Första kraschen... Och andra.

Som alla andra skriver. Är det en nyare cykel så är det mycket pengar att få den till nyskick, det är därför försäkring finns. Är planen att fortsätta köra bana så hade jag struntat i det kosmetiska och lagat det som verkligen gått sönder.
 
Klart du skall ha ersättning för varenda detalj som fått en repa. Annars är det väl meningslöst med helförsäkring. Kolla om du kan skicka med kläder och hjälm i samma försäkringsärende.
 
Klart du skall ha ersättning för varenda detalj som fått en repa. Annars är det väl meningslöst med helförsäkring. Kolla om du kan skicka med kläder och hjälm i samma försäkringsärende.
Jag bör få ersättning för handskar och jacka, stövlar och byxor köpte jag begagnat så dem har jag inget kvitto på. Och hjälmen var aldrig i asfalten, så den klarade sig.
Allt som repades på hojen kommer jag begära ersättning för.
 
Trist - mycket småplock, åsså ljuddämparen. Enkelt att fixa själv - räkna ihop allt o kontakta bolaget o hör efter hur du skall göra. Vet inte om man kan "tjäna" något på att göra det själv.
Bilden under styrhuvudet - vad visar den?
View attachment 502882
Den är tänkt att visa skavet på styrstoppet, kanske under rubriken "överflödig information". Vet inte om det var så innan, är ganska säker på att styret inte vek sig mot stoppet.
Första kraschen låter som om framänden gav sig då. Antingen var där spill just där du körde, eller så begärde du mer än vad framhjulet klarade av.
Hur kändes axlarna/överarmarna precis innan? Om du minns.
Andra kraschen har jag lyckats med själv en gång... För att jag satt och tittade på en helikopter som flög över i en kurva. :gnissla Blev iofs inte en krasch då, men det var jävligt mjuk mark i dikeskanten.

Men det är bättre att krascha på bana än gata iaf, så om du får mer känsla för hojen är det ju ändå positivt, om än lite dyrare än önskvärt.
Jag är rätt säker på att det var bakhjulet som släppte även första gången. Har en minnesbild av hur jag känner bakänden försvinna, har också för mig att hojen snurrade 180° vid kraschen, så den hamnade mot färdriktningen så att säga.
 
Jag är rätt säker på att det var bakhjulet som släppte även första gången. Har en minnesbild av hur jag känner bakänden försvinna, har också för mig att hojen snurrade 180° vid kraschen, så den hamnade mot färdriktningen så att säga.
Ok, för mycket motorbroms eller något då, om du är säker på att du inte gasade. För jag antar att du inte lutade så mycket att saker började skrapa. :hihi
Men generellt så är det rätt gott fäste även i vått, men det är mycket snävare från att man får signaler om att det är dåligt fäste tills att det släpper, och allt är lite vagare.
 
Jag bör få ersättning för handskar och jacka, stövlar och byxor köpte jag begagnat så dem har jag inget kvitto på. Och hjälmen var aldrig i asfalten, så den klarade sig.
Allt som repades på hojen kommer jag begära ersättning för.
Fixa kvitto på det du köpt begagnat är mitt tips. Jag menar inte kvitto från butik utan ett enkelt handskrivet kvitto mellan dig och den du köpt det av med datum och underskrift. Försäkringsbolag tycker om kvitton.
 
Fan va tråkigt! Men som andra sagt tidigare så är det tur att det inte är några ”större” skador.
Men alltid tråkigt när det händer.
 
Påminner mig själv om att ta tag i det där med att sätta på kraschpuckar... 🙈

Och eftersom jag funderat på detta tidigare så tar jag chansen att fråga om det finns någon tråd eller artikel (?) som tar upp för och nackdelar med olika typer av "kraschpuckar", och liknande produkter, för oss noobs som inte ens vet vad grejorna heter, än mindre vad man behöver eller kan montera själv eller inte.

:hojsmilie
 
Och eftersom jag funderat på detta tidigare så tar jag chansen att fråga om det finns någon tråd eller artikel (?) som tar upp för och nackdelar med olika typer av "kraschpuckar", och liknande produkter, för oss noobs som inte ens vet vad grejorna heter, än mindre vad man behöver eller kan montera själv eller inte.

:hojsmilie
NAckdelen är att om de kan hugga i något så blir det brytvåld, har sett hojar få motorn eller motorfästen sönderknäckta när de glider av asfalten ut i leca/grus/gräshavet och det hugger.
Dessutom kan det när det hugger fast ge tillräckligt med kraft för att få hojen att börja tumla, vilket garanterat är en dålig dag i depån...
Fördelen är att om man bara glider på asfalt är det oftast bara att ställa hojen upp och köra vidare.

Billigt kinaskit slits ner på några sekunder så de är knappt värt att sätta på hojen med.
 
Just glid eller hugg har räddat hojen ena gången, fått den till lösen andra. En och samma hoj.

Risk för hugg till trots har jag haft fler klotningar där puckar har varit till godo snarare än till ondo. Med förhållandet 5-1.

