Sverige idag..

Så om någon kommer till mitt hus, hotar mig och min familj till livet, försöker döda oss men jag hinner avsikligt döda den personen först.
Har jag då förverkat rätten till mitt liv?
Det lär inte räknas som avsiktligt när beslutet är taget hastigt under press. Bör räknas som nödvärnsexcess.

En i min närmsta familj hade en del otalt med en bekant och cyklade hem till honom. Den personen kom utrusande med en förskärare och högg ett tiotal gånger i bröstet. Straffet för det blev 6 år som i praktiken blev fyra. Jag tycker att det var billigt för att göra någon till änka med fyra barn. I hans fall tycker jag att dödsstraff hade varit för hårt eftersom han fredade sitt hem.

Det lär inte räknas som avsiktligt när beslutet är taget hastigt under press. Bör räknas som nödvärnsexcess.

En i min närmsta familj hade en del otalt med en bekant och cyklade hem till honom. Den personen kom utrusande med en förskärare och högg ett tiotal gånger i bröstet. Straffet för det blev 6 år som i praktiken blev fyra. Jag tycker att det var billigt för att göra någon till änka med fyra barn. I hans fall tycker jag att dödsstraff hade varit för hårt eftersom han fredade sitt hem.

Antingen missade att Kratoz skrev ordet "avsiktligt" eller så har du missförstått innebörden av nödvärnsexcess.

Sverige idag, minsann…

Äcklig pölsetuggande jävla danskjävel köper villa i svenskt semesterparadis…och visar noll respekt för svenska saker som allemansrätt och naturreservat…

Som jag skrivit tidigare, det är helt uteslutet att Sverige,om vi mot förmodan skulle införa dödsstraff, skulle göra detta utan att samtidigt ha omfattande procedurer för att säkerställa rättstrygghet med möjlighet till överklaganden osv. och det innebär att vi landar i något liknande som USA har.

Eller argumenterar du för att vi skall införa liknande rättsystem som auktoritära, odemokratiska MENA-länder?
Med tanke på det är "rasistiskt" säga nej till invandring från dom här länderna är det väldigt naturligt att säga ja till deras rättssystem också.
Vi köper utan att blinka massvis med varor från Kina.
Varför ska vi inte då kunna ta deras rättssystem också. Bra beskrivet av
Xiao Rundcrantz i boken "Röd åklagare"
finns på biblioteket.
Köper du själv kinesiska varor ?
För gör du det så accepterar du ju Kinas politik och rättsystem.
Vare sig du vill det eller inte.

Sverige idag, minsann…

Äcklig pölsetuggande jävla danskjävel köper villa i svenskt semesterparadis…och visar noll respekt för svenska saker som allemansrätt och naturreservat…

Och Länsstyrelsen "hotar" med Vite. Sverige är ett skämt.
I Tyskland i ett liknande fall utdömdes ett Vite direkt och det Vitet fördubblades var 14 dag som problemet inte var åtgärdat, dvs direkt 200000kr , 14 dagar senare 400000 kr till om problemet inte var åtgärdat, efter 28 dagar ytterligare 800000 kr ifall problemet inte var åtgärdat och så vidare.

Här ett annat exempel på Sverige idag.
1724646559532.png
Eftersom de två politikerna är just politiker så vill dom att någon annan ska börja driva "Nattåg" från Göteborg till Åre och Umeå. Har själv åkt "nattåg" för ca 15 år sedan, till Sundsvall, Umeåtåget.
X2000 till Sthlm på kvällen och kliva på Nattåget till Umeå ca 3 timmar senare i Sthlm. Framme I Sundsvall ca 0500. Hämtade ut hyrbilen på en bensinstation.

Hur skulle det vara om dessa politiker såg saken ur motsatt synvinkel…? Alltså ur Umeå respektive Årebons perspektiv, istället för det sedvanliga perspektivet som semestrande och otroligt dåligt påläst hufvudstadare eller silltuggande jöttlabojjare…?

Om de tänkte som Umeå eller Årebon, skulle de då begripa att ta bilen eller flyget, eftersom ingen tågoperatör kan få till vare sig pålitlig tidtabell eller lönsamhet på en räls med enorm underhållsskuld, trots att detta påtalats från näringslivet till politiker likt dem under de sista trettio åren, där responsen från politiker likt dem alltid varit att prioritera infrastruktursatsningar i storstadsområden…?

Med tanke på det är "rasistiskt" säga nej till invandring från dom här länderna är det väldigt naturligt att säga ja till deras rättssystem också.
Vi köper utan att blinka massvis med varor från Kina.
Varför ska vi inte då kunna ta deras rättssystem också. Bra beskrivet av
Xiao Rundcrantz i boken "Röd åklagare"
finns på biblioteket.
Köper du själv kinesiska varor ?
För gör du det så accepterar du ju Kinas politik och rättsystem.
Vare sig du vill det eller inte.
Förstår inte riktigt hur detta är ett svar på det jag skrev.

Men jag antar att du raljerar och vill göra en poäng om att vi skall vara på vår vakt så vi inte går mot rättsystem likt exempelvis Kina, då det vore en väldigt dålig idé. I såna fall: bra, då är vi överens! (även om det inte riktigt var det diskussionen handlade om)

-en av kritikerna är tjänstebilsexperten Ronny Svensson. Han menar att skrotpremien är för låg och att det bara är företag som driver på elbilsmarknaden. Istället vill Svensson se en straffskatt på 25 000 kronor för bilar äldre än 20 år.

Det finns två saker som är oändliga. Universum och mänsklig dumhet. Jag är dock inte helt säker att det gäller universum!

