Hur många mil körde du i dag?

Runt Hamburg tycker jag att det nästan alltid är trafikstockning. Även nu sist när jag åkte hem för några veckor sedan så tog några mil bortåt timmen.

Jag tror att det kan vara väg 209 öster om Hamburg som brukar gå snabbast. Sista gångerna jag kört har jag rundat Hamburg på östra sidan och kapat timmar…

Med vänlig hälsning,

Jag tror att det kan vara väg 209 öster om Hamburg som brukar gå snabbast. Sista gångerna jag kört har jag rundat Hamburg på östra sidan och kapat timmar…

Med vänlig hälsning,
Ska lägga den på minnet. Ibland så har jag kört småvägar runtomkring men många gånger vill man bara hemåt när börjar komma så långt norrut i Tyskland. Sen sitter man på motorvägen och svär när kryssar i 20km/h mellan tusentals stillastående bilar.....

Ska lägga den på minnet. Ibland så har jag kört småvägar runtomkring men många gånger vill man bara hemåt när börjar komma så långt norrut i Tyskland. Sen sitter man på motorvägen och svär när kryssar i 20km/h mellan tusentals stillastående bilar.....
209:an är bra, kan vara lite tjorvigt genom Lauenburg - många mindre samhällen på vägen så hastigheten går upp o ner, men det rullar på. Färjan Gedser-Rostock brukar funka bra vidare via 14 eller 19, men skall man vidare mot Holland/Belgien så blir det 6-8 mil extra. Skall man söderut mot Munchen är det ett bra alternativ, via Leipzig o Nurnberg på 9:an
1750403422443.png1750403637559.png

Last edited:
Har aldrig åkt här, så kan inte svara på hur det är med köer, men den är ett alternativ. Hur det funkar med lastning i Tyskland är också ett frågetecken - är det i turordning eller kan mc slinka in om det blir en halv plats kvar på färjan?

Har aldrig åkt här, så kan inte svara på hur det är med köer, men den är ett alternativ. Hur det funkar med lastning i Tyskland är också ett frågetecken - är det i turordning eller kan mc slinka in om det blir en halv plats kvar på färjan?
Har åkt med den färjan. Hojarna står inte i kö!
Bara köra ombord. Elbe är en stor flod:fakta

Inte så många, typ 0,5 mil till lokala caféet😀😀

Bifogat

• IMG_1186.png
    IMG_1186.png
    5.1 MB · Visningar: 13
60 mil bara, från Køge i Danmark via Rödby-Puttgarden och in i Lübeck, Hansastaden.

Well, det var onödigt. Körde fel, hittade bara containerhamnen sen åkte jag ut. Inte som Stockholmsveckan i vår Hansastad. Om det nu skulle vara bättre.

Ut på Autobahn. Köer. Kör av. Kör på någon annanstans. Funkar ett tag sedan köer igen.
Norra Tyskland på längden är en transportsträcka plus kö.
Jag trodde att det skulle vara bättre på tvären. Nä.
Men vädret är kanon, hojen går toppen, mackarna kommer i lagom takt och mackarna säljer kall starköl.
Google maps hittar campingar som ingenting.
Det är fortfarande toppen att köra hoj här även om det mest varit transportsträckor med samma vy.

IMG_1919.jpeg
Elsparkstouring. Varför inte?

IMG_1920.jpeg
Hängslen och livrem. Ettan i och handbroms plus spännband över sadeln. Vi har ju sett de där 15-20 hojarna som låg ner efter en hård studs mot kaj.

IMG_1921.jpeg
Rastplats och Berlinskylt. Dit ska jag inte nu.

IMG_1923.jpeg
Svänger ut från Donken mot Esso för att köpa några öl.

IMG_1925.jpeg
Första bästa camping. Jag var inte kräsen. Endast en plats kvar. Trevlig personal. 👍
Ägarn pratar lite svenska.

IMG_1924.jpeg
En tysk dök upp. Förbokat. Han har varit överallt i Europa inkl Island. Nordkap? Gissa.

Hans campingutrustning är tidskrävande. 30 minuter nu?

Kanske åker jag in i Leipzig imorgon, om det ligger bra och ser inbjudande ut. Det har ett coolt namn. Det räknas.

Annars kanske man borde kunna transportera sig ut ur Tyskland lite raskt imorgon. Det är ju lördag.
35 mil till Prag för övrigt.

Det blev ca10 mil med ZX-10R igår. Idag på morgonen blir det ett pass i skogen med enduro. Sen är det stor risk att det blir en runda till på lite småvägar i det fina vädret.
Kan inte säga att jag saknar hur vi firade midsommar när jag var i 20-25 års åldern då det var fullt ös från Torsdag till Lördag natt på någon camping i Borgholm.
Nu tar jag det hellre lungt och åker motorcykel.