Senaste tre av fyra hojarna har likt TS minst haft puckar på axlar(eller sving) och ram. Den jag har nu har bara på axlarna samt sliders på fotpinnar och skyddskåpor på motorn kompletterat med kylarslang runt ljuddämpare fäst med slangklämma.

Alla klotningar utom två har inte blivit försäkringsärende. Nya skydd och div smådelar har understigit kostnaden för självrisk.

Jag har inget emot att ha en lätt patinerad hoj. Funktion före form. Men det är jag det.
 
Just glid eller hugg har räddat hojen ena gången, fått den till lösen andra. En och samma hoj.

Risk för hugg till trots har jag haft fler klotningar där puckar har varit till godo snarare än till ondo. Med förhållandet 5-1.

Senaste tre av fyra hojarna har likt TS minst haft puckar på axlar(eller sving) och ram. Den jag har nu har bara på axlarna samt sliders på fotpinnar och skyddskåpor på motorn kompletterat med kylarslang runt ljuddämpare fäst med slangklämma.

Alla klotningar utom två har inte blivit försäkringsärende. Nya skydd och div smådelar har understigit kostnaden för självrisk.

Jag har inget emot att ha en lätt patinerad hoj. Funktion före form. Men det är jag det.
Kylarslang runt ljuddämparen var ett bra tips - det ska jag komma ihåg! 👍
 
Hey.... Jag startar en tråd för det här med puckar för det är intressant och jag vill lära mer och se bilder, tips och veta pro o cons...
 
Last edited:
Har pratat med Svedea nu, det verkar ganska omständligt att laga hojen själv och låta dem stå för fiolerna. De utbytta delarna, underlag för tidsåtgång och kostnadsunderlag skulle skickas in. Just nu lutar jag åt att köra hojen till Triumphverkstaden i Eskilstuna och låta dem sköta rubbet, men jag tar gärna emot erfarenheter från er som har fått ersättning från F-bolaget för att laga upp era hojar själva. Är det så bökigt som de vill få oss att tro?
 
Det har blivit bökigt då bolagen kräver garantier för att hojen skall vara trafiksäker efter reparation.
Ur ett kostnadsperspektiv är det dyrare för bolaget att du lämnar till verkstad.
Förr kunde man alltid dra det kortet.
Att sedan verkstäder köper och reparerar inlösta hojar nödtorftigt och säljer vidare struntar bolagen i då ansvaret övergått till verkstaden.
 
Kylarslang runt ljuddämparen var ett bra tips - det ska jag komma ihåg! 👍
---
kylarslang runt ljuddämpare fäst med slangklämma.
...

Jag har inget emot att ha en lätt patinerad hoj. Funktion före form. Men det är jag det.

Jag som är hela släktens 'mekaniker', för att jag klarar av att byta däck själv(:rofl), skulle behöva en bild/förklaring av "kylarslang runt ljuddämpare".
Min första sökning efter "kylarslang" resulterade i en massa tunna slangar som jag varken fattar hur man passar runt en ljuddämpare eller hur dom skulle hållas från att smälta av värmen? : https://www.mekonomen.se/biltillbehor/forbrukning/slang/kylarslang
#noob #sporthoj
 
Jag som är hela släktens 'mekaniker', för att jag klarar av att byta däck själv:)rofl), skulle behöva en bild/förklaring av "kylarslang runt ljuddämpare".
Min första sökning efter "kylarslang" resulterade i en massa tunna slangar som jag varken fattar hur man passar runt en ljuddämpare eller hur dom skulle hållas från att smälta av värmen? : https://www.mekonomen.se/biltillbehor/forbrukning/slang/kylarslang
#noob #sporthoj
Bilvärmeslang heter det tydligen, begreppsförvirringen är mitt fel https://www.biltema.se/bil---mc/bil.../bilvarmeslangar/bilvarmeslang-1-m-2000031441

En sån med slangklämma igenom runt ljuddämpare. Smälter inte på min 690 iaf. Men jag har inte originaldämpare med katalysator.
 
Jag som är hela släktens 'mekaniker', för att jag klarar av att byta däck själv(:rofl), skulle behöva en bild/förklaring av "kylarslang runt ljuddämpare".
Min första sökning efter "kylarslang" resulterade i en massa tunna slangar som jag varken fattar hur man passar runt en ljuddämpare eller hur dom skulle hållas från att smälta av värmen? : https://www.mekonomen.se/biltillbehor/forbrukning/slang/kylarslang
#noob #sporthoj

Här kommer en bild på slanglösningen, samt ett alternativ. Jag kör med den senare på min cross, men det är mest för att den fanns i kawa-grönt

07e81cbafd25949f5aafbbddaac1f2b3.jpg


70060fd59bf71fca039a3cba3f6358c3.jpg
 
Allt detta fixar du ganska enkelt själv, om du vill och lär inte ta mer än en eftermiddag. Det enda som kan ta lite tid är att laga och lacka den undre kåpan, om du inte köper en ny förståss..
 
Här kommer en bild på slanglösningen, samt ett alternativ. Jag kör med den senare på min cross, men det är mest för att den fanns i kawa-grönt

Och det är alltså för att minimera/undvika såna här skador? (lånar trådskaparens bild):

img_20240826_074446_copy_768x1020-jpg.502869
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top