Harley-Davidson Nightster

Det där förvånade mig mäkta.

Pan American något att ha?
Absolut. Gav ett otroligt förtroende när tempot var roligt så att säga.

Det den dock inte har är den riktiga " jävlars vad den går" känslan. Upplevde maskinen linjär och utan spets. Där är min ducati mysigare.

Personligen tycker jag att den gör sig bättre irl än på bild.20210925_113529.jpg
 
Hur många av er har ens kört en modern hd?.
Sporthoj i all ära men jag ser hellre att folk åker hoj oavsett vad dom åker på. En fler av oss, färre av dom!

Helt rätt, klanka på märken eller hojtyp är antingen moppefukko eller trollgruppen motorcyklisternas fb.

Huvudsaken man har kul och gillar att köra på två hjul!
 
Här i MCMclassic
Citat: När Sportster S med helt ny, vattenkyld V-twin lanserades förra året var det många som tänkte att det sura äpplet var rätt fult också.
slut citat

Funderar över
det sura äpplet
är det en googleöversättning eller bara jag som inte hänger med ?
Någon som kan förklara varför HD är "sura äpplen" ?
 
Det sura äpplet är väl att den luftskylda sportstern gick i graven och blev ersatt med något som inte tilltalade målgruppen. Ungefär så läser jag det.

Har man matat sina följare under mer än 60 år att en Sportster ser ut exakt så här, så är det svårt att rulla fram något som ser ut som något som blivit ihoptrampat och kalla den Sportster.
 
Det är väl ganska få som köper en HD för den höga tekniknivån?
 
Återupplivar en gammal tråd här, då jag precis köpt mig en ny Nightster special, som första hoj. Har alltid drömt om en HD och denna kändes som en bra start. Denna har ju fått fina recensioner och skall ju vara både pigg, lättkörd och ganska allround om man ska tro alla tester på YouTube. Håller på att ta kortet, så jag har knappt kört den, men den känns verkligen riktigt trevlig och ger att bra intryck. Ska jag klaga på nåt hittills så är det väl ljudet då, som såklart inte är det där klassiska HD-soundet, men det kan jag leva med. Finns ju massor av eftermarknadsprylar till dessa hojar redan också.

Nån fler här som har nån erfarenhet av hojen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nån fler här som har nån erfarenhet av hojen?
Jag har suttit på en, 2022 nån gång när jag var förbi ProBike medans dom fortfarande låg i Sätra. Skulle låna en tång där då vi hade en ventil som krånglade. Jag gick in och sa "Hej, har ni en tång?" så såg jag nightstern, och undrade vad det var för konstig Harly. Men jag gillade den, den var låg, svart, modern, som en Batman-Harly. Tänkte *nästan* köpa den då, men jag var i min KLX230-period och nightster är en mycket kraftfull hoj.

Så det är alltså din .. första hoj? Har du kört cross eller haft göra nåt med motorcyklar tidigare? Du vet, du behöver vara mycket försiktig med sådan kraft, i synnerhet i början.
 
Jag har suttit på en, 2022 nån gång när jag var förbi ProBike medans dom fortfarande låg i Sätra. Skulle låna en tång där då vi hade en ventil som krånglade. Jag gick in och sa "Hej, har ni en tång?" så såg jag nightstern, och undrade vad det var för konstig Harly. Men jag gillade den, den var låg, svart, modern, som en Batman-Harly. Tänkte *nästan* köpa den då, men jag var i min KLX230-period och nightster är en mycket kraftfull hoj.

Så det är alltså din .. första hoj? Har du kört cross eller haft göra nåt med motorcyklar tidigare? Du vet, du behöver vara mycket försiktig med sådan kraft, i synnerhet i början.

Yes! Har inte så mycket erfarenhet av hojar. Jag är dock försiktig av mig och ingen fartdåre längre (snart 50). Tycker hojen känns väldigt lätt att hantera och extremt förlåtande, det lilla jag provat. Låg tyngdpunkt och låg sitthöjd. Passar mig väldigt bra rent ergonomiskt.

Jag vet att den har väldigt mycket kraft, vilket jag såklart har respekt för. Tänker dock att jag ska köra den i ”rain-mode” till en början(motorn är väldigt strypt och idiotsäkrad typ i detta läge). Sedan får man gå över på ”road” och ”sport” när man känner sig trygg med det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Har ni problem med finmotoriken i händerna?
Det är högerhanden som avgör kraften hojen använder sig av.
Och på en hoj med kraften av en normal startmotor kan det väl inte behövas rain mode?
 
