Hjälmfråga - dags att byta

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Tuono 1000 Factory BMW R1200S (det kommer mera)
Hej
får ställa en bredare fråga om hjälmbyte.
Skall kassera min Arai Profile V och letar efter något nytt
Förutom Araien har jag en Shoei Neotec I och en Shoei X-Spirit III. Tyvärr får jag svinont runt huvudsvålen av båda efter någon timmas körning vilket gör att Neotec bara används när jag kör ärenden in till stan o X-Spirit bara används på bana - den är lätt men bullrar rejält trots att den sitter tight runt både huvud, hals o nacke.

Ny hjälm skall vara bra på a) tyst b) bekväm för långkörning c) bra kvalitet

Finns det någon Shoei som kan funka eller är alla stöpta i samma form som ger ont i min skalle? Annars gillar jag deras kvalitet

Schubert går bort - fel form

Arai har funkat men inte Quantum - fel form. Dessutom är deras vindskydd vid hakan ganska simpelt (på min Profile V - det ramlar av när man sätter på sig hjälmen)

HJC har jag provat deras öppningsbara RPHA 91 - den kändes rätt så OK
Finns det någon integral som rekommenderas?

Caberg Drift EVO II - integral, satt bra men efter tidigare fråga och recensioner på nätet så är jag tveksam - den får kommentarer om att inte hålla så bra (visirknäppe o interiör)

AGV - är som enhörningar - väldigt svåra att få syn på - men kan det vara värt att leta upp någon modell att testa

Shark - samma som AGV

Sedan finns oändliga mängder med andra märken som jag bara flyktigt noterat - vad kan vara värt att prova?

Min förra hjälm var en HJC FG-ST som passade min skalle perfekt, nu har jag en Scorpion EXO-1400 EVO II och den passar också kanon. Största skillnaden är att Scorpion hjälmen är betydligt tystare än min HJC. Jag mycket nöjd med min Scorpion hjälm. Sedan är urtagen i hjälmen som gjorda för 40mm JBL högtalare (har Cardo Neo), dom sitter nästan med presspassning.

Jag har en Shark Spartan RS Carbon, köpt på XLmoto. Den sitter skönt på min skalle i alla fall, lätt att få på glasögonen med den också om man som jag har det handikappet.

Min förra hjälm var en HJC FG-ST som passade min skalle perfekt, nu har jag en Scorpion EXO-1400 EVO II och den passar också kanon. Största skillnaden är att Scorpion hjälmen är betydligt tystare än min HJC. Jag mycket nöjd med min Scorpion hjälm. Sedan är urtagen i hjälmen som gjorda för 40mm JBL högtalare (har Cardo Neo), dom sitter nästan med presspassning.
Provade du innan? Scorpion har jag inte sett så mycket av hos handlare

Ny hjälm skall vara bra på a) tyst b) bekväm för långkörning c) bra kvalitet

Arai har funkat men inte Quantum - fel form. Dessutom är deras vindskydd vid hakan ganska simpelt (på min Profile V - det ramlar av när man sätter på sig hjälmen)
Jag är kanonnöjd med min Arai RX7 Evo, inte priset dock men allt annat.

Provade du innan? Scorpion har jag inte sett så mycket av hos handlare
Absolut, skulle aldrig köpa en hjälm av nytt märke utan att prova först. Nu hade jag turen att en kompis köpte en lika dan hjälm fast i kolfiber, det var så som jag blev nyfiken på dessa hjälmar. Året efter tog vi bilen till Berlin och som av en ren otur råkade jag passera förbi en Louis butik som hade ett stort sortiment på hjälmar, frugan var inte lika imponerad av utbudet i butiken :giggle:.

Arai och Shoei är två hjälmar för olika huvudformer fick jag lära mig 2010 typ här på sporthoj. Har inte haft nån av dem. Men tydligen ska Shoei passa bättre på mitt huvud. Köpte en Schubert å hade i massa år
Tröttna på kragen å klippte bort den.
Det här med hjälmar är svårt
Nu är det en blåsig hjälm från Jula jag kör med😄 Den är inte heller perfekt🤭

Förr hade jag alltid Arai. När jag skulle byta en gång så tänkte jag testa något annat som inte kostade lika mycket.
Nu är jag inne på min tredje HJC rpha den sist blev en rpha 71
Så får min huvudform passar hjc lika bra som Arai och jag upplever att hjc är lika kvalitet

Åk nånstans där det finns ett bra utbud och prova.
Bullret fixar du med öronproppar, finns inga hjälmar som löser det.
Dessa är bäst:
Jo, kör alltid med pluggar, men ex. Neotec är väldigt mycket tystare än X-Spirit vilket inte är underligt eftersom X-Spirit är mer av en racehjälm, verkar ha mindre isolering och inte går så långt ner över halsen som Neotec.
Tänkte ta en runda runt Göteborg imorgon och se vad som erbjuds. Handelsboden, Ahlqvist o Johans ser tyvärr ut att nästan samma sortiment med några avvikelser.

Förr hade jag alltid Arai. När jag skulle byta en gång så tänkte jag testa något annat som inte kostade lika mycket.
Nu är jag inne på min tredje HJC rpha den sist blev en rpha 71
Så får min huvudform passar hjc lika bra som Arai och jag upplever att hjc är lika kvalitet
Kan bara hålla med. Väldigt skön hjälm men stor som ett as.
Kör jag kortare turer medIMG_0845.jpeg

Har Arai RX-7V och Shark Race-R. Tycker klart bäst om Shark. Bättre visir och inredningen går att ta ut och tvätta.

Jo, kör alltid med pluggar, men ex. Neotec är väldigt mycket tystare än X-Spirit vilket inte är underligt eftersom X-Spirit är mer av en racehjälm, verkar ha mindre isolering och inte går så långt ner över halsen som Neotec.
Tänkte ta en runda runt Göteborg imorgon och se vad som erbjuds. Handelsboden, Ahlqvist o Johans ser tyvärr ut att nästan samma sortiment med några avvikelser.
SMX sports verkar ha Scorpion hjälmar.

Suomy är ett annat alternativ som passar min skalle.
HJC och AGV sedan tidigare, men fortsätter nog med Suomy ett tag

Från en rälig skåning😊
Har tittat lite efter Suomy men finns vad jag kan se inte möjlighet att prova någonstans (vare sig nära eller långt härifrån)

Åk nånstans där det finns ett bra utbud och prova.
Bullret fixar du med öronproppar, finns inga hjälmar som löser det.
Dessa är bäst:
Kör med gjutna proppar från eartech. Har hopplösa örongångar så inga standard passar. Skumproppar ramlar ur när man tar av/på sig krukan om man inte klipper av dom lite så att dom blir kortare och då sitter dom ändå bara halvbra.

Suomy är ett annat alternativ som passar min skalle.
HJC och AGV sedan tidigare, men fortsätter nog med Suomy ett tag

Från en rälig skåning😊

Suomy är ett favoritmärke här.

Dom höll längst av alla fast vid att hålla all produktion hemma i Italien, men producerar volymer i Asien nu.
Dock inte Kina, vilket jag tackar för.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...