Bushido
Skånsk Säckpipsninja
- Gick med
- 9 Sep 2006
- Hoj
- HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83 samt en bunt småttingar.
Förvisso inte köpt idag, men äntligen levererad:
En 3D-skanner

För att vara en budgetskanner för hobbybruk så är jag helt klart positivt överraskad, en knölig gammal tändsticksask fick stå modell för första försöket och såhär blev avbildningen jämfört med det fysiska objektet:

För att vara ett snabbt första försök så tycker jag att det är klart godkänt, finns säkerligen ännu mer att hämta om man bara lär sig handskas med skanner och programvara ordentligt, hitta optimala inställningar etc. Man kan dessutom läsa av objektet ifrån flera olika vinklar och lägga ihop till en sammanställd modell för ännu mer precision, det här testet gjorde jag bara en enkel skanning med asken stående på ett långsamt roterande ställ så därför blev nedre kanten/botten inte perfekt. Men helt klart nära nog, åtminstone för mina behov. Tillsammans med mina 3D-skrivare så tror jag att detta kan bli riktigt kul att leka med
En 3D-skanner

För att vara en budgetskanner för hobbybruk så är jag helt klart positivt överraskad, en knölig gammal tändsticksask fick stå modell för första försöket och såhär blev avbildningen jämfört med det fysiska objektet:

För att vara ett snabbt första försök så tycker jag att det är klart godkänt, finns säkerligen ännu mer att hämta om man bara lär sig handskas med skanner och programvara ordentligt, hitta optimala inställningar etc. Man kan dessutom läsa av objektet ifrån flera olika vinklar och lägga ihop till en sammanställd modell för ännu mer precision, det här testet gjorde jag bara en enkel skanning med asken stående på ett långsamt roterande ställ så därför blev nedre kanten/botten inte perfekt. Men helt klart nära nog, åtminstone för mina behov. Tillsammans med mina 3D-skrivare så tror jag att detta kan bli riktigt kul att leka med
Skämt åsido, huvudsakligen kommer jag (försöka) använda den till att replikera och skriva ut mindre reservdelar och dylikt. Beroende på hur exakta modellerna blir såklart. En tanke jag har är att försöka skriva ut en ersättare till ett trasigt blinkersglas genom att skanna och spegelvända det hela glaset på andra sidan, och sen skriva ut det i färgat transparent resin. Jag har också funderingar på att försöka skanna och skriva ut en 2T-kolv till någon liten nätt moppemotor eller dylikt i gjutbart resin för att därefter gjuta av den i aluminium, mest för att se om det går att tillverka egna motorkomponenter. Går det så öppnar det upp för så jävla många roliga projekt