Vad ska man ha för bakdäck?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hej på er.

Det börjar bli dags att sätta på nytt gummi i bak på min Ktm 950 sm. Idag sitter det ett Pirelli Angel GT II på som jag varit nöjd med även om det tagit slut lite för fort.
Hojen går enbart på landsväg och hjulet slits mest i mitten tyvärr. Dimensinonen på bakdäcket är 180 55 17 kanske är bäst att tillägga.

Jag känner att jag har dålig koll på hur däckmarknaden ser ut idag, vad man bör handla, var man bör handla osv. Jag har tänkt att beställa på nätet och så får min lokala däckkrängare montera.

Pris och hållbarhet är en viktig faktor i mitt val men vill inte heller sätta på något skitdäck som inte går att lita på. Kom gärna med inspel.

Tack på förhand.
 
▼ Ad by Refinery89
Bytte precis till Michelin Road 6 fram men har begränsad erfarenhet och mil på det nog för att egentligen uttala mig. Dock, styr mycket lättare och är stabilare i spåriga kurvor än det gamla, troligen pga inte slitet i mitten ännu. Ersatte ett Dunlop Sportmax med 1,5mm mönster i mitten (förra ägaren monterade det).

Kommer bli ett likadant bak till nästa säsong.
 
Bytte precis till Michelin Road 6 fram men har begränsad erfarenhet och mil på det nog för att egentligen uttala mig. Dock, styr mycket lättare och är stabilare i spåriga kurvor än det gamla, troligen pga inte slitet i mitten ännu. Ersatte ett Dunlop Sportmax med 1,5mm mönster i mitten (förra ägaren monterade det).

Kommer bli ett likadant bak till nästa säsong.
Och du är gammal...gubbe! :hjarta
 
▼ Ad by Refinery89
Hej på er.

Det börjar bli dags att sätta på nytt gummi i bak på min Ktm 950 sm. Idag sitter det ett Pirelli Angel GT II på som jag varit nöjd med även om det tagit slut lite för fort.
Hojen går enbart på landsväg och hjulet slits mest i mitten tyvärr. Dimensinonen på bakdäcket är 180 55 17 kanske är bäst att tillägga.

Jag känner att jag har dålig koll på hur däckmarknaden ser ut idag, vad man bör handla, var man bör handla osv. Jag har tänkt att beställa på nätet och så får min lokala däckkrängare montera.

Pris och hållbarhet är en viktig faktor i mitt val men vill inte heller sätta på något skitdäck som inte går att lita på. Kom gärna med inspel.

Tack på förhand.
Jag fick ungefär samma antal mil med Angel GT som Road 5. Road 6 har jag inte testat och kan därför inte uttala mig. Är det jättestor skillnad i livslängd mot Road 5, ni som vet?
Kört en del Metzeler Z8 interact. Köper du det med (M) i beteckningen får du ett double compound. Kommer jag lägga på nästa gång. Inte för att de är bättre, möjligen likvärdiga och hyfsat billiga.
 
Jag fick ungefär samma antal mil med Angel GT som Road 5. Road 6 har jag inte testat och kan därför inte uttala mig. Är det jättestor skillnad i livslängd mot Road 5, ni som vet?
Kört en del Metzeler Z8 interact. Köper du det med (M) i beteckningen får du ett double compound. Kommer jag lägga på nästa gång. Inte för att de är bättre, möjligen likvärdiga och hyfsat billiga.
För mig skiljde det ca 20% till road 6 fördel, ingen skillnad i körstil men kanske lite aningens mer rakt framkörning med road 6
 
För mig skiljde det ca 20% till road 6 fördel, ingen skillnad i körstil men kanske lite aningens mer rakt framkörning med road 6
Det är ju en del. Skönt att slippa täta byten men då får man också köra lite längre med ett möjligtvis ”tråkigt” slitage. Å andra sidan får jag kanske byta lite för tidigt inför en längre tur.

Skiljer drygt 200 mellan Road 5 och 6 bakdäck, alltså ca 10% där jag köpt på sistone. Då lönar det sig iofs. Sen tillkommer ju bytet om man lejer bort. Å andra sidan finns det få saker som slår de första turerna med friska däck!

