Triumph Trident 660 eller Husqvarna Vitpilen 701?

hampanfo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2018
Ort
Vällingby
Hoj
Ducati Scrambler urban motard 2022
Ska köpa min första hoj för att ta mc kort och jag tänkte också köra upp på denna hoj. Jag har fastnat för Triumph trident 660 och Husqvarna vitpilen 701. Jag gillar designen och den lätta vikten på vitpilen men den har också clipons vilket kan vara dåligt på lågfarten. Sen läste jag också att tjänstevikten på en tung mc ska vara minst 175 kg och vitpilen ligger på 166 kg. Innebär det att jag alltså inte kan köra upp på en vitpilen 701? Triumph trident har en mer upprätt körställning och bättre styre samt en vibrationsfri trecylindrig motor, tjänstevikten är också över 175 kg.
 
Uppfyller motorcykeln inte kraven så får du inte köra upp på den.
 
Vitpilen går bort baserat på vikten, fundera på om du inte kan hyra hoj av trafikskola istället.
Utan att ha kört någon av dessa två så vågar jag påstå att motorerna är så olika varandra som de kan bli.
Vitpilen, 1 cylinder, relativt kort register med mycket kraft på låg och mellanvarv.
Trident, 3 cylindrar, längre register men kräver varv för att "vakna".

Svårt det där när man inte har möjlighet/får provköra.
 
Japp vitpilen får du inte köra upp med så satsa på tridenten. Men om du kör med trafikskola rekommenderar jag att du kör upp med deras hoj istället och väntar med köpet tills du har kortet.
 
Okej, då får det bli trident isåfall. Jag tänker köra mycket privat så det känns ändå värt att köpa en hoj innan kortet är taget. Några lektioner på trafikskola får det bli också men att bara köra på skola blir dyrt. När man ändå ska ha en hoj när kortet är taget tänker jag. Sen om man säljer hojen tror jag inte att värdeminskningen är så stor.
 
Vad jag har hört är det mest 790 motorn (tvåcylindrig) som har det problemet, 801 i husqvarna format. 690/701 ska vara ganska bra.

Där gick ventilfjädrarna av… men som så ofta så är nog chansen ganska stor att problemet förstoras av tillverkarens/generalagentens sätt att hantera garantiärenden…

Encylindrig högprestanda har sina sidor.


Mvh
 
Okej, då får det bli trident isåfall. Jag tänker köra mycket privat så det känns ändå värt att köpa en hoj innan kortet är taget. Några lektioner på trafikskola får det bli också men att bara köra på skola blir dyrt. När man ändå ska ha en hoj när kortet är taget tänker jag. Sen om man säljer hojen tror jag inte att värdeminskningen är så stor.
Gillar du inte utseendet på MT07?
Det är en sjukt lättkörd hoj med en riktigt trevlig motor.
Gått en hel del såna på trafikskolorna.
 
Har en bekant som kör Trident och det är en liten trevlig hoj! MEN svängradien är lite sämre så den är inte så bra på lågfartsbanan. Där är ju MT-07 oslagbara och det är en anledning till att många körskolor använder dom. Så köp en Trident men övningskör på körskolans hoj är mitt tips!!
 
Det du skulle kunna göra är att köpa en hoj bara för att övningsköra och köra upp på, för att sedan sälja den efter att du tagit kortet och köpa en motorcykel som du vill ha.
 
Häromkring är det flera körskolor som kör med Kawasaki Z650RS. Det kanske är något att titta på? Jag har dock ingen koll på vikt/effekt & vilken behörighet det gäller.
 
Det du skulle kunna göra är att köpa en hoj bara för att övningsköra och köra upp på, för att sedan sälja den efter att du tagit kortet och köpa en motorcykel som du vill ha.
Ja det är ett alternativ, mt 07 är säkert ganska lätt att sälja vidare.
 
Häromkring är det flera körskolor som kör med Kawasaki Z650RS. Det kanske är något att titta på? Jag har dock ingen koll på vikt/effekt & vilken behörighet det gäller.
Jag kollade lite på dem men försäkring verkar vara dyrt på de flesta bolag.
 
Har en bekant som kör Trident och det är en liten trevlig hoj! MEN svängradien är lite sämre så den är inte så bra på lågfartsbanan. Där är ju MT-07 oslagbara och det är en anledning till att många körskolor använder dom. Så köp en Trident men övningskör på körskolans hoj är mitt tips!!
Okej, det kanske får bli en mt 07 trots allt mest bara för att lära sig att köra och köra upp.
 
Nu är det många år sedan jag tog mitt körkort men jag hade exakt samma tanke som dig. Men en av de saker som jag var mest nöjd med var att inte köpa en hoj för att öva på, för när du väl fått kört upp så öppnar sig ett helt smörgåsbord med valmöjligheter till provkörning, och då kommer du bara sitta där och störa dig på att du har den där hojen som du nu måste sälja och som du tappar lite pengar på. Bättre lägga de där pengarna som du kommer förlora på hojen på att köpa körlektioner. Nej det känns inte lika kul nu men jag lovar den dagen du står där med kortet i handen så kommer det kännas bra. Och om du kuggar, för sånt händer, jag gjorde det på första uppkörningen så står du där med hojen som kostar pengar och som du inte får köra…
För den där hojen som du får köra upp på som väger 175kg plus och med en effekt på 35kw och med en max ursprungseffekt på 70kw kommer kännas tråkig och än mer tråkigt är att man tappar hojen i början och att då köra en fin hoj blir otroligt dyra lektioner…
Dessutom vill du öva på hojen som du ska köra upp på, öva på en lätt hoj för att sedan gå och köra upp på en mycket tyngre hoj med andra egenskaper blir bara svårare.
mitt råd, ta många lektioner på kort tid så du snabbt blir klar med körkortet. Om det kostar 5000 eller 10000 mer är inget om du ser till vad det kan kosta att lägga eller tappa din egna hoj i lågfartsprovdelen. Och välj en bra lärare, är läraren dålig byt lärare eller skola.
 
Last edited:
Eller så köper du en ER-6 för 30' för att öva på och när kortet är klart säljer du den för samma pengar. Det är ganska skönt med en hoj som:
  • Du egentligen inte vill ha
  • Har några år på nacken
  • Kanske redan har blivit tappad en eller två gånger
 
Tror inte du kan bli besviken på en Trident 660. Maken till lättkörd hoj kan du nog inte hitta. Väldigt snäll gasrespons och lätt att manövrera. Det skulle absolut vara mitt val. Vitpilens stånka är inte kul till lågfarts manövrering och lugnare åkning.
Vid bankörning och avancerad körning så är nog Vitpilen vara ett bättre val. Men Tridenten hänger med länge... Frågan är om man egentligen behöver något mer alls för gata?20220428_231237.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top