Sänka hoj 30 mm - måste jag korta stödet också?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Du som minns geometrilektionerna från gymnasiet, du som är ingenjör eller gammal mattelärare. Nu är det dags för dig att skina! :)

Jag funderar på att sänka min Kawa Versys med 30 mm. Frågan är om jag då måste korta stödet motsvarande för att hojen inte skall stå alltför upprätt? Vill helst inte kapa stödet. Om jag sänker hela hojen, hur mycket påverkar det då stödet, med tanke på vinkeln? Det borde väl inte bli samma 30 mm - utan något annat? Eller tänker jag fel? Se skiss nedan!

* Vid sänkning kommer hojen ned 30 mm och då blir sida B 30 mm kortare, dvs 340 mm stället för 370 mm.
* Sida A är kontant i det här scenariot, stödet är fortsatt 300 mm.
* Sida C, mot marken, borde öka något när B blir kortare. Eller hur?

Men mycket högre kommer hörnet A/C när B blir 30 mm kortare?
Fasen, jag minns näranog ingenting från geometrin när jag gick i skolan på 1900-talet! :)
Någon annan som minns eller vet?

Jag är tacksam för kloka inspel!


1719913504786.png
 
Last edited:
Gör som jag när jag sänkte XT660:n ca 25mm.
Mätte först avståndet från spetsen på högra handtaget lodrätt mot golvet.
Sänkte hojen, och sedan skapade jag en bild av hur mycket stödet behövde kapas genom att göra samma mätning, medan assistenten (Tårtsmulan) mätte med en tumstock i samma vinkel som stödet.
När jag hade rätt höjd, så fick hon läsa av tumstocken.
Men håller med, det är coolare att räkna.
Men, ja, det behövde förkortas, den blev alldeles för upprätt annars.
 
Det är inte komplett data att jobba på - var är stödets axel (rotationspunkt) i förhållande till hojens centrumlinje?
Hur mycket lutar hojen när den står på stödet
Sedan inverkar stödets position i längdled, till viss del även plattans vinkel

Gör som Hannuse säger - sänk o kolla, det ger en bra indikation på om/hur mycket du behöver kapa. Vill du ha hjälp med kapa/svetsa så hör av dig - kan miga/tiga ihop det, med eller utan stödhylsa (föredrar med hylsa för säkerhets skull)
 
Det är inte komplett data att jobba på - var är stödets axel (rotationspunkt) i förhållande till hojens centrumlinje?
Hur mycket lutar hojen när den står på stödet
Sedan inverkar stödets position i längdled, till viss del även plattans vinkel

Gör som Hannuse säger - sänk o kolla, det ger en bra indikation på om/hur mycket du behöver kapa. Vill du ha hjälp med kapa/svetsa så hör av dig - kan miga/tiga ihop det, med eller utan stödhylsa (föredrar med hylsa för säkerhets skull)
Ja, bra tillägg.
Jag svetsade med en stödhylsa, kändes tryggast.
 
Lägg en 30mm tjock kloss på marken under stödet så ser du vad som händer.
Jag gjorde det och det kändes inte helt ok. Hojen stod lite väl upprätt. Men så började jag fundera på vad de olika vinklarna skulle ge för total effekt. 20 mm skulle t ex vara nästan ok. Men 30 är lite för högt för min smak. En elak vindby.... och brak!

Så, varför har jag då snöat in på just 30mm? För att den sänkningssats jag fått mig föreslagen sänker just med 30 mm. Fast kanske kan man lägga in en distans på 10 mm och på så vis får 20 mm? Får fråga mekanikern om det i så fall.
 
Det är inte komplett data att jobba på - var är stödets axel (rotationspunkt) i förhållande till hojens centrumlinje?
Hur mycket lutar hojen när den står på stödet
Sedan inverkar stödets position i längdled, till viss del även plattans vinkel

Gör som Hannuse säger - sänk o kolla, det ger en bra indikation på om/hur mycket du behöver kapa. Vill du ha hjälp med kapa/svetsa så hör av dig - kan miga/tiga ihop det, med eller utan stödhylsa (föredrar med hylsa för säkerhets skull)
Tack för det! Det kan mycket väl hända att jag hör av mig ifall jag går vidare med det här projektet. Det blir troligen lite senare i sommar i så fall (är några veckor på Rossö i juli).
 
