Open 1000 2025

Härligt!!
Jag är superlångsam på Sviestad, har inte kört där på flera år heller. Vill minnas att min bästa tid är 1,03 eller nåt sånt.. :rodnar

Ta en gathoj och åk upp och träna på lördag?
Vonhauswolffontrack har nog någon plats kvar eller så går det säkert att göra plats.

Ingen mening att inte binda upp varenda helg framåt 🤠

Kan vi åka ihop ;-)
Hur går det för er?

Varmt och fint idag, är ni under minuten eller finns det lite till att plocka för att nå den gränsen?

Inte minst, är det jävligt kul att tävla mot varandra?

Lycka till oavsett och kör snyggt med er.

Hur går det för er?

Varmt och fint idag, är ni under minuten eller finns det lite till att plocka för att nå den gränsen?

Inte minst, är det jävligt kul att tävla mot varandra?

Lycka till oavsett och kör snyggt med er.
Varmt var bara förnamnet! Det var tight race hela helgen!

Här kommer en racerapport för senaste tävlingen i Linköping 13-15 juni

O vilken helg! Tror inte man kan begära bättre väder! ☀️☀️☀️

Sviestad motorbana.jpg

Fredag

FP2 & FP3

Kommer upp strax innan lunch på fredag, lagom till FP2 & FP3.
Längesedan jag körde på Sviestad, och börjar lite ringrostigt men det släpper ganska snabbt och jag hittar rytmen och ligger och kör på låga 1:03-tider både på FP2 och FP3. Trots att detta innebär nytt PB är jag inte helt nöjd ändå, det behöver gå snabbare! :confused:

Däcken känns dock hur fina som helst. Dunlop-ostarna som inköptes i Anderstorp, som ju regnade bort är precis inskrubbade och i princip nyskick! :tummenupp

Lördag
Q1
, Nu gäller det, jag måste försöka få ner tiden! Pumpar lite go rock i stereon :rock och försöker tagga till, känner att man börjar bli på hugget! :brynad Sänker blicken och rullar iväg ut genom depån. Påminner mig själv om att inte korsa vita linjen vid utsläpp, en snabb kik över axeln och så iväg! Efter ett snabbt utvarv är det dags! :hojraket

Ut på start och mål, full gas, 3ans växel! Gångbron som agerar bromsmäarkering närmar sig snabbt! Full broms och i med tvåan. Dyker ner i esset och studsar genom de bankade kurvorna från vänster till höger. Fullt pådrag och lätt framhjulslyft ut ur chickanen hänger av och tar i crossböjen fortfarande med 80-90% gas! Prickar den lilla asfalterade plätten och känner hur hela hojen jazzar till men ingen fara på taket. :oops: In i Torparn gäller det att ha is i magen och inte bromsa för tidigt. Kurvan nyper på slutet vilket är svårt att se i initialt. Kör ett ganska rakt spår och trailbrakar låååångt in i svängen. Efter ett snabbt nerlägg på slutet är det dags att gå på gasen igen jag driftar hela vägen ut till curbsen! Ner med huvet och lätt framhjulslyft på både 2an och 3a över det lilla krönet ut på långrakan! Känner mig lite som Toprak :hihi när bakhjulet nästan lättar vid inbromsningen runt 200m-markeringen! Försöker hålla farten uppe genom chikanen på baksidan. Knäskrap åt höger, knäskrap vänster och sen på’t igen. :machineguLätt framhjulsyft igen genom högerknixen vid utgången, och sen hård broms in i Bergskurvan. Petar i 3an på den lilla rakan och hänger av så mycket jag kan och lägger ner. Med stigande gaspådrag genom sista kurvan utnyttjar jag hela banbredden, och korsar linjen med en ny bästa tid på 1:01.2! Nytt PB med 2 sekunder!

p12/15 Wohoo! :banana

R1 Långrace, 18 varv. :3freak Startar i ruta 12, 4e led, vänster. Som tur är har värmen börjat lägga sig en aning när vi ska ut, dagens toppnotering var runt 27 grader! 🫠 Ibland är det bra att köra sist av alla. Får en halvkass start, hojen hoppar och studsar vilt och stegrar sig flera gånger. 🏇 Har innerspår in i Esset och lyckas ta nån enstaka plats som dock förloras snabbt igen. Har häng på en klunga om ca 5 förare och knappar bitvis in på framförvarande. Svetten lackar men orken tryter aldrig riktigt, får se mig nätt och jämt varvad på sista varvet. Slutar p10/14 +6 poäng! :tummenupp

Söndag
R2
Sprint race! Nu får jag en bättre start! Efter esset löper det på relativt odramatisk. Men så efter nåt varv kommer jag ut på rakan och ser hur det puffar till på en hoj längre fram, :oops:följt av ett enormt rökmoln! ☁️☁️☁️ Osäker på om det hamnade olja på banan slår jag av en aning och lägger mig till höger. Det gör dock inte Hondan som ligger bakom, o_Ooch jag får se mig passerad ganska omgående. Har inte riktigt farten att kontra och slutar p11/15.:wiggle

R3 Sprint race igen. Får en bra start, och hittar ett ok tempo med några bakom och några framför. Blir inte allt för långt in i racet omkörd av ytterligare en röd 🟥Honda, :huvetsom dessutom får en liten lucka ganska direkt! Svär för mig själv och biter ihop. :4skrikaPressar bröstet mot tanken och tänker jag – ska – ta -honom!:mad:

