Tips & råd inför första Europa-resan

Nu bollar jag en tanke med TS och andra som läser tråden....
Det verkar lite stressat att handla hoj den 23 juni för att ge sig ut på första långsemestern med mc.
Hur skulle det funka att hyra hoj? Hyrpengarna är iofs borta, men det kanske är ett sätt att a) dryga ut själva reskassan b) känna om stor touringhoj verkligen är grejen att satsa på

Tittade på Hygglo och där fanns några hojar som verkade passa för ändamålet (1000-2000 per dag)
Är det en korkad tanke eller värt att fundera på för TS??

Många hyrföretag tillåter inte att man tar hojen utomlands.
 
Hmm... Tenere 660? Är den inte lite väl hög och tung för både packning och passagerare? Jag menar inte att det inte skulle funka, allt går ju som bekant. Men att det skulle innebära besvär med en hög hoj + packning + passagerare. Det låter topptungt...Tänker då på lågfartsmanövrering, start-/stopp, parkering och sådant.

Jag har visserligen bara kört lite med vanlig XT660R, som är hög redan i sig. Att sedan lasta på 30-40 kg packning och 60-80 kg passagerare skulle åtminstone inte jag trivas med.

Sedan kan nog motorn vara väl trött med tung last. Den är ju ingen racer ens i naken utförande så jag kan föreställa mig att det är en begränsning på snabba sträckor och upp i bergsmassiv.

Lite tankar, bara. Jag säger inte att jag har hela sanningen, TS får betrakta det som ett resonemang.
 
Hmm... Tenere 660? Är den inte lite väl hög och tung för både packning och passagerare? Jag menar inte att det inte skulle funka, allt går ju som bekant. Men att det skulle innebära besvär med en hög hoj + packning + passagerare. Det låter topptungt...Tänker då på lågfartsmanövrering, start-/stopp, parkering och sådant.

Jag har visserligen bara kört lite med vanlig XT660R, som är hög redan i sig. Att sedan lasta på 30-40 kg packning och 60-80 kg passagerare skulle åtminstone inte jag trivas med.

Sedan kan nog motorn vara väl trött med tung last. Den är ju ingen racer ens i naken utförande så jag kan föreställa mig att det är en begränsning på snabba sträckor och upp i bergsmassiv.

Lite tankar, bara. Jag säger inte att jag har hela sanningen, TS får betrakta det som ett resonemang.
Det är många som kört jorden runt på en sån. Men tycke och smak och bara ett förslag av många….. Personligen skulle jag nog tänka Vstrom.
 
Hmm... Tenere 660? Är den inte lite väl hög och tung för både packning och passagerare? Jag menar inte att det inte skulle funka, allt går ju som bekant. Men att det skulle innebära besvär med en hög hoj + packning + passagerare. Det låter topptungt...Tänker då på lågfartsmanövrering, start-/stopp, parkering och sådant.

Jag har visserligen bara kört lite med vanlig XT660R, som är hög redan i sig. Att sedan lasta på 30-40 kg packning och 60-80 kg passagerare skulle åtminstone inte jag trivas med.

Sedan kan nog motorn vara väl trött med tung last. Den är ju ingen racer ens i naken utförande så jag kan föreställa mig att det är en begränsning på snabba sträckor och upp i bergsmassiv.

Lite tankar, bara. Jag säger inte att jag har hela sanningen, TS får betrakta det som ett resonemang.
Är beredd att hålla med om Tenere 660, eftersom jag har många mil på den.
Har kört Europatouring, men som du säger, den är för trött i motorn.
Det blir tråkigt när man har en transportsträcka, och vill hålla lite fart, vid 120km/h då är det färdigt, och med passagerare blir det inte bättre.
Visst, vi är alla olika, men om jag tänker en trevlig touring med passagerare hade jag valt att gå upp lite i motorstyrka, och i alla fall en cylinder till.
Beroende på modell av Tenere 660 så är dom lite olika i höjden, när den kom med ABS så blev den lite lägre, men framförallt den utan ABS är väldigt hög.
Men...man måste ju provsitta, provköra, och utvärdera, det här ar ju bara mina personliga upplevelser.
 
Det är många som kört jorden runt på en sån. Men tycke och smak och bara ett förslag av många….. Personligen skulle jag nog tänka Vstrom.
Du har helt rätt, många kör väldigt långt med tungt lastade Tenere. Det var mest ett resonemang från min sida. Jag har kört några tusen mil med packning (och korta ben!) så att hojen inte får bli för topptung dök upp som nummer ett i min skalle.

Håller med dig om VStrom. Bra hoj! Mindre än en 650 hade jag personligen inte valt om man ska vara två. Ensam i sadeln är en annan sak. Jag köpte en liten smidig 650 i vintras och har sedan dess kört närmre trehundra mil med veckopackning. Funkar finfint!
 
I allmänhet så är ju lättare hoj oändligt mycket bättre, på nästan allt, men med skjuts så tenderar det att bli rätt tungt och bökigt ändå, och då är det ju bättre istället om hojen är en större del av totalvikten. Så något tungt med låg tyngdpunkt blir sedan mer hanterbart i min erfarenhet.

Men sist jag körde med skjuts så hade jag en rätt Pan European - formad sambo bak på en ytterst gixxer 750 - formad GSX-R 750. Inte optimalt.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top