Kommer KTM överleva?

Tidningar är sist med det nya. Snabbare på nätet. Nya nyheter, hojannonser och tävlingsresultat.
Kataloger har inget sökfält. Ett register möjligen. Nya produkter kom inte med. På nätet är det bara att lägga till, ändra och komplettera.
Vissa fysiska butiker har ett lagersaldo. Är det slut i den ena butiken så kollar man i någon av de andra. Inköpslistan uppdateras när man byter butik i appen.
Handelsboden frågar om man verkligen vill ha den fysiska katalogen i fortsättningen. Ingen tegelsten iofs.

Moderatorerna kör väldigt sällan med trådsplit. Å andra sidan har ot uppskattats här så länge jag kan minnas.
I you can’t beat them, join them.
Men vilken tid det tar att hitta på nätet , det som går på sekunder i Biltemas katalog.
Ett lysande exempel på hur snabbt nätet är/var är Västra Götalands nya journalsystem Millenium. Att skriva ut ett recept som i det gamla systemet tog läkaren 15 minuter tog i Millennium 1 timme.
Själv tänker jag på en man jag mötte på FMV på 1980-talet:
Idag kan vi göra samma saker i datorer som vi förut gjorde med papper och penna. Men vi ska inte underskatta sysselsätttningseffekten.
slut mannen på FMV
 
Jag, som startade tråden, tycker också att man kan hålla det någorlunda relaterat till ämnet.
Innan jag beställer en ny Super Adventure vill jag ju veta om de kommer tillverka den...

Bäst är troligen att invänta vad som händer med lagret och med företaget. Det vore ju trist om du beställde en ny Super Adventure och så två månader senare rear de ut fjolårets osålda för 120.000…


Mvh
 
Jag, som startade tråden, tycker också att man kan hålla det någorlunda relaterat till ämnet.
Innan jag beställer en ny Super Adventure vill jag ju veta om de kommer tillverka den...
Den kommer inte under 2025.
Men -24'orna är billiga är skapligt rabatterade.
 
Ämnet. Enl många artiklar och förmodligen insatta nättyckare så verkar ett av bekymren vara att det är många bolag och det har trixats mellan alla dessa. Inte nödvändigtvis olagligt annat än manipulering av marknaden.
Det gör ju bankernas och utredarens jobb svårt.
 
Jag tänker att i denna tråden kan man diskutera KTMs uppgång och fall och så kan man posta reseberättelser och foton på fleshlights i någon av de många andra trådarna som finns för det.

Jag inser såklart vilken radikal tanke detta är.
Till och med (?) på Flashback är moderatorer snabba med att säga till (och till och med varna) de som inte håller sig till ämnet.
 
Ämnet. Enl många artiklar och förmodligen insatta nättyckare så verkar ett av bekymren vara att det är många bolag och det har trixats mellan alla dessa. Inte nödvändigtvis olagligt annat än manipulering av marknaden.
Det gör ju bankernas och utredarens jobb svårt.
Det klassiska sättet dölja ekonomin / förlusterna i en verksamhet är många bolag med olika verksamhetsår tex jan-dec, feb-januari, mars-februari osv. genom att flytta runt pengar mellan bolagen ser allt bra ut vid boksluten. I det längsta.
Så ju fler bolag dessto värre fladdrar varningsflaggorna för mig.
 
Det klassiska sättet dölja ekonomin / förlusterna i en verksamhet är många bolag med olika verksamhetsår tex jan-dec, feb-januari, mars-februari osv. genom att flytta runt pengar mellan bolagen ser allt bra ut vid boksluten. I det längsta.
Så ju fler bolag dessto värre fladdrar varningsflaggorna för mig.
I små skuttbolag ja, men det är därför man har internationella koncernregler bla, men visst, varningsflaggorna borde ha lyst för länge sen.
 
Det verkar som om kineser och indier gör det som alla trott.

Ja, sedan får vi se om långivarna generellt är intresserade av att få bara 30% av lånen/kreditförlusterna tillbakabetalade inom två år… och det skall ytterligare miljarder in för att få igång produktionen igen.

Frågan är om det bara blir dekalerna man köper…


Mvh
 
Så ktm blir i princip ett kinesiskt bolag?
Kinahojar hittar man ju billigare än hos ktm om man mot förmodan vill ha såna.
CFmoto levererar redan de flesta krånglande motorerna så steget är inte så stort. Om jag fattat det rätt så använder de KTMs återförsäljarnät i stora delar av världen.
 
Ja, sedan får vi se om långivarna generellt är intresserade av att få bara 30% av lånen/kreditförlusterna tillbakabetalade inom två år… och det skall ytterligare miljarder in för att få igång produktionen igen.

Frågan är om det bara blir dekalerna man köper…


Mvh
I länken står det att de räknar med att kunna betala till i maj och inte om två år. Visserligen står det maj 2024 i texten, men det tror jag är ett skrivfel...
 
I länken står det att de räknar med att kunna betala till i maj och inte om två år. Visserligen står det maj 2024 i texten, men det tror jag är ett skrivfel...
Ja, jag tyckte det var lite oklart om det är så att 30% endast år en första betalning eller om det slutar där. I en äldre artikel läste jag att de skulle göras avbetalningar även under 2026 men det kanske inte är aktuellt längre?
 
Är det inte bara 1290/1390 motorerna som byggs i Österrike ? 790/890 är väl största bekymren och dom har väl aldrig byggts där utan av cf moto ?
Jag trodde att alla 790/890 de senaste åren varit byggda i Kina.
790-motorn och 890-motorn har konstruerats och byggts i Österrike. Efter att 890n släpptes så har dock CF moto tillverkat 790 duke och adventure, men det var först från 2023. 890n har endast tillverkats i Österrike och gör det fortsatt.

Dvs, problemet med parallel-LC8an är ett helt och hållet österrikiskt problem.

 
Last edited:
Back
Top