Angel Gt och Metzeler Z8 får man in både byte och frakt i priset jämfört med Road6. 20 resp 25% ner. Är nöjd när jag får en uppsättning levererad och monterad för runt 3000 istf 4000.
 
Last edited:
Det är ju en del. Skönt att slippa täta byten men då får man också köra lite längre med ett möjligtvis ”tråkigt” slitage. Å andra sidan får jag kanske byta lite för tidigt inför en längre tur.

Skiljer drygt 200 mellan Road 5 och 6 bakdäck, alltså ca 10% där jag köpt på sistone. Då lönar det sig iofs. Sen tillkommer ju bytet om man lejer bort. Å andra sidan finns det få saker som slår de första turerna med friska däck!

Angel Gt och Metzeler Z8 får man in både byte och frakt i priset jämfört med Road6. 20 resp 25% ner. Är nöjd när jag får en uppsättning levererad och monterad för runt 3000 istf 4000.
Kan komma med ett resultat på Metzeler Roadtec 02 lite senare i sommar. :hihi
Kommer inte vara direkt jämförbart förvisso då detta sitter på en Aprilia V2 och inte en radfyra.
 
▼ Ad by Refinery89
Kan komma med ett resultat på Metzeler Roadtec 02 lite senare i sommar. :hihi
Kommer inte vara direkt jämförbart förvisso då detta sitter på en Aprilia V2 och inte en radfyra.
Nu kör jag radfyra igen men de flesta däcken under de senaste 10 åren har tuggats sönder av twinnar. 2/3 iaf.

Edit;
Mer relevant… Frågeställaren kör twin.
 
Last edited:
▼ Ad by Refinery89
Metzeler av nämnd modell är trevliga däck men har en otrevlig egenhet att gå från halvbra till corden framme på några tiotals mil. Har varit med om det många gånger på turer (inte mina däck) där någon till och med blev strandad i Harstad över en helg pga att däcket ”plötsligt” tog slut.
Även i Göteborg har jag blivit tvungen att vänta på kamrat som fått fram corden en fredag kväll. Och en kompis fick lämna hojen i Gällivare då dimensionen inte ens gick att uppbringa i norra Sverige.

Alltid Metzeler. Annars toppendäck!


Med vänlig hälsning,
 
Metzeler av nämnd modell är trevliga däck men har en otrevlig egenhet att gå från halvbra till corden framme på några tiotals mil. Har varit med om det många gånger på turer (inte mina däck) där någon till och med blev strandad i Harstad över en helg pga att däcket ”plötsligt” tog slut.
Även i Göteborg har jag blivit tvungen att vänta på kamrat som fått fram corden en fredag kväll. Och en kompis fick lämna hojen i Gällivare då dimensionen inte ens gick att uppbringa i norra Sverige.

Alltid Metzeler. Annars toppendäck!


Med vänlig hälsning,
Minns första gången jag körde slut på ett bakdäck. Det var ett Metzeler M7RR på min KTM 690 Duke och gick från ca 0,5 mm mönsterdjup till cord på 4 mils inspirerad körning. Märkte det då jag fick hjulspinn på 3:an vid gaspådrag över backkrön. Hade helt nytt hojkort så jag blev skitskraj och puttrade sista 2 milen hem i typ 50 km/h. Väl hemma så såg jag samtliga wire i mitten totalt blottade hela varvet runt.
 
Kompisen fick tid (Metzeler M7 med corden framme) hos en däckfirma i Bellevue utanför Göteborg. Vi for dit måndag morgon och när jag parkerar hojen utanför hör jag en diffus smäll. Fotade hojen innan jag förstod vad det var. Kolla bakhjulet på den stora bilden.

Ni som sett filmen ”Chaplins pojke” ler förstås.

98e15b06ae107167184be1c199e787ba.jpg

5e3e16d362d8360846fbe9c1a3a5bf5f.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

▼ Ad by Refinery89
Back
Top
▼ Ad by Refinery89
▼ Ad by Refinery89