Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har inget emot det. Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.Är det någon som motsätter sig samkörning av register som t ex polisens vapenlicens- och brottsregister och sjukjournaler?
Skatteverket, ingen lön - ingen licens.
Soc kanske har något, orosanmälningar?
Är det någon som motsätter sig samkörning av register som t ex polisens vapenlicens- och brottsregister och sjukjournaler?
Skatteverket, ingen lön - ingen licens.
Soc kanske har något, orosanmälningar?
Jag tänkte att registren finns redan och samkörning är, eller kommer att bli, tillåtet när det gäller utbetalning av vissa bidrag och ersättningar till folk som avlidit, flyttat från Sverige eller som jobbar och har annan ersättning samtidigtDet finns massor av argument emot detta, inte minst de integritetsskäl som brukar anföras i alla frågor när det gäller vilka register som ”staten” har tillgång till över sina medborgare. Principiellt är det svårt att komma runt dem, eftersom dessa register i fel händer kan leda till mycket tråkiga konsekvenser.
Det man kan misstänka är att grunderna för vapenlicens kommer att hamna under lupp (igen) och kanske kommer det framledes inte att räcka med att ha jägarexamen och vara ostraffad? Vi får väl se…
Mvh
Då ryker många i Norrland, finns fortfarande ganska många som försöker leva av jakt och fiske och bara har lite sidoinkomster.Skatteverket, ingen lön - ingen licens.
Problemet med samtliga fall som kan motiveras så, är att man förutsätter att regimen, och samtliga icke valda myndighetspersoner, har rent mjöl i påsen.Har inget emot det. Har man rent mjöl i påsen har man inget att frukta.
Bara skrämmande då den visar orsaken till Polisens totala misslyckande.Ok tack för partsinlagan, den var faktiskt upplysande
Polisens taktik för pågående dödligt våld, PDV, har ofta beskrivits som att poliserna bara ska fortsätta framåt tills gärningsmannen är oskadliggjord. Finns det en orimlig förväntan på poliser i sådana här lägen?
– Jag förstår om det finns en sådan förväntan för det är ju grundtanken med taktiken, men samtidigt måste man tänka på den egna säkerheten.
Det här med att en gärningsman startar en rökutveckling. Är det ett scenario som har tagits upp på PDV-utbildningar du har deltagit i?
– Nej det är det inte. Och det tillför ju en extra dimension av risk. Har du inte sikt kan du inte heller verka. Det är självklart.
Är vi skyldiga att gå in i en lokal där det pågår dödligt våld? Svaret vi har fått är att det är upp till varje polis att bestämma själv. Det finns ingen arbetsgivare som kan ta det arbetsmiljöansvaret att säga att första patrullen på plats ska kliva in i lokalen och konfrontera gärningsmannen.
All annan radiotrafik bryts och de båda poliserna får höra är att det rasar in samtal till 112 om att det är skottlossning på en skola.
– Det är ju surrealistiskt alltihop. Man tar inte in själva utropet, utan tänker att det måste vara en övning eller någonting.
Jag känner bara stolthet över kollegorna
Jimmie vill sitta i regeringen och då måste man kompromissa för att få vara med. SD:s väljare och politiker är inte vana vid att vara tvungen att sälja allierades politik som sin egen och blir upprörda.Ganska förvånande ändå. Vad hoppas de kunna vinna på detta liksom? Sno väljare från vänsterkanten? Inte jättetroligt... Hur många jägare har vi på höger- respektive vänsterkanten? Tror snarare detta kommer bita dem i röven då det främst kommer uppröra deras egna väljare...
Edit: Japp.
![]()
Storbråk inom SD – ”Aldrig varit med om en sådan kritikstorm”
Väcker starka reaktioner…marcusoscarsson.se
Faktiskt inte men det kanske borde vara en egen tråd.Hur svenska officérskåren agerar vet ni redan.
Tycker nog att du ska vänta med att kasta skit! ..tills Utredningen är klar!Kan fortsatt bara konstatera att om polisen gjort sitt jobb kanske min anhöriga fortfarande hade levt och 3 barn sluppit leva vidare utan sin mamma. Att gå in avsevärd tid efter skottlossning upphört, ja det kanske är bra för en själv, men då får man fan ge upp våldsmonopolet Så folk kan försvara sig själva.
Tycker jag är i position att utrycka min åstikt, den kommer inte ändras. Det är inte fråga om att kasta skit, bara se det för vad det är.Tycker nog att du ska vänta med att kasta skit! ..tills Utredningen är klar!
Absolut! Men jag tycker att vi ska vänta på Utredningen!Tycker jag är i position att utrycka min åstikt, den kommer inte ändras. Det är inte fråga om att kasta skit, bara se det för vad det är.
till skillnad från ditt subjektiva tyckande som expert på att polisen alltid gör allt rätt.

Fler kvinnor inom kåren riskerar att skapa en polis som är mindre aggressiv och som är mindre benägen att ta risker
det är då den här konflikten blossar upp mellan feminiseringen å ena sidan och uppdraget att faktiskt konfrontera gärningsmannen, säger han.
Han menar också att en större andel kvinnor i en organisation tenderar att förändra hela kulturen
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!