Tack för det! Det kan mycket väl hända att jag hör av mig ifall jag går vidare med det här projektet. Det blir troligen lite senare i sommar i så fall (är några veckor på Rossö i juli).
Man vet aldrig, vi kanske ses där om du bor på södra
 
Tack för det! Det kan mycket väl hända att jag hör av mig ifall jag går vidare med det här projektet. Det blir troligen lite senare i sommar i så fall (är några veckor på Rossö i juli).
Glöm inte att Café Dunken också finns till din tjänst.
Framåt kvällen kanske vi ändrar gaffelvinkeln istället :)
 
När jag sänkte en vfr800 åt frugan så behövde jag inte korta stödet, det räckte med att slipa ned infästningen så det kom lite längre fram när man fällde ut det. Alltså ta bort lite av godset på antingen själva stödet eller plattan det stöder mot när det är utfällt. Kanske skulle funka på en Versys med? Rätt enkel operation.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2024-07-02 kl. 14.17.32.png
    Skärmavbild 2024-07-02 kl. 14.17.32.png
    733.2 KB · Visningar: 12
En polare har ett annat problem men även det stöd-relaterat. Han köpte en fabrikssänkt Triumph Tiger 1200 XCX och dom kommer utan centralstöd. Troligtvis för att Triumph inte orkar tillverka ett lite lägre centralstöd om jag får gissa..... Någon har bevisligen tagit beslutet att standard centralstödet är för högt för en sänkt Tiger 1200 för att man ska få upp hojen på stödet utan för stora problem..... Så det finns inga centralstöd på den fabrikssänkta varianten..... Sidostöd finns det däremot ett och det är med stor trolighet samma som sitter på standardmodellen....... 😂 🤣 Tror jag åtminstone. Men följdfrågan......

Sitter det ett centralstöd på din hoj och hur i så fall tror du att det kan påverkas när du sänker hojen??

Polaren vill gärna ha ett centralstöd på sin hoj. Underlättar rejält i väldigt många situationer men Triumph tillverkar inga ställ till hans modell..... Hittat ett ställe i Rumänien där jag har polare som nog kan tillverka ett sänkt ställ till hans hoj. Så vi tittar lite på det just nu. Men i hans fall har Triumph tagit beslutet att helt enkelt skita i att sätta dit ett centralstöd på hans modell......
 
En polare har ett annat problem men även det stöd-relaterat. Han köpte en fabrikssänkt Triumph Tiger 1200 XCX och dom kommer utan centralstöd. Troligtvis för att Triumph inte orkar tillverka ett lite lägre centralstöd om jag får gissa..... Någon har bevisligen tagit beslutet att standard centralstödet är för högt för en sänkt Tiger 1200 för att man ska få upp hojen på stödet utan för stora problem..... Så det finns inga centralstöd på den fabrikssänkta varianten..... Sidostöd finns det däremot ett och det är med stor trolighet samma som sitter på standardmodellen....... 😂 🤣 Tror jag åtminstone. Men följdfrågan......

Sitter det ett centralstöd på din hoj och hur i så fall tror du att det kan påverkas när du sänker hojen??

Polaren vill gärna ha ett centralstöd på sin hoj. Underlättar rejält i väldigt många situationer men Triumph tillverkar inga ställ till hans modell..... Hittat ett ställe i Rumänien där jag har polare som nog kan tillverka ett sänkt ställ till hans hoj. Så vi tittar lite på det just nu. Men i hans fall har Triumph tagit beslutet att helt enkelt skita i att sätta dit ett centralstöd på hans modell......
Tjöp ett originalstöd så kortar man det bara. Hör av dig så ordnar det sig.
 
Tjöp ett originalstöd så kortar man det bara. Hör av dig så ordnar det sig.
Har du en kap och kan du svetsa? Det vore ju det bästa/enklaste alternativet. Dom dyker upp på beg-marknaden ibland. Egentligen borde man montera det först och se om det ens behöver kortas..... Vet inte hur mycket hojen är sänkt dock men det borde nog vara runt 30 millimeter i dom krokarna. Jag kan sänka min BMW via dämparna med ca 20 millimeter och jag har fortfarande inga som helst problem att få upp hojen på centralstödet. Tror inte att ytterligare 10 mm skulle göra någon större skillnad på just min hoj. 🤔 Sidostödet på min GSA kan man justera i sidled också. Så det går att justera ut/in litegrand vilket nog gör att sidostödet nog funkar även efter en sänkning misstänker jag. Vilket jag personligen inte kommer ge mig på. Är "tillräckligt" lång. ;) Men polaren visste inte ens om att Triumphs fabrikssänkta modell kom utan centralstöd. Det märkte han först en månad efter att han hämtat hojen från Triumph när han skulle ha upp den på centralstödet...... Som inte fanns där...... 😂🤣 Det visste inte ens Triumph själva verkar det som. När han ringde upp Triumph blev dom helt förvånade och då kollade dom upp det....... Inget centralstöd på dom fabrikssänka hojarna..... Dom är ganska ovanliga verkar det som.
 
