Motorolja igen...

Har en så gammal hoj att Suzuki rekommenderar API SF/SG eller API SH/SJ olja.

View attachment 504224


Själv tänkte jag direkt när nya BMW S1000RR fick kamaxelras efter ca 2000 mil under Motorrads 5000 mil test på 2009 års MC-olja.
Varför har oljeblandarna minskat inblandningen av ZDDP i oljorna ?
Lubrication explained på youtube har matnyttigt på ämnet - drar till minnes att det är miljömässiga anledningar i spel. Även för mycket zddp anges direkt hämmande för dess funktion (likt för kakig färg spricker)
 
Hur stora problem hade andra hojar i samma segment,alltså R1,CBR1000,GSXR osv?
Känns som problemet mer är BMW än oljan.
Kan så vara 1998 tog BMW i USA och varnade för nyare olja med minskad ZDDP.
1727255997640.png
Men här på SH är det kanske oljebolagen som vet bättre än MC-tillverkarna !?!
Lite som att Batteriladdtillverkarna vet bättre hur man laddar batterier än batteritillverkarna ?:rofl
 
Kan så vara 1998 tog BMW i USA och varnade för nyare olja med minskad ZDDP.
View attachment 504232
Men här på SH är det kanske oljebolagen som vet bättre än MC-tillverkarna !?!
Lite som att Batteriladdtillverkarna vet bättre hur man laddar batterier än batteritillverkarna ?:rofl
Oljetillverkarna vet definitivt bättre än lallare på hojforum iallafall.
Men nu börjar du ju yra om något annat gammalt tyskt skit.
Var BMW sämst i klassen 2009 eller gick kamaxlarna ner sig på nolltid för alla tillverkare?
 
Har en så gammal hoj att Suzuki rekommenderar API SF/SG eller API SH/SJ olja.

View attachment 504224


Själv tänkte jag direkt när nya BMW S1000RR fick kamaxelras efter ca 2000 mil under Motorrads 5000 mil test på 2009 års MC-olja.
Varför har oljeblandarna minskat inblandningen av ZDDP i oljorna ?
Det fanns en användare som drev detta med ZDDP som en mission. Fanns i någon biltemaolja avsedd för (turbo)dieslar, om jag minns rätt. Denna olja fick sedan ändrad spec eller togs ur sortimrntet.
Var det du och var det under samma nick?
 
Jag är för att leta upp en olja med det innehåll den ska ha/man vill ha.

Men att blanda i tillsatser ser jag som att spela tärning. Oljorna är kombinerade av en "neutral" bas och paket av tillsatser. Som är balanserade för att ge önskade egenskaper. Det är lång ifrån givet vad en tillsats hög till har för verkan, mer än att berika dem som säljer sådana.
 
Jag är för att leta upp en olja med det innehåll den ska ha/man vill ha.

Men att blanda i tillsatser ser jag som att spela tärning. Oljorna är kombinerade av en "neutral" bas och paket av tillsatser. Som är balanserade för att ge önskade egenskaper. Det är lång ifrån givet vad en tillsats hög till har för verkan, mer än att berika dem som säljer sådana.
Folk gör ju likadant med sig själva. Äter hyfsat OK och kompletterar med något de hittat på "hälsokostaffären" som påstås innehålla en skvätt vitaminer som man antagligen inte har brist av. I själva verket är det murbruk och socker man får.
Skulle det innehålla det som påstås får systemet hantera överskottet.

I motorfallet är det KTMs fel att kamaxlarna verkar vara gjorda av ost.
 
Det fanns en användare som drev detta med ZDDP som en mission. Fanns i någon biltemaolja avsedd för (turbo)dieslar, om jag minns rätt. Denna olja fick sedan ändrad spec eller togs ur sortimrntet.
Var det du och var det under samma nick?
Det kan ha varit jag. Under Nicket Den återfödde (försök logga in med det Nicket på en dator med Franskt tangentbord, jag gav upp)
När jag läste olje specarna för SV650S -00 kom jag fram till att den olja som då passade bäst på Suzukis oljespec hos Biltema var Biltema's turbodiesel 10W-40 eller möjligen 15W-40. Det här var gissar jag 2011 och minnet sviker. Likadant när Rafael berättade omkring 2015 att han körde sin BMW R90S på Biltema's 5W-50 och den då passerat 38000 mil, borrats men ramlager och vevaxel var OK så testade jag Biltema's 5W-50 i först Suzuki SV650S och sedan i Sprint RS utan slir på kopplingen. Gör inte om det idag, Biltema byter oljeleverantör i nästan samma takt som året växlar årstider så idag är det helt andra oljor än för 10 år sedan.
 
Last edited:
Oljetillverkarna vet definitivt bättre än lallare på hojforum iallafall.
Men nu börjar du ju yra om något annat gammalt tyskt skit.
Var BMW sämst i klassen 2009 eller gick kamaxlarna ner sig på nolltid för alla tillverkare?
Och tillverkarna av Batterimaskiner vet definitivt bättre än svenskar vad dom ska ha för batterimaskiner. Att svenskarna inte förstår kinesiska, va det jör ju alla !
Med rätt (dyrare) kamaxlar håller de men blir det fel på härdningen håller de inte.
Enligt en kamaxeltillverkare jag träffade för länge sedan.
 
Hellre 4L ny Biltemaolja i motorn än gammal långmilad övervintrad hyperolja.

Tror det är viktigare att undvika de billigaste oljefiltren. Där vill jag helst ha Suzuki eller alt beprövad eftermarknad.
 
Med rätt (dyrare) kamaxlar håller de men blir det fel på härdningen håller de inte.
Enligt en kamaxeltillverkare jag träffade för länge sedan.
Det fick Mercedes lära sig den hårda vägen i början av -90 talet. Bytte motorer på några bilar där kamaxeln gick ner sig på ettans cylinder. Den hydrauliska ventiljusteringen glatt anpassade sig efter den nya kamprofilen, vilket tillslut fick ventilerna att gnugga kolven och gå av.
 
Bryter min egen regel om motorolja på internetforum....

Har en dunk sbk olja som nog har nästan 10år på nacken men jag tänker att den stått i mitt garage med locket på utan besvärande yttre faktorer (värme, kyla etc). Tänker att det är dags för oljebyte på gixxern snart och vill inte i onödan köpa ny olja om inte någon kan visa på att motordelar bryts ner till beståndsdelar om man använder en så gammal olja?

Att pusha för andra märken osv är lönlöst då jag endast kommer köpa samma olja igen då den funkat i alla år och inte får kopplingen att slira på K5-K6 som tex Castrol.
 
Last edited:
Den har ju uppenbarligen inte funkat de senaste 10 åren :cool:
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top