Får upp farten efter nåt varv och börjar jag knappa in! :brynad O nu på näst sista varvet ligger jag precis i bakhjulet på Hondan. :machineguGenom chikanen, snabbvänstern o in i Torparn! Lägger mig precis bakom och håller jämt skägg i accelerationen. Nu får det bära eller brista! :crash Går ut en aning och är nu nästan bredvid! Bestämmer mig att vänta till Hondan bromsar. DÄR! Bromsar aningen senare än jag brukar och lyckas bromsa mig förbi in i chikanen! :yopartyNu på’t igen!! Vill inte tappa platsen!! Kör lite defensivt direkt efter omkörningen men sen laddar jag på allt vad jag orkar! Under sista två-tre svängarna kan jag tydligt höra motorljudet av en cykel bakom mig! :galen Men jag lyckas hålla honom stången och tar målinjen 2 tiondelar före Hondan!! P12/14 :brynad:hihi:2cool

Packar ihop alla grejer och avslutar dagen med en välfötjänt dush innan vi rullar söderut igen! Nu blickar vi frammår mot Gelleråsen 26-27 Juli! :tummenupp

20250613_140606.jpg

Och jag var den röda Hondan :3freak.
Jag tog också PB med 1,01,3 på kvalet med en sekund.

Dock Rookie som jag är då detta var mina första race någonsin kan jag kort skriva mina erfarenheter om det är okej.

Träning och kval gick bra som sagt med PB tider.

Race 1: Gjorde nog alla misstag man kan göra som Rookie pga att jag var extremt övertaggad :eek:. Fick i neutral 2 ggr in i kurva varav den ena resulterade i en escape körning. Fick i ettan ned i korkskruven en gång. Missade växlingar typ 5-6 ggr. Dock körde jag genom hela racet.

Sprint 1: Tyvärr fortfarande svårt att slappna av och början starten med rejält bakhjulsåka och allt för stel körning.

Sprint 2: Äntligen lite avslappnad körning och flera 1,01 tider igen och fick slåss med herren i tråden hela vägen till mål.

Kan vara bland det roligaste jag gjort så nu blir det träning för att förhoppningsvis köra hela säsongen nästa år då jag är bortrest de två sista tävlingarna.

Kan ju även säga att det gick sjukt snabbt för att vara en Open klass då det slogs banrekord för Open 1000 med 56,5 tid och topp 4:a körde snabbare än många i Superbike klassen.

Hoppas inte jag förstörde din tråd nu.

Applåder till en mycket underhållande tråd! Man var ju nästan med där ute på banan!

Med vänlig hälsning,

Dock Rookie som jag är då detta var mina första race någonsin kan jag kort skriva mina erfarenheter om det är okej.

Race 1: Gjorde nog alla misstag man kan göra som Rookie pga att jag var extremt övertaggad :eek:. Fick i neutral 2 ggr in i kurva varav den ena resulterade i en escape körning. Fick i ettan ned i korkskruven en gång. Missade växlingar typ 5-6 ggr. Dock körde jag genom hela racet.

Sprint 1: Tyvärr fortfarande svårt att slappna av och början starten med rejält bakhjulsåka och allt för stel körning.

Sprint 2: Äntligen lite avslappnad körning och flera 1,01 tider igen och fick slåss med herren i tråden hela vägen till mål.

Kan vara bland det roligaste jag gjort så nu blir det träning för att förhoppningsvis köra hela säsongen nästa år då jag är bortrest de två sista tävlingarna.

Kan ju även säga att det gick sjukt snabbt för att vara en Open klass då det slogs banrekord för Open 1000 med 56,5 tid och topp 4:a körde snabbare än många i Superbike klassen.

Hampus, som ni har med i er klass, har 5-6 SM guld i Supermoto. ;)

Härligt! Ju fler inlägg desto bättre! :tummenupp

Bra kört för första race! Hoppas på mer fighter under året! Kör du Karlskoga också?

Härligt! Ju fler inlägg desto bättre! :tummenupp

Bra kört för första race! Hoppas på mer fighter under året! Kör du Karlskoga också?

Hade gärna gjort det men innan jag bestämde mig för att tävla hade vi redan bokat resa till Cypern med familjen. Lika bra och var god man och pappa i år så jag kan köra alla nästa år.

Hampus, som ni har med i er klass, har 5-6 SM guld i Supermoto. ;)

Ja han var sjukt snabb. Skulle komma Top 5 i Superbike klassen eller nåt.
Vi blev tyvärr av med polaren också som är snabb då hans R1:a brann upp på andra träningspasset tyvärr.
Han åkte hem och hämta sonens R6:a och bytte till Open 600 och vann alla racen med inte 100% inställd hoj.

Last edited:
Ja han var ju inte direkt långsam... :brinnerup lär göra samma resa som Max Eriksson, raka vägen in i Superbike!
Ja, det förväntar jag mig.
Max och Hampus har legat och kört mycket tillsammans när dom körde motard så det ska bli kul och se när Hampus hoppar upp en klass.

Och där är ju jag åxå :) Står rakt framför dig i starten.
För mig gick det halvdåligt fram tills sista loppet. Tog starten bra och var långt framme. Sen smällde växellådan innan chikanen.
En superhelg sammanfattat ändå :)

För mig gick det halvdåligt fram tills sista loppet. Tog starten bra och var långt framme. Sen smällde växellådan innan chikanen.
Kanske vi syns på Sviestad idag?
Pratade med Björn igår och skulle kolla om du hade några ZCOO belägg

Låter kostsamt! Hörde att båten gjorde sitt jobb bra iaf och samlade upp all olja.
Hoppas du får ihop hojen till nästa race! :pannkyss

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...