Har du en kap och kan du svetsa? Det vore ju det bästa/enklaste alternativet. Dom dyker upp på beg-marknaden ibland. Egentligen borde man montera det först och se om det ens behöver kortas..... Vet inte hur mycket hojen är sänkt dock men det borde nog vara runt 30 millimeter i dom krokarna. Jag kan sänka min BMW via dämparna med ca 20 millimeter och jag har fortfarande inga som helst problem att få upp hojen på centralstödet. Tror inte att ytterligare 10 mm skulle göra någon större skillnad på just min hoj. 🤔 Sidostödet på min GSA kan man justera i sidled också. Så det går att justera ut/in litegrand vilket nog gör att sidostödet nog funkar även efter en sänkning misstänker jag. Vilket jag personligen inte kommer ge mig på. Är "tillräckligt" lång. ;) Men polaren visste inte ens om att Triumphs fabrikssänkta modell kom utan centralstöd. Det märkte han först en månad efter att han hämtat hojen från Triumph när han skulle ha upp den på centralstödet...... Som inte fanns där...... 😂🤣 Det visste inte ens Triumph själva verkar det som. När han ringde upp Triumph blev dom helt förvånade och då kollade dom upp det....... Inget centralstöd på dom fabrikssänka hojarna..... Dom är ganska ovanliga verkar det som.
Ja båda frågorna!
 
Man vet aldrig, vi kanske ses där om du bor på södra
Bor på Höjden. Men du kanske ser mig på vägarna? Antingen med den Aperol-färgade Kawan eller med den svarta Guzzin. Har inte bestämt mig ännu. Guzzin har massor av karaktär. Fast Kawan är bekvämare om det regnar småspik när jag åker hemåt igen i augusti... :)
 
En polare har ett annat problem men även det stöd-relaterat. Han köpte en fabrikssänkt Triumph Tiger 1200 XCX och dom kommer utan centralstöd. Troligtvis för att Triumph inte orkar tillverka ett lite lägre centralstöd om jag får gissa..... Någon har bevisligen tagit beslutet att standard centralstödet är för högt för en sänkt Tiger 1200 för att man ska få upp hojen på stödet utan för stora problem..... Så det finns inga centralstöd på den fabrikssänkta varianten..... Sidostöd finns det däremot ett och det är med stor trolighet samma som sitter på standardmodellen....... 😂 🤣 Tror jag åtminstone. Men följdfrågan......

Sitter det ett centralstöd på din hoj och hur i så fall tror du att det kan påverkas när du sänker hojen??

Polaren vill gärna ha ett centralstöd på sin hoj. Underlättar rejält i väldigt många situationer men Triumph tillverkar inga ställ till hans modell..... Hittat ett ställe i Rumänien där jag har polare som nog kan tillverka ett sänkt ställ till hans hoj. Så vi tittar lite på det just nu. Men i hans fall har Triumph tagit beslutet att helt enkelt skita i att sätta dit ett centralstöd på hans modell......
Känner igen det där med Triumph. Min tidigare Tiger Sport 1050 var sänkt (kit från Lust Racing) och saknade centralstöd p g a det. Sades det, dvs obekräftad uppgift.

Samma obekräftade källa sade att det var en Triumph-mek från Stigefelts som hade sänkt den och tagit beslut att centralstödet inte funkade på en sänkt hoj. Antingen för att det tog i vid kurvtagning, eller att det skulle bli för jobbigt att få upp den på stödet. Oklart vilket skäl som vägde tyngst. Kanske båda?

Och nej, min Kawa har inget centralstöd.
 
Eftersom hypotenusan (stödet) är kortare än närliggande katet (avståndet till marken) kan inte jag i alla fall räkna ut det, men om du mäter ut hur långt stödet skulle vara för att nå marken med hojen upprätt går det att räkna ut.


T.ex vi lägger på 200mm extra längd, stöd + mätt extra längd = 500mm

Om jag har räknat rätt så är det så här:

cos V = närliggande katet/hypotenusan
V = cos−1 (370/500)
V = 42,3 grader lutning på stödet
cos (42,3) = 340/x (340 är nya höjden efter sänkning, x är den obekanta längden på stödet. Bibehållen vinkel)
340/cos (42,3) = x
x = 460
Alltså borde längden på stödet bli 260mm (460- extra 200mm) långt för att bibehålla samma lutning på hojen med sänkningssatsen monterad. :mattias

Observera att jag bara tagit ett godtyckligt mått för att förlänga stödet för att kunna räkna.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top