongen därav byte av batteri.
Hur kan detta vara möjligt?

När jag skall byta batteri upptäcker jag att batteriet YTZ10S som sitter i är felaktigt inkopplat. + anslutningen sitter på batteriets minuspol. Trots detta har ju Mcn gått att starta som vanligt. Inga säkringar har utlöst eller annat. Har haft startproblem nu i början av säsongen därav byte av batteri.
Hur kan detta vara möjligt?

Här skulle en bild kunna säga mycket.

...och fram till dess tror jag mer på något slags missförstånd, än att en modern motorcykel med allsköns elektronik plötsligt skulle acceptera plusjord men ändå låta allt fungera - inklusive låta startmotorn snurra åt rätt håll.

Här skulle en bild kunna säga mycket.

...och fram till dess tror jag mer på något slags missförstånd, än att en modern motorcykel med allsköns elektronik plötsligt skulle acceptera plusjord men ändå låta allt fungera - inklusive låta startmotorn snurra åt rätt håll.
Precis min uppfattning också! Har mätt och polerna är rätt på batteriet. Bifogar en bild.

Bifogat

• Batteri CB1000R.jpg
    Batteri CB1000R.jpg
    22 KB · Visningar: 53
Om det varit bakladdat kan det då "hoppa tillbaka" till avsedd polaritet. Har haft det på laddning regelbundet under vintern.
Beror ju på, laddade du med batteriet kvar i hojen så att du anslöt laddarens + mot röda kabeln (dvs minus på batteriet)+
Eller löst batteri och + mot + och - mot -?

Jag skulle följa kablarna och se var de sitter i andra ändan eller enklast är ju att koppla in multimetern och ohm-mäta, den ena sladden mot ramen och sen mäta mot svart resp röd och se vilken som har lägst motstånd, du kan även använda "pip"läget på multimetern så hör du när det är direktkontakt.

Förra ägaren kanske köpte fel batteri och fulkopplade om anslutningssladdarna.

Intressant vad du kommer fram till.
Vad jag vet så ser polställningen helt fel ut på ditt batteri, om märkningen stämmer.
Plus ska vara till vänster i din bild, så pluskabeln ser ju ut att vara märkt på rätt sätt, men det kan ju vara som @steffe säger.
Tät mystik kring detta.... :va

Beror ju på, laddade du med batteriet kvar i hojen så att du anslöt laddarens + mot röda kabeln (dvs minus på batteriet)+
Eller löst batteri och + mot + och - mot -?

Jag skulle följa kablarna och se var de sitter i andra ändan eller enklast är ju att koppla in multimetern och ohm-mäta, den ena sladden mot ramen och sen mäta mot svart resp röd och se vilken som har lägst motstånd, du kan även använda "pip"läget på multimetern så hör du när det är direktkontakt.

Förra ägaren kanske köpte fel batteri och fulkopplade om anslutningssladdarna.
Skall mäta, Återkommer!

Nej, batteriet har + på rätt pol.
Köpte hojen förra sommaren och laddade den inte då. har laddat under vintern dock och startproblemen har uppstått nu.

Nej, batteriet har + på rätt pol.
Köpte hojen förra sommaren och laddade den inte då. har laddat under vintern dock och startproblemen har uppstått nu.
Köp ett rättvänt batteri på Bilbutteriks (Biltema), spara kvittot för ev byte, och testa.
Var försiktig med det, sätt gärna en plastpåse över det så att du inte repar det så kan du ju använda ångerrätten...........

Men du har ju ett nytt batter nu, eller hur?
Hur ser polställningen ut där?

Jag säger som @notrightrider - det går inte att få hojen att fungera om du polvänder systemet, det är för mycket likströmsprylar och dioder för det. :va

Men du har ju ett nytt batter nu, eller hur?
Hur ser polställningen ut där?

Jag säger som @notrightrider - det går inte att få hojen att fungera om du polvänder systemet, det är för mycket likströmsprylar och dioder för det. :va
Polvänt batteri kan tyvärr ge upphov till grå rök i elektronik :(

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...