Kartor

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Flickan och hennes kusin ska åka a-traktor till Sundsvall, har gjort en rutt i Topo-GPS mappen så dom ska välja för att undvika stora vägar. Då dom tankade ikväll så bad jag dom fråga om en karta på OK macken men det finns inte längre. Nu har jag skickat med en OK-karta som jag brukar ha i packväskan på KLR:en uti fall telefonerna tjorvar eller dom ska planera om resan.

Finns det nån som delar ut gratis kartor längre eller är man nu mer tvingad att köpa en atlas?

Finns det nån bra fickkarta inte inbunden bok som är lämplig för hoj som rekomenderas? Funderar på att köpa en eller två kartor för att ha med på hojarna.

Flickan och hennes kusin ska åka a-traktor till Sundsvall, har gjort en rutt i Topo-GPS mappen så dom ska välja för att undvika stora vägar. Då dom tankade ikväll så bad jag dom fråga om en karta på OK macken men det finns inte längre. Nu har jag skickat med en OK-karta som jag brukar ha i packväskan på KLR:en uti fall telefonerna tjorvar eller dom ska planera om resan.

Finns det nån som delar ut gratis kartor längre eller är man nu mer tvingad att köpa en atlas?

Finns det nån bra fickkarta inte inbunden bok som är lämplig för hoj som rekomenderas? Funderar på att köpa en eller två kartor för att ha med på hojarna.
För bästa upplevelse rekommenderas denna "analoga" GPS...🙂RedneckGPS.jpg

Gratis kartor kan man ofta hitta hos olika turistinformationer. Dom täcker inte större område än vad deltagande och betalande kommun/region/län/landsända är med och pyntar, men å andra sidan har dom en intressant skala och en massa poi;s redan inlagda. Minimal programmering, alltså.

Gamla mackar brukar ha ett lager av gamla kartor undanstuvade.
Med tanke på hur få städer som byter namn nuförtiden och hur ytterst få nya vägar som byggs så kan man nog föra in eventuella revideringar själv med blyerts.

Road trip i en A-traktor.
Så innerligt rätt. Det blir ett minne för livet.

Hälsa tjejerna att för varje bil som tutar och varje tönt som tränar sin fingermotorik längs vägen så står det 10 andra och applåderar det dom gör.

jag köpte en sådan här karta, inte helt perfekt. Men ändå....

Motormännens Vägatlas Sverige.
Tycker den är bra.
Lite klumpig när man kör Motorcykel
Brukar köpa den på Bokrean,ett år gammal.
Men som någon skrev,städern byter inte namn så ofta och flyttar inte heller så ofta.
Det är väl bara Kiruna.

Gratis kartor kan man ofta hitta hos olika turistinformationer. Dom täcker inte större område än vad deltagande och betalande kommun/region/län/landsända är med och pyntar, men å andra sidan har dom en intressant skala och en massa poi;s redan inlagda. Minimal programmering, alltså.

Med tanke på hur få städer som byter namn nuförtiden och hur ytterst få nya vägar som byggs så kan man nog föra in eventuella revideringar själv med blyerts.

Hälsa tjejerna att för varje bil som tutar och varje tönt som tränar sin fingermotorik längs vägen så står det 10 andra och applåderar det dom gör.
Vem fan applåderar nåt som är i vägen?

Dubbeltut och en tumme upp när jag kör om.

Tuta om ni ser en mörklila Merca W211 kombi A-traktor, vet att dom bör närma sig Långträsk nu. Jag kan ju inte annat än säga att dom är ivriga och tuffa som ger sig iväg men jag tror det kan vara nyttigt att få klara sig själv.

Dom har i alla fall med sig en av mina OKQ8 kartor den jag fick i Boliden efter att min GPS:en gett upp och jag glömt kartan I andra packväskan.

Jag gillar papperskartor då man får överblick på var man ska och vilka alternativ man kan köra, jag använder dock GPS en del men en karta känns ut bra att ha.

Äventyr skapar starka och självständiga unga vuxna!

Min son krokade min husvagn bakom sin A-traktor och åkte på semester, vi läste på och gummitolkade reglerma så att ett oregistrerat efterfordon bakom en traktor var OK (tänk manskapsbod), så vi bytte ut regskylten mot en LGF skylt så var det nästan OK

Det funkade trots att dom blev stoppad av en väldigt konfunderad polis som nog helt enkelt gav upp att hitta några regler för den kombinationen

Dottern tågluffade i Europa istället och drog på bilcamping i en gammal SAAB som jag hade fått gratis

Dom blev väldigt självständiga

Kul tråd.Ska själv köra med endast kartor framöver då jag tycker att "köra efter gps" förstör mc upplevelsen. Sen hatar jag att fippla med rutter, telefoner, skärmar, ja all teknik faktiskt. Yrkesskada.

Kul tråd.Ska själv köra med endast kartor framöver då jag tycker att "köra efter gps" förstör mc upplevelsen. Sen hatar jag att fippla med rutter, telefoner, skärmar, ja all teknik faktiskt. Yrkesskada.
En GPS som sparar spår är bra att ha, så att man när man kommer hem kan kolla var man har varit om någon undrar. :)

Då det gäller GPS så gillar jag det men jag vill oftast göra mina rutter själv ochbinte överlåta detta till en GPS eller telefon. Kan inte annat än säga att det är smidigt att följa ett spår speciellt om man kör grusvägar där det inte finns skyltar efter vägsystemen.

Då det gäller epa-ungdommarna så ska dom nog nu närma sig Lycksele vilket innebär att dom är drygt halvvägs på resan och ska ha ca 33 mil till att köra. Målsättningen är nog att ta sig till Junsele idag men dom hinner ju så långt dom hinner.

Tror också att det är bra att dom får testa på att klara sig själva och inte ha allt serverat utan får klara sig och lösa saker och ting själva.

Tror också att det är bra att dom får testa på att klara sig själva och inte ha allt serverat utan får klara sig och lösa saker och ting själva.
Det kommer bli riktiga norrlandsjägare av dom.

Senast jag fick en karta gratis var i Paris, ca 10 år sen. Det finns ju offlinekartor man kan ha i telefonen ifall masterna inte funkar.

Jag kan väl uppdatera läget att epa-ungdomarna nu nått Sollefteå så dom har nu bara ca 10 mil kvar till målet i Holm. Dom bör alltså vara framme nån ikväll vid sju åtta tiden om man räknar med att dom stannar för att äta middag.

Ser nån dom på sträckan Sollefteå, Bispgården, Liden så får ni tuta och vinka.

Jag kan väl uppdatera läget att epa-ungdomarna nu nått Sollefteå så dom har nu bara ca 10 mil kvar till målet i Holm. Dom bör alltså vara framme nån ikväll vid sju åtta tiden om man räknar med att dom stannar för att äta middag.

Ser nån dom på sträckan Sollefteå, Bispgården, Liden så får ni tuta och vinka.

Du skulle ha postat rutten innan så att vi hunde ha haft spontan sporthojsträff efter dom vägarna och legat bakom och stresstutat i några mil :ROFLMAO:

Du skulle ha postat rutten innan så att vi hunde ha haft spontan sporthojsträff efter dom vägarna och legat bakom och stresstutat i några mil :ROFLMAO:

Det hade varit nåt. I alla fall så kom dom fram kvart i sju ikväll, 735 km på tre dagar i en A-traktor är ju ändå lite imponerande.

Vart är den där gulröda Europakartan som man hade runt 1988-1992? Vad hette det märket? Finns de idag på tradera tro?

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025