Tror det kan vara bra att se på denna fråga ur fler än ett perspektiv. Om man bortser från alla skrönor om livsfarliga hel- eller halvblinda förare ute i trafiken, hur stort är egentligen problemet utifrån hur många allvarliga olyckor som uppstår pga. detta och i jämförelse med andra risker?
Den verkliga risken skall ju också sättas i ett sammanhang och vägas mot den enormt stora frihetsinskränkning det kan innebära att bli av med körkortet. Just när det gäller synfältsdefekter är det tydligen sedan några år och pga. ett EU-direktiv (som Sverige valt att tolka rätt snävt) rätt hårda krav och lag om att läkare måste anmäla till Transportstyrelsen varpå kortet ryker permanent. Ju mer binära och hårda krav och ju större inslag av myndighetsutövning, desto större risk att det också finns många som blir av med kortet, trots att de faktiskt skulle kunna köra alldeles utmärkt. I andra länder är det t ex rutin att man får göra prov i körsimulator och om man klarar det får man ändå behålla kortet, men det tillämpas inte i Sverige.
Har själv haft anledning att fundera på frågan, då jag har högt tryck i ögonen och glaukom i släkten. Var och kollade synfält senast idag och det var lyckligtvis än så länge perfekt, men har ändå tänkt tanken vad det skulle innebära att förlora körkortet mitt i livet. Då jag bor i hus på landet skulle det i ett slag innebära att jag skulle tvingas sälja huset, inte kunna försörja mig och inte längre kunna ägna mig åt mina intressen (inklusive att köra hoj), dvs i princip förstöra livet för mig totalt - pga. ett enskilt läkarbeslut. Frågan är om jag ens skulle orka leva vidare i ett sånt läge och jag skulle definitivt totalt tappa allt förtroende för sjukvården och så långt det är möjligt undvika att gå dit igen.
Observera att jag inte argumenterar för att människor som inte klarar av att köra bil pga. dålig syn skall ha i trafiken att göra - bara att frågan är betydligt mer mångfacetterad än vad ett binärt myndighetsbeslut kan råda bot på och myndighetsutövning blir inte alltid perfekt. Be careful what you wish for.