Har ni problem med finmotoriken i händerna?
Det är högerhanden som avgör kraften hojen använder sig av.
Och på en hoj med kraften av en normal startmotor kan det väl inte behövas rain mode?

Ska man tro testerna av denna hoj så är det rätt bra skjuts i den, så det är nog inte fel att vara lite försiktig. Det är ju vad jag förstått en av HD:s snabbaste hojar, är väl bara Sportster S som är snabbare.

Men absolut sitter det i högerhanden. Med lite förnuft blir det nog bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 


fast...jag skulle gärna ha en HD med avgrundskraftsbottenvrid iof. Utan vibrationerna.

Denna hoj har sin kraft mellan 4500-9000 varv, så det är ju definitivt inte som en klassisk luftkyld v-twin


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ska man tro testerna av denna hoj så är det rätt bra skjuts i den, så det är nog inte fel att vara lite försiktig. Det är ju vad jag förstått en av HD:s snabbaste hojar, är väl bara Sportster S som är snabbare.

Men absolut sitter det i högerhanden. Med lite förnuft blir det nog bra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Var och en får ju tycka om vad den vill, jag vänder mig bara mot det ofta återkommande att hojarna är så starka så de är farliga. Gasa lagom så ordnar det sig :-)
Och det var väl i o f s Uncle Tom som oroade sig.
I det här fallet är det 90hk på 220kg, ungefär som min Honda 900 från 81.
Det finns inget farligt i det annat än om vägegenskaperna är hemska och även då är det högerhanden som avgör inte hojen.
 
Var och en får ju tycka om vad den vill, jag vänder mig bara mot det ofta återkommande att hojarna är så starka så de är farliga. Gasa lagom så ordnar det sig :-)
Och det var väl i o f s Uncle Tom som oroade sig.
I det här fallet är det 90hk på 220kg, ungefär som min Honda 900 från 81.
Det finns inget farligt i det annat än om vägegenskaperna är hemska och även då är det högerhanden som avgör inte hojen.
Det är väl inte så märkliga effektsiffror. På en eller andra hållet. Varenda adv hoj har ju den här vikten med de hästkrafterna. Dom flyttar på sig ganska duktigt. Och med Harley vrid lär det flytta på sig ännu mer. Som vanligt när det gäller Harley dömer "experterna", som aldrig kört en Harley, ut den utan vidare. Men ok, dom körde en sportster från nittiotalet för längesen och den var minsann skit. Så då vet dom ju.
 
Och grattis till hojen! Den e snygg! På med ett avgas så du får Harleyljud tills du tröttnar. Det är rätt skönt få lagom ljudnivå med. Talar av erfarenhet och mycket nöjd med db-killern i min Dyna... 😬😆
 
Och grattis till hojen! Den e snygg! På med ett avgas så du får Harleyljud tills du tröttnar. Det är rätt skönt få lagom ljudnivå med. Talar av erfarenhet och mycket nöjd med db-killern i min Dyna...

Tack! Gillar den skarpt hittills
baaf6b68ff5cd82a089b3f230ca0e32f.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Det är väl inte så märkliga effektsiffror. På en eller andra hållet. Varenda adv hoj har ju den här vikten med de hästkrafterna. Dom flyttar på sig ganska duktigt. Och med Harley vrid lär det flytta på sig ännu mer. Som vanligt när det gäller Harley dömer "experterna", som aldrig kört en Harley, ut den utan vidare. Men ok, dom körde en sportster från nittiotalet för längesen och den var minsann skit. Så då vet dom ju.

Men det här med vrid, Harleymotorer har ju inte särskilt högt vridmoment i jämförelse med andra lika stora motorer? :va

1700 cc Harley har typ 150Nm, det har KTM och BMW ur 1300 cc. Om vi pratar adv hojar. (Och då har de betydligt högre effekt)

Pan American har 128Nm vid 6750 rpm, betydligt lägre än konkurrenterna med lika stora motorer.

Nu kan de ju vara ytterst trevliga på andra sätt men att de skulle ha så enormt vrid köper jag inte.


Med vänlig hälsning,
 
Men det här med vrid, Harleymotorer har ju inte särskilt högt vridmoment i jämförelse med andra lika stora motorer? :va

1700 cc Harley har typ 150Nm, det har KTM och BMW ur 1300 cc. Om vi pratar adv hojar. (Och då har de betydligt högre effekt)

Pan American har 128Nm vid 6750 rpm, betydligt lägre än konkurrenterna med lika stora motorer.

Nu kan de ju vara ytterst trevliga på andra sätt men att de skulle ha så enormt vrid köper jag inte.


Med vänlig hälsning,
Du får väl ta o testa en Harley. De e fina grejer det.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top