Kommer KTM överleva?

Knappast oväntat att man har svårt att få tag på delar från underleverantörer när man lämnat dem hängande i ovisshet i ett halvår samt bara betalat en bråkdel av det man är skyldig.
Nä, fler än en av dem har väl gått i konken till och med?

Det känns som att den kaxiga återstarten av produktionen var en bluff som inte gick vägen, avsedd att få folk att tro att de är på gång och därmed leverera.

För man kan väl inte vara så väck att man inte är medveten om problemen?
 
Last edited:
Du kan beställa en "KTM" på AliBaba idag. Kostnad några tior. Kvalitet? Tja, vad begär du egentligen? Chris Birch är inte med och promotar. Därav det låga priset?

1000019199.png
 
Vill man ha en tvåhjulig KTM men utan att riskera att deala med ett bolag på fallrepet kan man även kontakta KTM fahrrad men då får man trampa själv.

Bolaget kände sig tvungna att publicera en notis om att de inte har något med KTM AG/Pierer Mobility att göra och att deras finanser och produktion är i god ordning ända sedan de skildes åt från original-KTM 1992 när bolaget körde i diket förra gången (de producerar tydligen flera hundratusen cyklar om året, oklart var de säljs dock, har aldrig sett någon).

 
Vill man ha en tvåhjulig KTM men utan att riskera att deala med ett bolag på fallrepet kan man även kontakta KTM fahrrad men då får man trampa själv.

Bolaget kände sig tvungna att publicera en notis om att de inte har något med KTM AG/Pierer Mobility att göra och att deras finanser och produktion är i god ordning ända sedan de skildes åt från original-KTM 1992 när bolaget körde i diket förra gången (de producerar tydligen flera hundratusen cyklar om året, oklart var de säljs dock, har aldrig sett någon).

Min gamla mountainbike är en KTM tror det är ungefär 10 år sedan jag köpte den. Då min lokala mc firma (som då sålde KTM motorcyklar)tog hem och sålde några. Den har fungerat felfritt och ett tag cyklade jag ganska mycket mtb slingor i skogen.
 
Min gamla mountainbike är en KTM tror det är ungefär 10 år sedan jag köpte den. Då min lokala mc firma (som då sålde KTM motorcyklar)tog hem och sålde några. Den har fungerat felfritt och ett tag cyklade jag ganska mycket mtb slingor i skogen.

Vad är ”KTM” på dem förutom färgen?


Mvh
 
Knappast oväntat att man har svårt att få tag på delar från underleverantörer när man lämnat dem hängande i ovisshet i ett halvår samt bara betalat en bråkdel av det man är skyldig.

Precis.

KTM’s enda problem är inte heller att de nu har svårt att få fram delar. De har ju också tappat ganska mycket kompetens under den turbulenta tiden. Dels genom anställda som fick gå. Dels genom underleverantörer man mer eller mindre avsiktligt skickat i kånken. Dels genom underleverantörer som fortfarande lever men inte vill ha med KTM att göra igen…
 
Precis.

KTM’s enda problem är inte heller att de nu har svårt att få fram delar. De har ju också tappat ganska mycket kompetens under den turbulenta tiden. Dels genom anställda som fick gå. Dels genom underleverantörer man mer eller mindre avsiktligt skickat i kånken. Dels genom underleverantörer som fortfarande lever men inte vill ha med KTM att göra igen…
Det förstås. Men hur ser det ut för t ex Husqvarna och Gasgas då? Tuffar dom på som vanligt, eller är dom också drabbade av KTMs lilla 'felräkning'?

Tänkte om man kanske kunde, i sann affärsmässig anda, byta plaster och logga på dom maskinerna och skylla på att " .. det var Husqvarnas fel!"
 
Kina "steppar in" och tar över? Dom kan väl trycka ut vad skit som helst på kort tid. Kvalitet har ju aldrig varit något som stoppat KTM. Allt kan säljas med mördande reklam på världsstjärnor som hoppar en överviktig orange gris över en pickup i Moab.

1000019206.webp
 
Jag förstår det, men är dom alltså drabbade av KTMs problem med? Är det samma fabriker och samma leverantörer då?

Eller ifall KTM 'dör', kommer Husqvarna och Gasgas fortsätta?
Tittar du på 690/gasgas 700 och husqvarna 701 så är allt lika förutom färg på plast/ram och detaljer typ som att gasgas har gjutna fälgar på sm-varianten så ja det är samma hojar i olika tappning
 
Jag förstår det, men är dom alltså drabbade av KTMs problem med? Är det samma fabriker och samma leverantörer då?

Eller ifall KTM 'dör', kommer Husqvarna och Gasgas fortsätta?
Om märkena dör eller blir upp köpta av någon annan är omöjligt att veta nu
Men som sades här ovan är att det är samma cyklar med olika ktm konfigurationer
 
Jag förstår det, men är dom alltså drabbade av KTMs problem med? Är det samma fabriker och samma leverantörer då?

Eller ifall KTM 'dör', kommer Husqvarna och Gasgas fortsätta?

Alltså du verkar ju inte alls förstå. :)

KTM är en tillverkare. Vilken färg produkterna har är inte intressant i sammanhanget.

Hva och Gasgas är exakt samma hojar med mycket små detaljändringar (typ fjädring eller design av kåpa (890/901) byggda av samma delar i samma fabriker.

MV Agusta var ett annat varumärke som ägdes av KTM men det var helt andra hojar i andra fabriker och det märket såldes ju i slutet av 2024.


Mvh
 
Jag ser att dessa hojar ligger på ungefär samma prisklass, så jag kan inte riktigt tillämpa min snålhet här.

Hojar Gasgas.jpg

Husqvarna ligger väl snäppet högre i pris, förmodligen pga bromsarna och kanske nån exklusivare ytbehandling på nåt motorlock. Jag tror inte själva färgen är dyrare, även om den röda (Gasgas) ser aningens billig ut.

Hojar Husk.jpg
 
Alltså du verkar ju inte alls förstå. :)

KTM är en tillverkare. Vilken färg produkterna har är inte intressant i sammanhanget.

Hva och Gasgas är exakt samma hojar med mycket små detaljändringar (typ fjädring eller design av kåpa (890/901) byggda av samma delar i samma fabriker.

MV Agusta var ett annat varumärke som ägdes av KTM men det var helt andra hojar i andra fabriker och det märket såldes ju i slutet av 2024.


Mvh
Precis, nu hänger jag verkligen inte med. Men låt inte det hindra hypotesen ifall KTM går under, går då även Husq och Gasgas under också? Eller är dessa två märken oberoende av KTM?

.. och häng inte upp dig på färgen, det gör jag så bra själv ;)
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top