Jag undrar mest vilka kriterier man måste uppfylla för att kallas ”tjänstebilsexpert”…?

Läser man artikeln så är det en person som talar emot sig själv i var och varannan mening, men med den uttryckliga målsättningen att privatpersoner - och framförallt de lägst bemedlade privatpersonerna - ska betala en betydligt större del av partyt kallat elbilsbluffen.

Alltså ungefär samma agenda som MP, där ju symbolhandling är betydligt viktigare än miljövänlighet på riktigt.

(och naturligtvis att elbilslobbyn får större utdelning på satsade pengar, även om gubbjäveln inte kan säga det rakt ut)

Och Länsstyrelsen "hotar" med Vite. Sverige är ett skämt.
I Tyskland i ett liknande fall utdömdes ett Vite direkt och det Vitet fördubblades var 14 dag som problemet inte var åtgärdat, dvs direkt 200000kr , 14 dagar senare 400000 kr till om problemet inte var åtgärdat, efter 28 dagar ytterligare 800000 kr ifall problemet inte var åtgärdat och så vidare.
Med tanke på hur andra EU-medborgare beter sig i skog och mark vet jag inte om det här är en fråga att alls bry sig om.
Självklart bra med hårdhandskar men det måste ju finnas någon typ av rim och reson.

Skulle så önska att några skribenter på sporthoj tog chansen att kliva fram och kommentera. Ni var ju här, ni är ju här. Kan man låta dem starta anonyma konton?

1000032009.jpg

De som sjöng och inte sjöng med änglarna

Jag undrar mest vilka kriterier man måste uppfylla för att kallas ”tjänstebilsexpert”…?

Läser man artikeln så är det en person som talar emot sig själv i var och varannan mening, men med den uttryckliga målsättningen att privatpersoner - och framförallt de lägst bemedlade privatpersonerna - ska betala en betydligt större del av partyt kallat elbilsbluffen.

Alltså ungefär samma agenda som MP, där ju symbolhandling är betydligt viktigare än miljövänlighet på riktigt.

(och naturligtvis att elbilslobbyn får större utdelning på satsade pengar, även om gubbjäveln inte kan säga det rakt ut)

Man är en av 3 anställda på Ynnor som omsätter 3.6 miljoner/år på att sälja konsulttjänster till företag som undrar vilka bilar de ska köpa till sin personal.

Bortsett från det mest triviala att hålla sig uppdaterad om regelverket och hålla sig informerad om de vanligaste bilmodellerna så misstänker jag att en betydande del av intäkterna kan vara provision från de handlare som sedan får sälja bilar.

Det är antagligen även en fin tjänst för personer som gillar att få äta och dricka gratis på andras representationskonto.

På SVT Nyheter finns det nu en rapport om att var 3:e person som dör på motorcykel saknar körkort.

Att köra utan körkort är förmodligen något som ökat då folk blir mer och mer bekväma när det handlar om att transportera sig till punkt B.
Att slippa passa tider till buss och tåg är bara ytterliggare argument för att köpa en mc och skita i alla utgifter som körkort, försäkring och skatt.

På SVT Nyheter finns det nu en rapport om att var 3:e person som dör på motorcykel saknar körkort.

Att köra utan körkort är förmodligen något som ökat då folk blir mer och mer bekväma när det handlar om att transportera sig till punkt B.
Att slippa passa tider till buss och tåg är bara ytterliggare argument för att köpa en mc och skita i alla utgifter som körkort, försäkring och skatt.
Visst, det finns väl en del som köper hoj och struntar i att ta MC-kortet, men en mycket stor andel av de som kraschar utan körkort lär vara narkotikapåverkade halv- eller helkriminella som inte kommer ändra sitt beteende bara för att de blir mer medvetna om risker osv. Att komma åt den gruppen går inte att lösa med samverkan mellan SMC och polisen utan det handlar om att komma tillrätta med gängbrottslighet och gangsterkultur, vilket är ett helt annat typ av problem.

Visst, det finns väl en del som köper hoj och struntar i att ta MC-kortet, men en mycket stor andel av de som kraschar utan körkort lär vara narkotikapåverkade halv- eller helkriminella som inte kommer ändra sitt beteende bara för att de blir mer medvetna om risker osv. Att komma åt den gruppen går inte att lösa med samverkan mellan SMC och polisen utan det handlar om att komma tillrätta med gängbrottslighet och gangsterkultur, vilket är ett helt annat typ av problem.
Vore dock extremt svenskt att rikta en kampanj till Kjell-Olof med guldvingen via SMC. Lite som allt käbbel om jaktvapen, vilket tyckonomer påstod, uttalat eller inte, hade med kriminalitet att göra under åren 1995-2020.

Vore dock extremt svenskt att rikta en kampanj till Kjell-Olof med guldvingen via SMC. Lite som allt käbbel om jaktvapen, vilket tyckonomer påstod, uttalat eller inte, hade med kriminalitet att göra under åren 1995-2020.
Ja, i alla fall från myndighetshåll. Nu tror jag inte detta är SMC:s avsikt. De vill snarare få myndigheterna att förstå vikten av det fortbildningsarbete de bedriver samt att körkortslösa förare som kraschar inte skall klumpas ihop med övriga motorcyklister.

Det löser sig nog, bara vi gör det ännu dyrare och krångligare att ta körkort.

(då blir det närmare 100% som saknar i nästa undersökning)

Fler svikna vallöften från Ebba och Jimpa…

Är det inte val snart så man får rösta bort patrasket…?

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back