41 mil idag. Framme i Prag och parkerat för dagen.

Tältuppsättarölen blev en vika ut stolsöl.

Det var 24 grader utanför stan. Något varmare i staden. Och varmare och varmare i mitt skinnställ. För att inte tala om mina Alpinnestars Gore-Tex.

Jag var här -94 med jobbarpolarna. ”Konferens”.
Före smartphones och Google maps. Jag sa då att här skulle jag aldrig hitta ens ut ur stan. Hjälplös, lallar efter de andra. I alla grupper är det någon som tar befälet. Det var inte jag.
Å nu är jag här, delvis av den anledningen. Vi gillade stan då och jag gör det idag också.
Jag har kört fel, missat instruktioner Google Maps har varit lite seg att uppdatera när det måste tas snabba beslut.
Jag brukar alltid köra två varv i en stad. Annars räknas den inte. Jag har gjort mina två varv nu och sett mycket av det jag ville se igen. Sen ska jag ut också.
Han försökte i alla fall, sa prästen. Närå det blir nog rätt lätt.

IMG_1935.jpeg

De sista milen i Tyskland var fina. Svängde in i Leipzig en sväng. Varmt. Ett par pliktskyldiga bilder.

IMG_1930.jpeg
IMG_1931.jpeg
De vanliga skrytbyggena. Helt ok stad baserad på… ett varv.

Som vanligt missade jag gränspassagen. Jäkla Schengen. Kontrollstation eller åtminstone en skylt. Det plingar till i telefonen från Halebop. Ok.

I Tjeckien blev det genast trevligare landskap, vyer och svalkande tunnlar. Bra där.

Stannar för vatten och directions.
IMG_1934.jpeg
Moget.

Och nu sitter jag här.
På en stol på en ö i en flod i ett rätt exotiskt land. Alla som läste tjeckoslovakiska i plugget räcker upp en hand.
När jag var i Brno 2022 regnade det. Det är klimatförändringarna. Det blir 31 grade imorgon. Bara 27 idag.

Idag var en riktigt bra dag. 👍

Jag vet inte vad det är med TDMen men den går asbra. Är det nya tillsatser i Motul 7100?
Bromsarna har ett jäkla klipp. Bra vid de korta avfarterna som slutar med en 90-gradare. Perfa om man är lite slö, fartblind light och behöver piggas upp. Brembobelägg och färsk bromsvätska från Biltema.
Som ny, 23 å en halv säsong. 15350 mil.

Kedjan rullar på, 4250 mil. Pun intended.
Jag bytte bakdäck för ett år sedan men då justerade jag inte kedjespänningen så jag minns när jag justerade senast.
Jag som aldrig skulle åka utomlands med en kedja som gått över 2000 mil.
Framdäcket 3600 mil. Det bör hålla hem.

Japp, jag gillar att älta detta. Eller skryta. Eller bara informera. 🙂

Öl 2 eller slå upp tält? Öl 2 för f…

41 mil idag. Framme i Prag och parkerat för dagen.

Tältuppsättarölen blev en vika ut stolsöl.

Det var 24 grader utanför stan. Något varmare i staden. Och varmare och varmare i mitt skinnställ. För att inte tala om mina Alpinnestars Gore-Tex.

Jag var här -94 med jobbarpolarna. ”Konferens”.
Före smartphones och Google maps. Jag sa då att här skulle jag aldrig hitta ens ut ur stan. Hjälplös, lallar efter de andra. I alla grupper är det någon som tar befälet. Det var inte jag.
Å nu är jag här, delvis av den anledningen. Vi gillade stan då och jag gör det idag också.
Jag har kört fel, missat instruktioner Google Maps har varit lite seg att uppdatera när det måste tas snabba beslut.
Jag brukar alltid köra två varv i en stad. Annars räknas den inte. Jag har gjort mina två varv nu och sett mycket av det jag ville se igen. Sen ska jag ut också.
Han försökte i alla fall, sa prästen. Närå det blir nog rätt lätt.

View attachment 517097

De sista milen i Tyskland var fina. Svängde in i Leipzig en sväng. Varmt. Ett par pliktskyldiga bilder.

View attachment 517098
View attachment 517099
De vanliga skrytbyggena. Helt ok stad baserad på… ett varv.

Som vanligt missade jag gränspassagen. Jäkla Schengen. Kontrollstation eller åtminstone en skylt. Det plingar till i telefonen från Halebop. Ok.

I Tjeckien blev det genast trevligare landskap, vyer och svalkande tunnlar. Bra där.

Stannar för vatten och directions.
View attachment 517100
Moget.

Och nu sitter jag här.
På en stol på en ö i en flod i ett rätt exotiskt land. Alla som läste tjeckoslovakiska i plugget räcker upp en hand.
När jag var i Brno 2022 regnade det. Det är klimatförändringarna. Det blir 31 grade imorgon. Bara 27 idag.

Idag var en riktigt bra dag. 👍

Jag vet inte vad det är med TDMen men den går asbra. Är det nya tillsatser i Motul 7100?
Bromsarna har ett jäkla klipp. Bra vid de korta avfarterna som slutar med en 90-gradare. Perfa om man är lite slö, fartblind light och behöver piggas upp. Brembobelägg och färsk bromsvätska från Biltema.
Som ny, 23 å en halv säsong. 15350 mil.

Kedjan rullar på, 4250 mil. Pun intended.
Jag bytte bakdäck för ett år sedan men då justerade jag inte kedjespänningen så jag minns när jag justerade senast.
Jag som aldrig skulle åka utomlands med en kedja som gått över 2000 mil.
Framdäcket 3600 mil. Det bör hålla hem.

Japp, jag gillar att älta detta. Eller skryta. Eller bara informera. 🙂

Öl 2 eller slå upp tält? Öl 2 för f…
Prag är ett bra ställe att ta en dag fri från att köra motorcykel. Lagom stor att vandra runt i och ibland sätta sig på uteplats och ta en öl. Mycket fina gamla hus och tunnelbana så lätt att se mycket på en dag

Dagens blev 28 mil. Var kul att köra midsommardagen och se hur folk samlades på landet.
Åkte ifrån Västerås och sedan slingriga grus- och asfaltsvägar till Tärnsjö för lunch och sedan Gysinge. Skogsområdena kring dessa trakter är verkligen guld. Besök till Färnebofjärdens nationalpark rekommenderas.
Såg ett gäng vildsvin, och bara några minuter senare en grävling. Efter Gysinge bar det av sydväst, korsade Dalälven vid Born där de hade en linfärja igång och sedan mindre vägar hem.
IMG_4288.jpeg
IMG_4292.jpeg
IMG_4274.jpeg
IMG_4278.jpeg

68 mil, Prag - Warszawa nästan.

IMG_1945.jpeg

Inga bilder idag. Tjeckien var ok mot polska gränsen. Vägarna blev smalare och smalare, ner till 30 genom byarna.
Det var hett idag. En skylt sa 30 grader och 49 på vägbanan. Sen blev det varmare. På polska sidan blev det snabbt tvåfilig motorväg. Och bilköer. Och köer vid soppapumparna och inne vid kassan. Folk handlar såklart vatten och glass. Man får vänta på att soppan är betald så pumpen går igång igen. 30 grader minst.
Så fortsatte det. Även jag behöver vatten. Missade att fylla på på campingen i morse.
Flera gånger svängde jag in på rastplatser/mackar för att handla vatten men backade. På en enorm rastplats med massor av p-platser var det fullt med bilar och folk som försökte hitta skugga.
Tänkte en snabbfika på ett McD-fik. Jo tjena. Kön började innanför dörren. Proppfullt. Och livligt. Detta var inte Norge!
Stannade senare för vätskepaus. Sista dropparna. Hittade skugga av en långtradare på väg till Bosnien.
IMG_1944.jpeg

Så fortsatte det. Halvtimmes körpass ett tag.
Sedan köa till soppapump. Lära personalen engelska. De var ovilliga.

Förra gången jag var i Warszawa försökte jag hitta camping. Det gick inte. De som var markerade som campingar var nedlagda, BnB, lägenhetshotell, parkering med vakt ”har aldrig varit camping här”. Men det i minne och nyare telefon så sökte jag på campingplatser. Alla var dock hotell. Suck. Jag vill verkligen inte sova på hotell och lämna packningen på hojen eller känga upp på rummet. Been there…
Googlade på campingplatser, via polska ambassaden vidare in på hopplöst omoderna hemsidor. Hittade ett namn på en campingplats som jag kunde söka på i Google Maps. Fem mil bort. Köer.

Där är jag nu efter en middag på Donken.
Frågade personal om deras hamburgare var meat or plant. Hon kunde inga engelska glosor.
Mr Camping här kan inte ett ord engelska, möjligen tent. Vi fick tolkhjälp. Alla nöjda och glada.

Rätt mosig idag. Funderade på om detta var så roligt. Hur många tusen bilar orkar man se bakifrån på en dag.

Warszawa tänker jag passera på håll denna gång.

Vilnius får det bli imorgon. Kanske Riga också. Oklart om det blir Tallin. Jag har aldrig varit i de tre länderna. Det är en plan för sommaren. Kanske blir det redan nu. Och Finland senare. Mo i Rana 5 juli. 👍

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025